If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Mm, det är nog en munruvare som procentuellt sett får flest yngel att överleva, tror jag också. Då gäller det vilken munruvare som får flest/störst yngel... och då borde det vara en stor racksing, månne är det Tanganyika som gäller här också. frontosan kanske? Eller kanske Chromidotilapia spec, från Västafrika. 100-150 yngel i en kull, rätt stora vid spottningen. Eller kanske är det någon rätt isolerad substratruvare, där det inte finns så många fiender... det finns väl en rackarns ciklid i någon saltsjö har jag för mig... eller om det nu var varma källor. I vilket fall så kunde nästan ingen annan fisk leva där, men jag har ju självklart tappat namnet på cikliden.
Bästa trädklättraren är väl klätterfisken, Anabas? Ska tydligen klara två dygn på land, vid vått väder.
Hmm, jag tänkte mer på labyrintfiskar. För kall luft samt dragigt kan ge dem sjukdomar som kan liknas vid förkylning. Fast rudan kan inte förfrysa om det bara finns ett vettigt bottenlager de kan gräva ned sig i. Intressant med ruda är också att kroppsformen ändras beroende på om det finns rovfisk där de lever. Utan rovfisk blir de mer långsmala och med rovfisk blir de höga (och därmed svårare att fånga/svälja).
peckers, satt faktiskt och lurade på den frågan. Blir ju återigen svårt beroende på relationen mellan storlek och flyglängd. Jag håller på någon av bilbukarna. De större arterna ska kunna dra iväg en sju meter ovan vatten. Minsann.
Okej, i akvariet behåller många ciklider sina revir tills vi ändrar om, förstör. Men hur är det i naturen, byter de revir och flyttar omkring? Nu tänker jag mera på de stora rovcikliderna men om nån har någå intressant att komma med på området så är det ju roligt.
Kommentar