Frågesport.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • October 2003
    • 3615

    citat:Ursprungligen skickat av PatrikMalmo


    Så - i vilka länder finns vilda populationer av Guppy?

    Hilsen,

    P
    Borneo?
    Mvh Alex

    Kommentar

    • GoSatta
      Användare
      • February 2003
      • 1686

      finns ju i princip i hela världen, men fishbase säger "native" i vietnamn, mekongfloden hur kan det vara möjligt? Känns som ett rätt bra hopp från sydamerika

      /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
      http://www.gosatta.org

      Kommentar

      • daniel60
        Användare
        • March 2003
        • 527

        Vad menar vi när vi säger "fisk"? För mig är det främst en språklig fråga, inte en zoologisk. Så det är nära till hands att kolla i NE:s ordbok, och där räknas även hajar och rockor in i begreppet "fisk".
        Och så här skriver www.tolweb.org om nejonögon: "Lampreys are anadromous or fresh water, eel-shaped jawless fishes."
        mvh Daniel
        Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
        Mina fiskar & burkar

        Kommentar

        • gryni
          Användare
          • February 2004
          • 63

          Angående vilken fisk som äter mest i förhållande till sin kroppsvikt går mitt tipps på någon växtätande småfisk. Vegitabilier innehåller en mindre mängd energi per viktenhet än animalisk föda. Därför behöver en fisk äta betydligt större volymmängd vegetabilier jämfört med att den skulle äta animalisk föda om det skall ge samma kalorimängd.
          Jag antar att samma antagande som gäller för däggdjuren gäller för fiskar, liten kropp = högre ämnesomsättning/metabolism. Detta gör att små växtätande fiskarter som dessutom skall vara snabbväxande bör sätta i sig kopiösa mängder föda i förhållande till sin kroppsvikt.

          Tittade lite snabbt i mitt akvarielexikon och hittade killifisken Cyprinodon nevadensis (dock ingen sk.årstidsfisk) som övervägande lever på vegetabilisk föda och blir ca 5-6cm lång. Troligen finns det en massa andra arter som inte är särskilt vanligt förekommande i akvariehobbyn som passar bättre in på den ovannämnda beskrivningen.

          Det ideala matvraket borde vara en årtidsfisk som måste växa snabbt på kort tid och dessutom bara äter vegetabilier. Undrar om någon sådan existerar?

          Kommentar

          • daniel60
            Användare
            • March 2003
            • 527

            Bladfiskar petar i sig en herrans massa fisk. Sin egen vikt varje dag, enligt Akvariets lexikon.
            mvh Daniel
            Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
            Mina fiskar & burkar

            Kommentar

            • Fabbo
              Användare
              • September 2003
              • 210

              Då kommer nästa fråga, denna gång har jag lite åsikter om vad svaren kan vara.
              Vilken ciklid får mest yngel och vilken får minst?

              Kommentar

              • skorpio
                Användare
                • October 2004
                • 244

                citat:Ursprungligen skickat av Fabbo

                Då kommer nästa fråga, denna gång har jag lite åsikter om vad svaren kan vara.
                Vilken ciklid får mest yngel och vilken får minst?
                Pass!...Moss

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

                  Well, angående Guppy så finns vilda populationer över nästan hela världen. Självklart i ursprungsbiotoperna i Sydamerika/mellanamerika, men även i många länder i Asien (rymt från fiskodlingar). En del stammar finns även i Nordamerika, Afrika, samt faktiskt i många länder i Europa, bland annat Tyskland, Tjeckien och Ryssland. De vilda populationer som finns i Europa har släppts ut av akvarister och överlever vintrarna i varmvattenutsläpp från kraftverk. Minsann. Så - ta en tripp till Tyskland och fånga vild Guppy!!

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

                    Ciklid med flest respektive minst yngel...

                    Lurar lite på hur frågan är ställd. Säger vi mest/minst yngel i antal eller storlek? Och i förhållande till vad?

                    Om vi räknar antal så får många munruvare väldans få yngel. Cyps kan många gånger landa på fyra eller färre yngel, men visst, det kan bli upp till 20. Minst antal yngel gissar jag i vart fall på någon munruvare, då storleken på avkomman spelar en avgörande roll för dem.

                    Mest yngel i antal torde enten vara Boulengerochromis microlepis från Tanganyika (ca 5-12.000 ägg i en kull) eller någon av de större arterna från Sydamerika, av Cichla-sorten (osäker på artnamn för Sydamerikaner).

                    Men, men. Fler bud!!

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • Fabbo
                      Användare
                      • September 2003
                      • 210

                      Jag tänkte på antalet yngel, lite dåligt formulerad fråga.
                      Men om man vill ställa antalet i förhållande till nånting bara för
                      att göra det jobbigt så.. Vilken ciklid får mest yngel och lyckas få procentuellt flest att överleva alla faror och växa upp..?

                      Jag bugar för den som vet det!

                      Kommentar

                      • skorpio
                        Användare
                        • October 2004
                        • 244

                        citat:Ursprungligen skickat av Fabbo

                        Jag tänkte på antalet yngel, lite dåligt formulerad fråga.
                        Men om man vill ställa antalet i förhållande till nånting bara för
                        att göra det jobbigt så.. Vilken ciklid får mest yngel och lyckas få procentuellt flest att överleva alla faror och växa upp..?

                        Jag bugar för den som vet det!
                        Hm väntar med spänning på¨"rätta" svaret...verkade visst vara svåraste frågan så här långt......Bravo Fabbo....Moss

                        Kommentar

                        • Orppo
                          Användare
                          • September 2004
                          • 518

                          Hej.
                          Synd att inte klumpfisken är en ciklid,för då hade jag sagt det.
                          Jag lämnar över till nån som kan det i stället.

                          Jag klämmer in ett par frågor!

                          1,Världens minsta fisk?
                          2,Världens snabbaste fisk?
                          /simma lungt

                          Kommentar

                          • ozric
                            Användare
                            • March 2004
                            • 3187

                            Atomstubben, Trimmatom nanus= världens minsta fisk.
                            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                            c",)

                            Kommentar

                            • jinnarparen
                              • April 2002
                              • 2670

                              citat:Vilken ciklid får mest yngel och lyckas få procentuellt flest att överleva alla faror och växa upp..?
                              Jag håller nog också på att Boulengerochromis Microlepis får flest yngel (åtminstone per lek om det nu är det du menar).

                              Den ciklid som får procentuellt flest yngel att växa upp är väl den som får minst antal yngel.
                              Om vi antar att ciklidbeståndet är konstant så får varje föräldrapar i snitt fram 2 st yngel under sin livstid.
                              Åter till CA

                              Det är där jag hör hemma

                              Kommentar

                              • Peter_F
                                Användare
                                • January 2004
                                • 172

                                Världens snabbaste: Svart marlin så klart...
                                "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"

                                Kommentar

                                Arbetssätt...