Frågesport.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skorpio
    Användare
    • October 2004
    • 244

    #76
    citat:Ursprungligen skickat av Joakim Draktoft

    citat:
    Japp..stämmer..men är en sanning med modifikation..(en kuggis)..Störst är nämligen den europeiska malen (Silurus glanis)...som fångats i en längd av dryga 4,5 meter och en vikt på 336 kilo!!!!....en annan art som vill stå på toppen är Arapaiman...men är långt från rekordmalen.......så bidde bara en liten stjärna Jocke................Moss
    En liten stjärna är bättre än ingen stjärna alls....
    Så rätt så rätt...bättre att tända ett ljus om dagen än att vandra i ett evigt mörker.......Moss

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

      #77
      citat:Ursprungligen skickat av skorpio
      flodhästar är ena illbattingar helt rätt...men inte klår dom reptiler i antal dödade inte..inte ens bara räknat i Afrika.

      Ang firre som äter mest i förhållande till kroppsvikt?? En gissning är att det är Vithajen....dom äter koppiöst med kilon då det finns att trycka..
      Sist jag kollade så var inte "reptiler" en art. Du kan väl knappast räkna in hela djurgrupper. Isåfall tror jag "hajar" är världens största fisk

      Jag tror inte vithajen äter mest mot vikt. Inte en chans. Den äter mycket men väger ju ton. Det är säkert nån liten fisk eller så som äter flera gånger sin kroppsvikt varje dag, det gör knappast en vithaj.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Daniel Odell
        Användare
        • January 2003
        • 2437

        #78
        jag e med Viktor här, tror tvärtom att småfiskar som Apistos äter mer i förhållande till kroppsvikt. Säkert killis med som e säsongslevande å måste växa upp svinfort är de som omsätter mest energi.
        fish r friend

        Kommentar

        • skorpio
          Användare
          • October 2004
          • 244

          #79
          citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

          citat:Ursprungligen skickat av skorpio
          flodhästar är ena illbattingar helt rätt...men inte klår dom reptiler i antal dödade inte..inte ens bara räknat i Afrika.

          Ang firre som äter mest i förhållande till kroppsvikt?? En gissning är att det är Vithajen....dom äter koppiöst med kilon då det finns att trycka..
          Sist jag kollade så var inte "reptiler" en art. Du kan väl knappast räkna in hela djurgrupper. Isåfall tror jag "hajar" är världens största fisk

          Jag tror inte vithajen äter mest mot vikt. Inte en chans. Den äter mycket men väger ju ton. Det är säkert nån liten fisk eller så som äter flera gånger sin kroppsvikt varje dag, det gör knappast en vithaj.
          Lustigkurre där......du är en rolig prick du...men ok du ska få ett namn på "reptil"...fast tror inte du blir klokare av det....den heter Echis carinatus...bara den allena slår dina hippos med "häst" längder.....ang vithajen....hm...var tvungen att kolla upp det lite....hittar tyvärr inget om det gällande någon art....men tror allefall att just vithajen kan trycka enorma mängder då tillfälle ges...och att dom hänger med bra i ätning/kontra vikt....MEN!! påstår inte det...bara tror Zaphi...därimot är jag hundra på att min snake klår din hippo i dödsfall.....Moss

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            #80
            Ni ska leta efter något litet spattigt och snabbväxande för att hitta det som äter mest för sin vikt skulle jag gissa. Näbbmusen har traditionellt sett rekordet bland svenska däggdjur.

            Notobranchius eller liknande är alltså min gissning (också).
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • skorpio
              Användare
              • October 2004
              • 244

              #81
              citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

              Ni ska leta efter något litet spattigt och snabbväxande för att hitta det som äter mest för sin vikt skulle jag gissa. Näbbmusen har traditionellt sett rekordet bland svenska däggdjur.
              Har du säkert helt rätt i Ola....men tror att det gällde firre?! *L*
              Har du några teorier? Valungar kanske?.....Moss

              Kommentar

              • Orppo
                Användare
                • September 2004
                • 518

                #82
                Den fisk som äter mest i förhållande till kroppsvikt är enligt min mening Marulken.

                Den har ju en bizarr käft,som får in det mesta,jag kan slå mig i backen på att om en tyngre förbipasserande fisk simmar förbi så klipper ulken den.

                Munnen är ju brutal,och kroppen är ganska klen.
                Det är just därför jag tror det.
                /Ulken

                Kommentar

                • Daniel Odell
                  Användare
                  • January 2003
                  • 2437

                  #83
                  jo men det är ju typ en måltid varannan vecka. Det handlar ju om konstant ätande. Gulper Woodcat äter ju byten dubbla sin storlek men sen är den mätt i ett par dar.

                  Notos tex äter ju jämt å har dödshög metabolism
                  fish r friend

                  Kommentar

                  • Orppo
                    Användare
                    • September 2004
                    • 518

                    #84
                    Om man ser till insekter,så tror jag att det är äckliga fästingar.

                    Kommentar

                    • skorpio
                      Användare
                      • October 2004
                      • 244

                      #85
                      citat:Ursprungligen skickat av Orppo

                      Om man ser till insekter,så tror jag att det är äckliga fästingar.

                      Kan bara hålla med....en riktigt dålig uppfinning dissa häringa fästingarna...vad gör dom för nytta och för vem?? inte parasit för inget kanske.....men dom blir bigga när de käkat klart.....som vithajar typ *L*......Moss

                      Kommentar

                      • jarinen
                        Användare
                        • April 2003
                        • 1888

                        #86
                        Äsch vithajar är ju bara brutala i sitt sätt att äta, den svenska gäddan är glupsk på riktigt! 50 % av sin egen kroppsvikt i ett byte föredras, speciellt om det är kallt vatten. Sen simmas det i kring och smälter halva bytet och sväljer sedan resten.

                        Men det är klart, metabolismen är ju en annan femma.

                        Mvh Jari

                        Kommentar

                        • specmats
                          Användare
                          • December 2004
                          • 3060

                          #87
                          jag tror att valhajen äter kopiösa mängder zooplankton-den verkar äta konstant
                          Tropheus Duboisi halembe, so
                          Melanochromis Auratus, vf
                          Synodontis Petricola, odlade

                          Akvarie-setup (Salt)

                          Kommentar

                          • Nyllet90
                            Användare
                            • October 2004
                            • 1133

                            #88
                            Vrågan var vl vilken fisk/ciklid som äter mest i förhållande till sin egen vikt. eller? Då är ju inte valar rätt svar va? Dom väger ju hur mycke som helst
                            Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                            Kommentar

                            • Orppo
                              Användare
                              • September 2004
                              • 518

                              #89
                              Jag har en konkret fråga här grabbar:Vad heter världens fulaste fisk?[8D]

                              Kommentar

                              • skorpio
                                Användare
                                • October 2004
                                • 244

                                #90
                                citat:Ursprungligen skickat av Nyllet90

                                Vrågan var vl vilken fisk/ciklid som äter mest i förhållande till sin egen vikt. eller? Då är ju inte valar rätt svar va? Dom väger ju hur mycke som helst
                                Du har så rätt..dessutom är ju inte valar fiskar om man nu ska vara ärlig..är ju typ däggdjur...Vithajen därimot är en fisk....den är inte BARA glupsk...tror även att den ligger väldigt bra till då det gäller att öka sin kroppsvikt vid måltid...så jag chansar på att det är vithajen....Moss

                                Kommentar

                                Arbetssätt...