Ställen att besöka i Köpenhamn?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • St.Anger
    Användare
    • October 2004
    • 76

    Ställen att besöka i Köpenhamn?

    Hej! Jag kommer på Onsdag bege mig ner till Skåne för att hälsa på min farmor. Vi hade då även tänkt ta en sväng över till Köpenhamn. Jag skulle därför uppskatta lite tips på ställen att besöka ur akvaristisk synpunkt. Tyvärr inga butiker då jag inte kommer kunna få hem fiskarna. Men jag har hört att det ska finnas ett stort Aquarium med en riktigt schysst malawiavdelning där! Stämmer detta och vet någon något mer om det?
    Annars upskattar jag alla tips på sevärdheter.

    Tack!
  • Nyllet90
    Användare
    • October 2004
    • 1133

    #2
    Jag tycker att du ska besöka Aquarium malawi i ÖREBRO! Nej, men seriöst. Varför kan du inte ta med dig fisk hem från köpenhamn?
    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

      #3
      Det enda offentliga akvarium jag känner till i Köpenhamn är Danmarks Akvarium, vid Charlottenlund. Tar ett tag att åka dit, så det kräver en specifik tur för det. Såvitt jag känner till är deras Malawi-kar iof hyfsat, men det är bara ett...

      Butikerna ligger inte så särdeles centralt, Flyvefisken (mestadels sjöciklider) samt Planteimporten torde vara "mest" centrala. Akvarium Österbro, vid Triangeln ligger väl också hyfsat centralt. Beroende på hur många dagar du ska vara borta så går det utmärkt att ta med fisk hem - vid våra Tysklandsresor kan firrarna få gå i frigolitlådorna ca fyra dagar innan de kommer i akvarium igen. En del fisk får man dock se upp med, vissa är mer transportkänsliga än andra. Kräver dessutom lite tillsyn varje dag, och eventuellt vattenbyte i påsen om det verkar gå åt pipan.

      Se upp lite bara om du handlar firrar på Planteimporten - de är inte så noga med sjukdomar och sådant. De verkar se det som ditt ansvar vad du handlar, men är man medveten om det är butiken himla trevlig - går oftast att hitta många ovanliga arter där, ffa från Västafrika.

      God tur til Byen!!

      /Patrik
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • jullen
        Användare
        • March 2005
        • 628

        #4
        Cichlidecentret ligger väll i köpenhamn?
        Om det gör det skulle iaf jag åka dit direkt!
        mvh ville.

        375 L Malawi
        585 L Malawi
        54 L Johanniyngel
        25 L OB rödzebrayngel

        Kommentar

        • St.Anger
          Användare
          • October 2004
          • 76

          #5
          Anledningen till att jag inte kan ta med mig fisk är för att vi först ska till Köpenhamn, men sedan till skåne och min farmor där vi ska vara tlls på söndagen tror jag. Känns som det blir alldeles för länge för fiskarna att tillbrina i påsar, även om man byter vatten hela tiden.
          Men det är alltså butiker som gäller? Vet inte hur långt bort Charlottenlund ligger, men vi ska bara var där en dag så jag tror det blir uteslutet.
          Men hur är det med växter där? Tropica ska väll ligga i Danmark om jag inte kommer ihåg fel? Kanske går att få tag på en del ovanlig växter till växtakvariumet istället! Nån som har några tips?

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

            #6
            Mjo, nog ligger Cichlidecenteret i Köpenhamn, men en bra bit utanför. Inget alternativ för en promenad - krävs en rätt bra biltur dit. Själv kommer jag dit i morgon, så de så!!

            Och visst, Tropica ligger i Danmark, men trots att det är ett litet land kan avstånden vara stora. De har produktionen strax utanför Århus (typ 30 mil från Köpenhamn), och som enskild person lär du inte få köpa ett smack direkt från dem. Ingår du däremot i en grupp, som t ex Malmö Akvarieförening (vi har gjort studiebesök där några gånger), så kan man få handla.

            Vill du ha fatt i växter så rekommenderar jag Zoocity. Ligger iof också en bit utanför, men de har oftast ett bra växtsortiment (ibland matchar de tom Tysklandsaffärerna). Tar nog minst ett par timmar för att besöka stället (med tåg och besök).

            Well. Är det strosa runt i centrala Köpenhamn som gäller, så är det tunnsått med akvaristiska upplevelser. Kan däremot rekommendera en pub, Charlie´s, på Pilestraede. Men då får du gilla öl - för det finns det i massor i olika varianter!!

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • St.Anger
              Användare
              • October 2004
              • 76

              #7
              Hade inte direkt räknat med att få knalla in på Tropica och köpa växter, utan tänkte mer att de danska akvarieaffärerna nog kunde vara rätt välförsedda med växter.
              Men tack så mycket för tipsen! Ska se vad jag kan hinna med.

              Kommentar

              • Tony
                Användare
                • April 2002
                • 4594

                #8
                Planteimporten och Flyvefisken ligger väl såpass centralt att man kan besöka dem och dricka pilsner på ströget under en och samma promenad.
                Tony Englund

                Kommentar

                • Nyllet90
                  Användare
                  • October 2004
                  • 1133

                  #9
                  Patrik, Killen är 14 år! Jag tror inte att han får dicka öl då![]
                  Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

                    #10
                    Okiedokie, men hans föräldrar lossar kanske mer på plånboken om de har lite bira i sig!!

                    Annars är jag nyss hemkommen från en Köpendanmarkstur. Hann med en massa butiker, blandat med dammgrejer/ciklider. SuperKoi mot Roskilde är definitivt, defintivt ett måste om ni har damm. Blev sanslöst inspirerad trots att jag bara har balkong... och fick dessutom en del idéer till lokalen. Många dammgrejer är tillräckligt kraftiga för att funka för en hel lokal.

                    Ciklidecenteret var som vanligt fräckt, alla tillbehör billiga. Fick dessutom se Enantiopus "Kilesa" i full fart, men trist nog var alla sålda. 295 DKK styck för VF är inte fy skam. För min del förvandlades dessa firrar från "Jag VILL HA" till "JAG MÅSTE FANIMIG HA DEM FORT!!!!" Spanade dessutom in lite annat intressant, bl a snäcklekare samt X. ochrogenys.

                    Neonfisken är också värt ett besök om det gäller sällskapskar/dammgrejer. Mycket inspiration där med. Flyvefisken hade annars de grannaste Rödzebrorna jag sett på åratal, så tom en svalt intresserad Malawiperson som jag blev sugen. 200 DKK styck tog de, och det var de baske mig värda. Sanslös färg. Dessutom hade de C. furcifer, troligen VF (fullvuxna inte helt utfärgade) till vettigt pris. Åsså massa fina snäcklekare samt lite annat som jag inte visste vad det var, men som var fräckt.

                    Zoocity är stället man ska åka till om man gillar växter. Massor med arter, som matchar Tysklandsaffärerna. Dessutom bästa terrarieavdelingen av de som vi besökte. Hade en terrariekille med som köpte spindlar. Själv fick jag mer blodad tand på daggeckos. Kvaliteten på firrarna varierar dock, samt utbudet. Inget förstaplace för mig att handla fisk på, med några mycket få undantag.

                    Well. Har ni inte varit i Köpendanmark på fiskerunda, så rekommenderar jag det starkt. Allra bäst inför säsongen, september/oktober. I Malmö Akvarieförening kör vi två "officiella" rundor per år, en på våren och en på hösten.

                    Sist, men inte minst - jag fick naturligtvis med mig ett gäng Tuborg Classic hem. Rekommenderas starkt till fiskfångst a lá pilsnermetoden.

                    Hilsen!!

                    /P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...