Tips på inredning av minilokal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • salo
    Användare
    • April 2002
    • 314

    Tips på inredning av minilokal

    Efter många om och men kom jag på att strunta i pannrummet och att det oanvända badrummet i källaren skulle funka fint som en lite minilokal för att husera några kar. Det är helkaklat, har vatten och golvbrunn. Problemet är väl att det är väldigt litet, 1,95x1,75 meter, men det måste kanske inte vara ett problem med tanke på ambitionsnivån som är ett par större kar och några mindre kar för yngel och snäcklekare. Kommer att bygga egna ställningar och ha flera kar på höjden. Jag har gjort en hyfsat skalenlig skiss (före detta badkar och handfat är markerade som grå ytor och kommer inte att finnas på plats).

    Skissen finns på http://www.noll31.net/images/akvarierum.png så ni som känner för det får jättegärna ta en titt och komma med inredningsförslag på hur man på bästa sätt skulle kunna utnyttja det lilla utrymmet utan att det blir för trångt. Det är Malawi/Tanganyika som kommer att gälla i första hand.

    Med andra ord, hur skulle ni ha gjort?

    540 (180x60x50) under uppbyggnad
    30L Nano under planering
    Drömmer om ett Nanorev
  • bmwpower
    Användare
    • December 2002
    • 1934

    #2
    Hur högt är det i tak??
    Är det för odling eller för att hålla dina favoritsorter??
    Ska du bygga akvariumen själv eller är det standad mått som gäller?

    Kommentar

    • salo
      Användare
      • April 2002
      • 314

      #3
      Det är ca 2 meters takhöjd. Det kommer att bli standardmått, dvs färdigbyggda och det kommer mer att vara hålla favoritsorter än utpräglad odling. Några mindre kar som jag skrev för att ha kunna behålla lite yngel då och då samt för mindre arter typ jullar och snäcklekare mm. Tänker mig kanske en stälning 6 x 69L eller liknande för detta.
      540 (180x60x50) under uppbyggnad
      30L Nano under planering
      Drömmer om ett Nanorev

      Kommentar

      • Christian Alfredsson
        NCS Medlem

        • April 2002
        • 4168

        #4
        Jag har ställt kar som är 60*30*30 med kortsidan ut för att kunna ha fler på samma yta. Funkar riktigt bra. Verkar som om du ska bestämma dig för vilket djup du vill ha på karen och köra efter det. Du behöver minst 20 cm mellan karen så att du bekvämt kan fånga fisk.

        Jag hade nog köpt specialtillverkade kar (inte mycket dyrare) som enbart är 40 höga. Tex 150*60*40.

        Tror det kan bli ett jättebra akvarierum.
        Christian Alfredsson
        http://www.zoopet.com
        http://www.christianalfredsson.com

        Kommentar

        • Hank
          Användare
          • April 2002
          • 1321

          #5
          Håller med om att det kan bli ett perfekt akv.rum, mest pga av att det inte är så stort, så du behöver inte vara rädd för att du skenar iväg med antalet burkar....
          /#378 Hank
          Zoonen:
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

          NCS medlemsbilder:
          http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

          Kommentar

          • bmwpower
            Användare
            • December 2002
            • 1934

            #6
            Jag har 15cm mellan burkarna och det fungera om man inte ska ta in och ut en massa sten.
            Köp borrade akvarium det blir enklare att hålla koll på vattnet och kostar så otroligt lite att få det gjort.
            Köp med aluram det är så liten skillnad och lättare att sälja om du tröttna
            Hur gilla fisken låga akvarium christian???

            Kommentar

            • jullen
              Användare
              • March 2005
              • 628

              #7
              Jag tror att malawi och tanganikya(med vissa undantag)struntar i höjden,Så länge karet är högre än typ 35 cm.

              Ser ut att kunna bli ett perfekt akvarierum!

              mvh ville.

              375 L Malawi
              585 L Malawi
              54 L Johanniyngel
              25 L OB rödzebrayngel

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

                #8
                Mm, så länge bottenytan är stor verkar höjden på karet spela mindre roll för yngel från sjöarna. Var ute på Simontorp i förrgår och spanade, och yngeluppdragningskar är INTE höga, vågar jag lova. Stor bottenyta rules - men det var iof konstant vattenbyte i de karen också. När ynglen är ca 2 cm får de dock flyttas till större, högre kar.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Leopoldi
                  Användare
                  • February 2004
                  • 1082

                  #9
                  Du kan ju få in minst två monster burkar och ett antal mindre på den ytan. Jag tror faktiskt att Hank har en poäng att det faktiskt kan vara bra att inte ha hur mycket plats som helst. Det kan vara svårt att begränsa sig.

                  Kommentar

                  • salo
                    Användare
                    • April 2002
                    • 314

                    #10
                    Tack för alla bra svar! Jag tar allt i beaktande och suger åt mig som en svamp. Att köra 40 cm höga kar låter som en bra idé. Jag hade väl egentligen tänkt köra budget och köpa ett begagnat kar då och då men vi får se. Någon som har tips på var man måttbeställer i göteborgstrakten till bra pris?
                    540 (180x60x50) under uppbyggnad
                    30L Nano under planering
                    Drömmer om ett Nanorev

                    Kommentar

                    • Leopoldi
                      Användare
                      • February 2004
                      • 1082

                      #11
                      Det kan ju funka med standard mått oxå. Tänk dig 3 st 375or på höjden till höger i rummet. Om det första står på golvet så skulle det kunna gå och då få 16,5 cm marginal ovanför burkarna. (det gäller att ha smala armar.)Dock kanske en special beställd/byggd ställning vore på sin plats...=)

                      Jag blir avis även på små lokaler.....

                      Kommentar

                      • Björn
                        Användare
                        • April 2002
                        • 787

                        #12
                        Hej!

                        Hade det varit min lokal hade jag nog satsat på att bygga upp den "budgetvarianten" men redan från början haft en plan på hur stora och hur många kar jag skulle ha, och var dom skulle stå.
                        Jag hade tex satt 3st 112liters på höjden till vänster om dörren, att bygga ställning i trä är både billigt och lätt. På den bortre väggen hade jag nog satt två 375r i höjd (också träställning). Väggen till vänster hade jag sedan fyllt upp med småkar, typ 54liters. I mitten av rummet, längst väggen till höger hade jag satt en skön fotölj =)

                        I en såpass liten lokal tycker jag det är onödigt med borrade kar. Bygg ställningarna klara först, fyll sen på med begagnade kar som du kan komma över billigt. Låt det inte bli för trångt i rummet, det blir bara tråkigt i längden om det är ett h*lvete att byta vatten och sånt.

                        Lite förslag bara =)

                        Mvh
                        Björn
                        fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                        Kommentar

                        • blackened
                          Användare
                          • January 2005
                          • 1042

                          #13
                          Jag tycker du ska köra som någon sa, 2 riktiga monsterkar på en vägg och sedan lite mindre burkar till ynglena.

                          Jag hade haft dessa två - måttbeställda - 195*70*70 (typ, får inte ta upp hela rummet, därav 70 djup) på högersidan. En ställning med småkaren längst in mot kortväggen i vänstra hörnet och en riktigt skön fåtölj framför ställningen så du kan sitta o glo in på dina favoritfiskar i dina två feta kar!

                          Kommentar

                          • Chicke
                            Användare
                            • May 2004
                            • 497

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av blackened

                            Jag tycker du ska köra som någon sa, 2 riktiga monsterkar på en vägg och sedan lite mindre burkar till ynglena.

                            Jag hade haft dessa två - måttbeställda - 195*70*70 (typ, får inte ta upp hela rummet, därav 70 djup) på högersidan. En ställning med småkaren längst in mot kortväggen i vänstra hörnet och en riktigt skön fåtölj framför ställningen så du kan sitta o glo in på dina favoritfiskar i dina två feta kar!


                            hmm...går det ens få in sånna stora kar genom dörren?

                            Kommentar

                            • blackened
                              Användare
                              • January 2005
                              • 1042

                              #15
                              vadå dörren är ju 70?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...