Könsbestämning av Synspila

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aquanord
    Användare
    • January 2005
    • 373

    Könsbestämning av Synspila

    Är det som det står i artbeskrivningen på den här sidan om Veija Synspila att det är omöjligt att skilja könen åt på denna art?

    Jag köpte en grupp på 5 sysnpilor i våras för att efterhand få ut en hane och en hona. Nu har de växt till strax över 10 cm och har börjat färga ut. Eftersom jag har lite överbefolkat i karet och snart ska iväg på långsemester tänkte jag att det skulle vara bra om man kunde göra ett litet urval och sälja iväg två eller tre stycken. Det blir ju dock lite svårt att spara en hane och en hona om det är så svårt att urskilja kön.

    Jag har fått för mig att tre av mina fiskar är hannar. De har färgat ut lite mer, är lite större och har mörkare teckning på magen, som svarta fläckar. De har även en mer "blåaktig" analfena. De fiskar jag tror är honor är gulare i färgen och har ej dessa svarta "magfläckar".

    Dessa två misstänker jag är hannar:



    och den här tror jag är en hona:


    Vad tror ni?
    Är jag helt ute och cyklar?
    Kan man inte urskilja kön i den här storleken?

    mvh
    Andreas
    simma lungt...
    ------------------------
    www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
    Umeå akvarieförening
    ------------------------
  • jinnarparen
    • April 2002
    • 2670

    #2
    citat:Är jag helt ute och cyklar?
    Kan man inte urskilja kön i den här storleken?
    Svårt att säga, jag kunde inte se något tydligt på mina när de var 10 cm. Det visade sig senare att hanarna växer lite fortare och därför är större, men annars så såg jag inget.
    Det jag har noterat senare är att honan är rundare i huvdet, fenorna är inte lika långt utdragna. Fast honan har mest färg.
    Hade faktiskt 1:a leken i början av veckan men det blev ingenting denna gång, lite för mycket fisk i den halva av karet som de går i (mitt P motaguensepar vårdar yngel i den andra halvan)
    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma

    Kommentar

    • aquanord
      Användare
      • January 2005
      • 373

      #3
      Så honan har mest färg? Intressant. De här svarta fläckarna på magen på de jag tror är hanarna. Känner du igen det, eller är det bara en tillfällighet att mina tre största har det tro?

      Hur stora var dina ungefär när du började kunna könsbestämma dem?
      simma lungt...
      ------------------------
      www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
      Umeå akvarieförening
      ------------------------

      Kommentar

      • aquanord
        Användare
        • January 2005
        • 373

        #4
        jinnarparen: En fråga till, det här med att honan skulle vara mer färggrann. Var det något som kom med tiden för dig eller var det så ändå från att dina fiskar började färga ut?
        simma lungt...
        ------------------------
        www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
        Umeå akvarieförening
        ------------------------

        Kommentar

        • jarinen
          Användare
          • April 2003
          • 1888

          #5
          Det synspila par jag hade som i och för sig var fullvuxet färgade lite hursomhelst och fläckarna kunde variera. Det här med färg och teckning är inte någon säker faktor att avgöra kön på tycker jag.

          Det jag tror är enda sättet att skilja på dom är formen, honorna blir mer strömlinjeformade och har betydligt flackare pannvinkel och min erfarenhet är att hanarna är betydligt vackrare och mer färgstarka än honorna, vidare så blev båda väldigt färggranna vid uppvaktningen och glåmigare i färgen när de lagt romen men istället mycket svärta kring buken vid lek. När honan vaktade yngel så var honan nästan helt utan färg. Men allt det här med färg skiftar säkert oerhört beroende på var de är ifrån (fångstplats). I en grupp med yngre synspilor så går det någorlunda bra att utröna kön utifrån form men i övrigt kan det vara svårt.
          Tycker dina antaganden på bilderna verkar stämma rätt bra med tanke på formen,den som antas vara hona ser verkligen ut som en hona i formen, hanarna lite osäkert. Tror du är rätt ute faktiskt, honan känner jag mig säker på men hanarna lite osäkert.


          Mvh Jari

          Kommentar

          • jarinen
            Användare
            • April 2003
            • 1888

            #6
            En illustration på formskillnaden : http://img170.echo.cx/my.php?image=pb1800318ab.jpg

            Svårare på yngre djur men det är den skillnaden man behöver hitta antydningar till.

            Om du hade tänkt att få ut ett par vore det bättre om de kunde få para ihop i gruppen naturligt, synspilor kan vara lite kinkiga att få ihop ett par som fungerar. Men har du inte plats så har du ju inte.

            På tal om synspilor kom jag på att jag har alldels för lite plats och akvarium, blev ju sugen på Viejor igen hmmmm...


            Mvh Jari

            Kommentar

            • Nyllet90
              Användare
              • October 2004
              • 1133

              #7
              moori, kolla anal öppning! det borde väl funka på alla firkar. eller?=
              Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

              Kommentar

              • jarinen
                Användare
                • April 2003
                • 1888

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Nyllet90

                moori, kolla anal öppning! det borde väl funka på alla firkar. eller?=
                Mycket riktigt , det är egentligen det enda "säkra" sättet. Det finns någon litteratur som tar upp det där och har bra foton på hur det ska se ut på respektive.

                Det kräver dock att man håvar upp fisken och studerar och jämför, men det känns ändå som det kräver ett tränat öga för att bestämma den vägen. Finns det kanske nån här på forumet som använt sig av den metoden och som har tips?

                Mvh Jari

                Kommentar

                • aquanord
                  Användare
                  • January 2005
                  • 373

                  #9
                  Tack för alla svar allihopa och för en riktigt bra bildlänk jarinen!
                  Bilden gör mig säkrare på min "analys", i alla fall på de två fiskarna som jag tror är honor. Det där med analöppningar är säkert ett bra sätt men jag känner dels inte att jag behärskar detta och sen gillar jag inte riktigt att utsätta fiskarna för det stressmomentet heller. Det är klart om de ändå ska håvas ur karet kan man ju kolla detta samtidigt iofs.
                  simma lungt...
                  ------------------------
                  www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
                  Umeå akvarieförening
                  ------------------------

                  Kommentar

                  Arbetssätt...