Frågesport.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skorpio
    Användare
    • October 2004
    • 244

    #91
    citat:Ursprungligen skickat av Orppo

    Jag har en konkret fråga här grabbar:Vad heter världens fulaste fisk?[8D]
    Helt klart dom sk..Golfbollarna....iiiiiih......Moss

    Kommentar

    • Daniel Odell
      Användare
      • January 2003
      • 2437

      #92
      broskfiskar är väll inte fiskar, igentligen. Eller hur Ola hjälp mig här
      fish r friend

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • December 2004
        • 3060

        #93
        Av Nyllet "frågan var vl vilken fisk/ciklid som äter mest i förhållande till sin egen vikt. eller? Då är ju inte valar rätt svar va? Dom väger ju hur mycke som helst"

        valhajen är inte en val det är en haj-den största.

        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • skorpio
          Användare
          • October 2004
          • 244

          #94
          citat:Ursprungligen skickat av specmats

          Av Nyllet "frågan var vl vilken fisk/ciklid som äter mest i förhållande till sin egen vikt. eller? Då är ju inte valar rätt svar va? Dom väger ju hur mycke som helst"

          valhajen är inte en val det är en haj-den största.

          Valhajen är en fisk...å inte vilken fisk som helst utan den allra allra största...(dock även en hajart)..när det därimot gäller att äta mycket i förhållande till sin kroppsvikt...finns det nog inte många som klår Vithajen.............Moss

          Kommentar

          • skorpio
            Användare
            • October 2004
            • 244

            #95
            citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

            Ni ska leta efter något litet spattigt och snabbväxande för att hitta det som äter mest för sin vikt skulle jag gissa. Näbbmusen har traditionellt sett rekordet bland svenska däggdjur.

            Notobranchius eller liknande är alltså min gissning (också).
            Hm...funderade lite över detta du skrev Ola...säkert helt rätt....men...har ett litet men...kan ju även vara en art modell.. stor...som kanske inte erbjuds mat så ofta...och som trycker så den storknar till nästa gång....något som man kan dra paralleler till då det gäller de krokodiler som äter en gång per år då den stora gnu vandringen äger rum......men i några av dom facken tror jag man hittar djuret vi alla så hett söker......troligvis...kanske....Moss

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

              #96
              citat:Ursprungligen skickat av Daniel Odell

              broskfiskar är väll inte fiskar, igentligen. Eller hur Ola hjälp mig här
              Nix, om vi kallar dem fiskar så är vi själva fiskar och det går ju inte...

              Orppos fästingexempel gav mig svaret: Fiskarna som per tidsenhet käkar mest måste ju vara de där små vampyrmalarna i Amazonas. De simmar in under gälarna på en fisk, kör ut sina taggar och visspar, och dricker sig ballongfulla med blod! (de är mer kända för att av misstag gå upp i urinröret på folk som kissar under vattnet - Hugaligen!).

              Fast igen, det är förstås inte i medeltal, igen tror jag på någon årstidsfisk, kanske någon av dessa som blir uppåt 20 cm på några månader (är ni intresserade så kan jag nog trixa fram namn på dessa köttätande monster).

              Vi verkar vara ute efter två olika svar alltså, men båda är ju rätt kul: Mest per tillfälle i förhållande till sin kroppsvikt, och mest under sitt liv i förhållande till sin kroppsvikt.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Gäst

                #97
                Någon av årstidarna tror jag på som alternativ så tror jag på gräskarpen som äter sin egenvikt per dygn flera gånger

                Kommentar

                • skorpio
                  Användare
                  • October 2004
                  • 244

                  #98
                  citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

                  citat:Ursprungligen skickat av Daniel Odell

                  broskfiskar är väll inte fiskar, igentligen. Eller hur Ola hjälp mig här
                  Nix, om vi kallar dem fiskar så är vi själva fiskar och det går ju inte...

                  Orppos fästingexempel gav mig svaret: Fiskarna som per tidsenhet käkar mest måste ju vara de där små vampyrmalarna i Amazonas. De simmar in under gälarna på en fisk, kör ut sina taggar och visspar, och dricker sig ballongfulla med blod! (de är mer kända för att av misstag gå upp i urinröret på folk som kissar under vattnet - Hugaligen!).

                  Fast igen, det är förstås inte i medeltal, igen tror jag på någon årstidsfisk, kanske någon av dessa som blir uppåt 20 cm på några månader (är ni intresserade så kan jag nog trixa fram namn på dessa köttätande monster).

                  Vi verkar vara ute efter två olika svar alltså, men båda är ju rätt kul: Mest per tillfälle i förhållande till sin kroppsvikt, och mest under sitt liv i förhållande till sin kroppsvikt.

                  Japp...du kanske har slagit huvudet på spiken med din gissning? Ola....kanske är en Candirun (Vandellia cirrhosa).som är värst.....??? Din senare frågeställning stämmer nog bra....mest under livet eller under ett mål mat??? Hm....Ja vithajen äter nog inte mest under sitt liv....men tror likfaan att den ligger i topp när det gäller att smoffsa i sig vid ett enstaka mattillfälle....dom trycker i sig så mycket att dom blir som berusade...asfulla !!!!...Coolt!...Moss

                  Kommentar

                  • GoSatta
                    Användare
                    • February 2003
                    • 1686

                    #99
                    Med tanke på storlek så bör väl nästan valhajen äta störst mängd mat under ett liv, dom blir ju dessutom väldigt gamla.
                    /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                    http://www.gosatta.org

                    Kommentar

                    • Sven W
                      Användare
                      • October 2003
                      • 157

                      citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

                      citat:Ursprungligen skickat av Daniel Odell

                      broskfiskar är väll inte fiskar, igentligen. Eller hur Ola hjälp mig här
                      Nix, om vi kallar dem fiskar så är vi själva fiskar och det går ju inte...
                      Tänkte precis skriva en kommentar om att hajar och valar som förslagits egentligen inte är fiskar. Det borde väl också innebära att svaret på den första frågan inte kan vara brugd eftersom det är en haj. Utan att ha undersökt närmare trodde jag att klumpfisken var störrsta fisken i Sverige med sina 2,3 ton även om den störrsta som fångats här vägde 450 kg.
                      /Sven

                      Kommentar

                      • skorpio
                        Användare
                        • October 2004
                        • 244

                        citat:Ursprungligen skickat av Sven W

                        citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

                        citat:Ursprungligen skickat av Daniel Odell

                        broskfiskar är väll inte fiskar, igentligen. Eller hur Ola hjälp mig här
                        Nix, om vi kallar dem fiskar så är vi själva fiskar och det går ju inte...
                        Tänkte precis skriva en kommentar om att hajar och valar som förslagits egentligen inte är fiskar. Det borde väl också innebära att svaret på den första frågan inte kan vara brugd eftersom det är en haj. Utan att ha undersökt närmare trodde jag att klumpfisken var störrsta fisken i Sverige med sina 2,3 ton även om den störrsta som fångats här vägde 450 kg.
                        Båda sorterna räknas allefall som fisk....Och där rankas just Valhajen som världens största fisk...tätt följd av Brugden......av Benfiskar får jag fram att det ska vara Sillkungen som är störst...ca 15 meter....Moss

                        Kommentar

                        • Sven W
                          Användare
                          • October 2003
                          • 157

                          citat:Båda sorterna räknas allefall som fisk....
                          Njae, riktigt så enkelt är det inte. I modern systematik brukar benfiskar och broskfiskar räknas som separata klasser under ryggradsdjuren. De behöver därför inte vara närmare släkt med varandra än de är med t.ex. kräldjur, fåglar eller däggdjur. Vill man vara korrekt bör man därför undvika att klumpa ihop broskfiskar och hajar under beteckningen fisk. Själv säger jag fisk när jag egentligen menar benfisk och haj repektive rocka beroende vilken typ av broskfisk jag menar.

                          Se t.ex. http://mclibrary.nhmccd.edu/taxonomy/chordata.html

                          För övrigt kallar en del även nejonögon för fiskar även om de är vara sig brosk eller benfiskar.
                          /Sven

                          Kommentar

                          • skorpio
                            Användare
                            • October 2004
                            • 244

                            citat:Ursprungligen skickat av Sven W

                            citat:Båda sorterna räknas allefall som fisk....
                            Njae, riktigt så enkelt är det inte. I modern systematik brukar benfiskar och broskfiskar räknas som separata klasser under ryggradsdjuren. De behöver därför inte vara närmare släkt med varandra än de är med t.ex. kräldjur, fåglar eller däggdjur. Vill man vara korrekt bör man därför undvika att klumpa ihop broskfiskar och hajar under beteckningen fisk. Själv säger jag fisk när jag egentligen menar benfisk och haj repektive rocka beroende vilken typ av broskfisk jag menar.

                            Se t.ex. http://mclibrary.nhmccd.edu/taxonomy/chordata.html

                            För övrigt kallar en del även nejonögon för fiskar även om de är vara sig brosk eller benfiskar.
                            Njae.....hänger med i det du skriver...men...tror det är så enkelt att man helt enkelt går in i en facktabok...kollar under största fisk...läser av...aha Valhajen är världens största fisk..hmm.och vips så har man svaret...modernt eller icke så är det svaret man får fram allefall...så?!..men visst allt går att vända och vrida på och det mesta har dubbla sanningar.....men får du frågan i kvitt eller dubbelt...svarar valhajen....så har du dubblat dina stålar ..det är fakta![8D]......Moss

                            Kommentar

                            • skorpio
                              Användare
                              • October 2004
                              • 244

                              Ingen som har fler kluriga frågor att ge ut här...var ju en kul tråd tycker jag......Orppo har bra ideer han den lille gössen *L*......jo men visst är det kul med frågelekar boy's...?......hitta på luriga svåra kuggfrågor...dom är bäst......fråga vad ni vill ...jag kan ALLT! he he.....(småljuger lite).....Moss

                              Kommentar

                              • PatrikMalmo
                                Användare
                                • May 2005
                                • 4642

                                Jag har hållt i frågesporten i vår förening några gånger. Körde en hel runda med bara Guppyfrågor. Tyckte själv det var skoj att folk vet rätt lite om vår "vanligaste och enklaste" akvariefisk.

                                Så - i vilka länder finns vilda populationer av Guppy?

                                Hilsen,

                                P
                                Ingen fisk har läst böckerna.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...