Vilken volym vi automatiskt vattenbyte

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • April 2002
    • 5028

Vad kostar vatten????
    Gissar att kallvatten kostar ca10kr m3
    varmvatten 100kr m3
    och vad kostar 25 gradigt har ingen aning men jag gissar att det är ca 20-25% varmvatten = 30-40kr m3
    men om man byter lite vatten hela tiden varför inte låta inkommande kallvatten gå med kopparrör i avloppsvattnet som förvärmning.
    När går det åt mest energi att värma vatten vid
    8 grader eller vid 20 grader ??
    Själv tror jag vid fryspunkten dvs låg temperatur.
    om man byter mycket vatten har man små problem.
    men man kan läsa alla gamla böcker där står det
    BYT ALLDRIG VATTEN FÖR DÅ DÖR FISKARNA
    förbrukar 20m3 dag 300kwh
    Snyft
    Christer
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Frontosa
      Användare
      • November 2003
      • 10

Jag avråder det systemet du pratar om! Jag har själv använt droppknappar i 3 år och det fungerar men fiskarna mådde inte bra av det.
      Sedan märkte jag att när droppslangarna ligger i akvaritet så bildas det ett svagt baksug upp i huvudslangen så jag hadde problem med vissa sjukdommar.
      Nu använder jag samma system men det byter 45 liter i timmen med små mickro strålar och tömmer systemet efter varje vattenbyte.
      Fiskarna växer mycket fortare och får en rejäl kick vid vattenbytena då det syresätter vattnet mycket mer och man kan även sänka temperaturen fort för att stimulera till lek.

Kommentar

• bmwpower
        Användare
        • December 2002
        • 1934

Frontosa det var det jag befarde,men enligt tillverkan ska inte det kunna hända det som du säger.
        Droppknappen kan ju bara öppna åt ett håll annars så läcker den.
        Så du menar att det kryper igenom kanppen ??
        Kör du med slang direkt från huvudstammen???
        Har du kvar tryckutjämnaren eller kör du utan den ??
        Nackdelen är ju att det blir olika mcyket vattenbyte i karen så dom fylls olika snabbt.

Mina tankar har varit att det blir för lite vattenbyte,så fisken inte märke av det på samma vis som vid fritt blås från droppslangen.
        Men det ska inte kunna hända för droppkanppen kan ju bara öppna åt ett håll annars så läcker den

Kommentar

• jan olof
          Användare
          • December 2002
          • 254

Jomen Lennie det är ju jättebra att du har vattnet gratis och det är bara att gratulera. Men som jag tror att du kommer att odla i större skala så är det tyvärr inget man kan räkna med i längden, för har man otur så börjar fastighetsägaren snart undra vad vattnet och elen försvinner. Nu vill jag inte måla f.. på väggen,men det har hänt stora odlare att det har kommit surt efteråt. Så jag hade nog försökt att få det så billigt det går från börjanmvhJanne
          malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

Kommentar

• bmwpower
            Användare
            • December 2002
            • 1934

Ja det är det jag räkna med så jag snåla faktiskt fast det är gratis.
            Fast det står i kontraktet att vatten och el ingå men allt kan ju ändra sig.
            Tyckte droppknappa verkade lovande men man har ju att vissa inte gilla det för att det blir ingen svängning i vattnet.
            Jag får väl fundera lite till innan jag slå huvudet på spiken

Kommentar

• Nyllet90
              Användare
              • October 2004
              • 1133

Men kan fastighetsägaren tvinga dig att betala vatten om du har skrivet i kontraktet att du har gratis vatten?
              Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

Kommentar

• cf.akvarielagret
                Användare
                • April 2002
                • 5028

Nyllet90
                Men kan fastighetsägaren tvinga dig att betala vatten om du har skrivet i kontraktet att du har gratis vatten?
                ----------------------------------------------------
                Är det någon som är så korkad, att om hyran är 500kr och man förbrukar 3000kr i el och lika mycket i vatten,
                Dvs han förlorar 5500kr i månaden.
                Nix han vänder på hyreskontraktet,vips där finns ett antal klasuler bla att en källarlokal ska ha typ en lampa i varje rum och vattenförbrukning är att typ spola i toaletten allt annat är du återbetalningsskyldig till.
                Vad tycker du själv om du är hyresvärd med pissig ekonomi och någon hyr en lokal med vatten som ingår och personen äger en simhall bredvid och drar en slang emmellan.
                vänligen
                Christer

jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor

Kommentar

• Mr.Fish
                  Användare
                  • May 2004
                  • 1403

Visa ord från Storholmen, "muchatsos! Har man något för fritt
                  ( i våran hobby) skall man nog snåla med medlen ,bara för säkerhets skull,..Annars kanske man blir hemsökt..[:0]

Kommentar

• cichlids4fun
                    • April 2002
                    • 3109

Hej.
                    i detta fall verkar ju hyresvärden klart med på vad lokalen ska användas till iom att han sett alla akvarier och allt så borde han ju lägga ihop 1+1=jävla massa vatten...

därmed borde han inte i laglig mening kunna kräva i efterskott, men man vet ju aldrig alltid bäst att skriva papper på att ca så mycket vatten kommer att användas...

i min gamla lokal så var det elen de hängde upp sig på i efterhand, men jag hade akvariefisklokal skrivet i mitt kontrakt, så därmed var de medvetna om att det inte bara skulle spolas i toaletten och att enbart en lampa var inkopplad.

så när de skulle sätta upp ett nytt kontrakt så krävde de inget i efterhand.......

angående din fråga på mängd vattenbyte per dag så skulle jag rekommendera att ta det försiktigt jag har kört mina kar med ca 10% per dag och då struntat i att ha större vattenbyten vissa dagar (det behövs inte),jag har bara kört lite slamsugning när det behövts men ändå inte tagit mer än 10% då. I vissa kar har jag då fått problem med tangisarna de är ganska känsliga för för stora vattenbyten, så jag funderar på att byta till 5% per dag eller 10% varannan dag.....

mvh

Peter
                    Mvh
                    Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• Styrsö
                      Användare
                      • November 2004
                      • 343

Energokostnaden är naturligtvis viktig+ tänka på miljön är inte fel...

cf.akvarielaget
                      ditt estimat är inte så dumt- lite detaljer:
                      Att värma vatten är ungefär lika energikrävande vid alla temperaturer, dvs att höja temperaturen en grad på ett kilo vatten kostar alltid ca 4kJ.
                      Så höja tempen på 1 m^3 från 5->25 grader (=20höjning)
                      ~4kJ/kg/grad ->1m^3 (20grader höjn) har förbrukat 4000J*1000kg*20grad=80MJ
                      80MJ/3600/1000=~20kWh
                      Ett högt energi pris är 1kr/kWh
                      10 kr vatten kostnad är rimligt (7 kr i Göteborg)

Det ger kostnaden för 1m^3 25 gradigt vatten = 30 kronor

Jag har själv funderat på värmeväxlare- dvs värma invattnet med frånvatten, men man måste ha ganska stora volymer för att det ska löna sig...

Peter

Kommentar

• Tony
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4594

På tal om att folk kanske inte listar ut att akvarier kräver en del vatten.. Herrn från vattenverket hos oss var inne och läste av vattenmätaren och sa till mig "att det går åt väldigt mycket vatten, är du säker på att du inte har några rinnande kranar på?". Då kan det tilläggas att vattenmätaren sitter i samma rum som ett 15-tal akvarier.
                        Tony Englund

Kommentar

• cf.akvarielagret
                          Användare
                          • April 2002
                          • 5028

En fråga till Styrsö din uträkning ser helt logisk ut men när man gick i skolan fick man höra att det gick åt mest energi när det tinar upp, men va fan man kan inte lita på lärare heller.
                          vänligen
                          Christer
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor

Kommentar

• Nyllet90
                            Användare
                            • October 2004
                            • 1133

citat:Ursprungligen skickat av cf.akvarielagret

Nyllet90
                            ----------------------------------------------------
                            Är det någon som är så korkad, att om hyran är 500kr och man förbrukar 3000kr i el och lika mycket i vatten,
                            Dvs han förlorar 5500kr i månaden.
                            Nix han vänder på hyreskontraktet,vips där finns ett antal klasuler bla att en källarlokal ska ha typ en lampa i varje rum och vattenförbrukning är att typ spola i toaletten allt annat är du återbetalningsskyldig till.
                            Vad tycker du själv om du är hyresvärd med pissig ekonomi och någon hyr en lokal med vatten som ingår och personen äger en simhall bredvid och drar en slang emmellan.
                            vänligen
                            Christer

Krister, jag frågade bra om gubben kan göra så. Men om det står i kontraktet att det är fritt vatten och det inte står något om vad som menas med fritt vatten. Kan hyresvärden tvinga kavariekillen med lokalen att betala vatten då?
                            Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

Kommentar

• cf.akvarielagret
                              Användare
                              • April 2002
                              • 5028

Nyllet90
                              YES
                              jag är Ateist
                              men Gud talade till mig
                              Gud är stor

Kommentar

• Jonas E
                                Användare
                                • February 2003
                                • 2533

tur att mor o far betalar vattnet här hemma......och elen. Ganska lyxigt. Om något/några år när man flyttar så får jag reda på vad det verkligen kostar att ha så många akvarium.

Får väl satsa på två stora show-akvarium då istället för den mängd akvarium jag har nu.
                                /Jonas
                                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

Arbetssätt...