Frågesport.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • October 2003
    • 3615

    #61
    citat:Ursprungligen skickat av annmari

    Hej!
    Vilken är då den snällaste fisken??!!Mvh Ann-Mari
    Discus helt klart
    Mvh Alex

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • October 2004
      • 531

      #62
      Hej!
      Du har fullständigt rätt Alexander,det är diskus så klart,att jag inte tänkte på det.Mvh Ann-Mari
      bryggan

      Kommentar

      • Cichlidaholic
        Användare
        • June 2005
        • 1103

        #63
        Här kommer de svar ni söker =) Jonas vet hur det ligger till =)


        Frågor om djur?
        Vilket är världens farligaste djur?
        Den frågan får jag väldigt ofta av barn på Skansen-Akvariet.
        Gissa, säger jag.
        Men det är faktiskt ingen som kommer på det rätta svaret.

        Vilket djur är farligast, det vill säga dödar flest människor?
        Många gissar på krokodiler, lejon eller giftormar.
        Men det är fel!

        De allra flesta djur är ju rädda för människor.
        Egentligen finns det bara tre djur, som man verkligen har anledning att springa och gömma sig för om man råkar möta dem. Det är nämligen de djur, som inte har den minsta rädsla för oss människor och bara ser oss som ett mål mat för dagen.

        Bland däggdjuren är det isbjörnar. De har inga fiender och ser allt som rör sig som ett blivande skrovmål. Varje år dödas ett antal människor i Arktis där isbjörnarna finns.

        Bland reptilerna är det de stora krokodilerna. En riktigt stor krokodil ser en kvinna, som sköljer tvätten nere vid flodbädden, som ett alldeles lagom mål mat. Därtill ofta lättare att ta än att ligga och lurpassa på en antilop.

        Bland fiskarna så är det de riktigt stora hajarna. En stor vit haj, som ser en människa komma paddlande på en surfingbräda uppfattar bytet som ett sjölejon på ytan. Och eftersom sjölejon är favoritföda för stora hajar så händer det att människan stryker med.

        Alla andra djur är skygga och försiktiga inför människan. Visst döda lejon i Afrika och tigrar i Indien människor. Men det är inte särskilt vanligt.

        Giftormar dödar många människor. Bara kobror tar livet av 10-15 000 människor varje år. Men det är naturligtvis bara i självförsvar. Den stackars indiern kommer travande barfota på stigen i mörkret och råkar trampa nära en kobra, som då biter i ren rädsla och i självförsvar.

        I Sverige har vi egentligen bara två vilda djur som dödar människor.

        Först och främst är det getingar. Deras stick kan framkalla en allergichock. En person om året brukar dö av det. Av ett huggormsbett dör ungefär en person vart åttonde år.

        Olyckor med husdjur i Sverige är betydligt vanligare. Det är ett tragiskt faktum att ett par människor avlider varje år när de ramlar av hästar och bryter nacken.

        Ett djur som man aldrig tänker på när man pratar om farliga djur är - malariamyggan. En liten tropisk mygga som sprider en liten encellig organsim, som skapar sjukdomen malaria. Över två miljoner människor dör varje år i malaria. Över hälften av dem är barn.

        Vilket är nu det allra farligaste djuret som världen har skådat?

        Jo, naturligtvis människan själv.

        Ingen annan djurart har så intensivt gått in för att utrota andra arter. Och även sig själv. Genom krig, misshushållning med resurser, miljöförstöring, dumhet, snålhet, girighet. Med mera.

        Säga vad man vill om hajar och giftormar. Men det är vi själva som är värst.

        Man ska inte kasta sten i glashus.

        Jonas Wahlström.

        4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

        Min Hemsida
        Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

        På min Zoon
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

        Kommentar

        • Fabbo
          Användare
          • September 2003
          • 210

          #64
          Vilken fisk/ ciklid äter mest i förhållande till sin egen vikt/ storlek då?

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

            #65
            Mm, då var jag rätt på det - bortsett från människan så klipper Malariamyggan mest folk!! Visste väl det!!

            Vilken ciklid som äter mest i relation till storleken... torde vara Altolamprologus compressiceps "Sumbu". Mina småttingar äter mig ur huset...

            Men fan vet. En del firrar äter ju en massa småsaker i princip konstant. Kanske blir summan mer till syvende og sidst.

            Well. Min gissning blir anuella killies ändå. Könsmogna på tre veckor och sanslös tillväxt. Käkar allt de kan, på stubinen bums.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Alexander Ylipää
              Användare
              • October 2003
              • 3615

              #66
              citat:Ursprungligen skickat av Fabbo

              Vilken fisk/ ciklid äter mest i förhållande till sin egen vikt/ storlek då?
              Måste vara påfåglar, sikka grisar.
              Mvh Alex

              Kommentar

              • Ironic
                Användare
                • August 2004
                • 122

                #67
                citat:Ursprungligen skickat av PatrikMalmo

                Ny fråga då: vilket djur är farligast i världen, sett till antal dödade människor?
                Elefant!! De har jag hört och sett på tv..Tror att det är indisk elefant....
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=277473

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • July 2002
                  • 5395

                  #68
                  Peckers, intressant inlägg från Jonas där, även om jag kanske inte tycker att det farligaste behöver vara det som inte är rädda för människor eller ser dem som byten. Jag har hört att flodhästar dödar många gånger fler personer i Afrika än vad ormar gör. Även om de inte ser människan som "byte" så är de ju farliga.

                  Han pratar om malariamyggan, det är helt rätt, den är ju inge ball. Dock är det ju så att om man går ner på mikrob-nivå så finns det ju djur, bakterier och parasiter som dödar långt fler än myggan gör.

                  Err, svaret på frågan över är alltså "mikrober". Sen kommer nog malawriamyggan. Kollar man på en art bland däggsjuren så lär det vara flodhästen.
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

                    #69
                    Well - vilken firre äter nu mest i relation till kroppsvikten? Min gissning är fortfarande anuella killies, av någon sort...

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • skorpio
                      Användare
                      • October 2004
                      • 244

                      #70
                      citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

                      Peckers, intressant inlägg från Jonas där, även om jag kanske inte tycker att det farligaste behöver vara det som inte är rädda för människor eller ser dem som byten. Jag har hört att flodhästar dödar många gånger fler personer i Afrika än vad ormar gör. Även om de inte ser människan som "byte" så är de ju farliga.

                      Han pratar om malariamyggan, det är helt rätt, den är ju inge ball. Dock är det ju så att om man går ner på mikrob-nivå så finns det ju djur, bakterier och parasiter som dödar långt fler än myggan gör.

                      Err, svaret på frågan över är alltså "mikrober". Sen kommer nog malawriamyggan. Kollar man på en art bland däggsjuren så lär det vara flodhästen.

                      Bland däggdjuren så dödar garanterat råttor flest människor (indirekt).....flodhästar är ena illbattingar helt rätt...men inte klår dom reptiler i antal dödade inte..inte ens bara räknat i Afrika.
                      Ang firre som äter mest i förhållande till kroppsvikt?? En gissning är att det är Vithajen....dom äter koppiöst med kilon då det finns att trycka..(Typ döda valar osv).även då dom väger sina modiga kilon så tror jag de trycker mycket i % av sin startvikt s.a.s......Moss

                      Kommentar

                      • Nyllet90
                        Användare
                        • October 2004
                        • 1133

                        #71
                        Troligtvis någon amerikansk cikld. Dom är ju matvrak hela bunten!
                        Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                        Kommentar

                        • skorpio
                          Användare
                          • October 2004
                          • 244

                          #72
                          Någon som vet vilken den största fisken som tillbringar hela livet i söt/bräckvatten är??????....I Know !...[8D]..........Moss

                          Kommentar

                          • Joakim Draktoft
                            NCS Medlem
                            • April 2002
                            • 7334

                            #73
                            Tja synd att detta just diksuterats, men svaret finns nog här:




                            'Mekongjättemalen har flera gånger figurerat i Guinness rekordbok som världens största sötvattenfisk. Arten är utrotningshotad och rör sig i större flodsystem i Thailand och Vietnam'
                            Joakim Draktoft
                            f.d Webmaster Ciklid.se
                            ____________________________________________

                            Kommentar

                            • skorpio
                              Användare
                              • October 2004
                              • 244

                              #74
                              citat:Ursprungligen skickat av Joakim Draktoft

                              Tja synd att detta just diksuterats, men svaret finns nog här:




                              'Mekongjättemalen har flera gånger figurerat i Guinness rekordbok som världens största sötvattenfisk. Arten är utrotningshotad och rör sig i större flodsystem i Thailand och Vietnam'
                              Japp..stämmer..men är en sanning med modifikation..(en kuggis)..Störst är nämligen den europeiska malen (Silurus glanis)...som fångats i en längd av dryga 4,5 meter och en vikt på 336 kilo!!!!....en annan art som vill stå på toppen är Arapaiman...men är långt från rekordmalen.......så bidde bara en liten stjärna Jocke................Moss

                              Kommentar

                              • Joakim Draktoft
                                NCS Medlem
                                • April 2002
                                • 7334

                                #75
                                citat:
                                Japp..stämmer..men är en sanning med modifikation..(en kuggis)..Störst är nämligen den europeiska malen (Silurus glanis)...som fångats i en längd av dryga 4,5 meter och en vikt på 336 kilo!!!!....en annan art som vill stå på toppen är Arapaiman...men är långt från rekordmalen.......så bidde bara en liten stjärna Jocke................Moss
                                En liten stjärna är bättre än ingen stjärna alls....
                                Joakim Draktoft
                                f.d Webmaster Ciklid.se
                                ____________________________________________

                                Kommentar

                                Arbetssätt...