tjusningen med ciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cybercimon
    Användare
    • February 2005
    • 147

    tjusningen med ciklider?

    vad är det som är så specielt med ciklider/fisk? själv hållde jag på med ciklider ett tag men hoppade över till reptiler. vilket är roligast? reptiler eller ciklider/fisk?
    Sex mindre burkar mellan 20 och 175 liter.
    Sydamerika och Afrika.
  • blackened
    Användare
    • January 2005
    • 1042

    #2
    Jag måste gå till motattack och fråga vad som är tjusningen med reptiler?

    Kommentar

    • Orppo
      Användare
      • September 2004
      • 518

      #3
      Jag har aldrig hållit på med reptiler,så jag säger att fisk är roligast.

      Kommentar

      • blackened
        Användare
        • January 2005
        • 1042

        #4
        Tjusningen för mig är färgerna och deras beteenden. Och att vissa ser riktigt brutala ut (rovmalawi).

        Kommentar

        • hultpelle
          Användare
          • January 2005
          • 36

          #5
          Naturligtvis Beror det på va du själv tycker. finns ju ingen som kan säga till dig att du ska va intreserad av en viss hobby. Det är såntsom man får ta reda på själv vad man är intreserad av.
          ja själv föredrar ciklider framför reptiler pga att ja inte gillar ormar å dylikt. å sen är det ju svårt å få den färgprakten å farten i ett terarium som du får i ett ciklidakvarium
          rockNROLL

          Kommentar

          • cybercimon
            Användare
            • February 2005
            • 147

            #6
            blackened-> det roliga med reptiler är att det finns många olika former.både ormar,ödlor och sköldpaddor.reptiler kan man också ta upp och få hanterbar.tycker det är snyggare med ett regnskogsterrarie med pilgiftsgrodor än med ett 250L med malawi som simmar runt runt
            sen att få ägg,är det inte fruktansvärt intessant att se ett ägg kläckas?
            Sex mindre burkar mellan 20 och 175 liter.
            Sydamerika och Afrika.

            Kommentar

            • cybercimon
              Användare
              • February 2005
              • 147

              #7
              hultpelle-> där har du en poäng
              Sex mindre burkar mellan 20 och 175 liter.
              Sydamerika och Afrika.

              Kommentar

              • cybercimon
                Användare
                • February 2005
                • 147

                #8
                "Och att vissa ser riktigt brutala ut"

                vem är brutalast? 25cm rov malawi, 1m ilsken stäppvaran?
                Sex mindre burkar mellan 20 och 175 liter.
                Sydamerika och Afrika.

                Kommentar

                • jannemannen
                  Användare
                  • July 2004
                  • 306

                  #9
                  De flesta reptiler är ganska trista att titta på tycker jag ! Dom ligger ju bara och slappar hela dagarna.....

                  Mvh/Janne
                  Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

                  Kommentar

                  • blackened
                    Användare
                    • January 2005
                    • 1042

                    #10
                    En 1 meter stäppvaran behöver ju lite mer utrymme och omvårdnad än ett stort akvarium behöver =)

                    Kommentar

                    • Chicke
                      Användare
                      • May 2004
                      • 497

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av cybercimon

                      vad är det som är så specielt med ciklider/fisk? själv hållde jag på med ciklider ett tag men hoppade över till reptiler. vilket är roligast? reptiler eller ciklider/fisk?
                      Ja jag kom aldrig på vad som va tjusningen med det efter att ha haft akvarium i typ 5 år, därför la jag av för nån månad sen!
                      Sen har jag alltid tyckt reptiler e häftigare med (hade en leguanödla för nåra år sen) problemet med reptiler tycker jag e att det stinker så jävligt...så därför har jag nu inte nått djur

                      Kommentar

                      • Orppo
                        Användare
                        • September 2004
                        • 518

                        #12
                        Är det inte varaner som är så äckliga i käften?
                        Livsfarliga typer.
                        Salivet är väl rent av dödande?

                        Gränsar väl till en rejäl bakfyllekäft en söndagsmorgon?(kanske inte lika illa ,men ändå)

                        Kommentar

                        • cybercimon
                          Användare
                          • February 2005
                          • 147

                          #13
                          det är dödande i naturen. i fångenskap är det mkt bakterier också,men inte dödande. själv har jag en liten stäppvaran på ca70cm som är rätt aggresiv. så stort terrarie behöverb dem inte. 180*120*120 räcker.

                          med reptiler är ju inte storleken på terrariumet samma som med storleken på akvarium med reptiler. tex kan man ju inte ha en 1m fisk i 1m terrarie.men i ett 1m terrarie kan man ha en 1meters orm.

                          reptiler är inte aktiva,det stämmer. men dem är väldigt intressanta ändå. tänk er själv en varan som jagar och krossar en mus hehe

                          men jag får ju erkänna att jag är sugen på ett akvarie, men man kan inte stappla akvarie på varandra. i mitt rum har jag nu 6terrarium. men jag skulle bara kunna ha 3 akvarium pga tyngden. iof har jag 2 akvarium i samma rum oxså ska kanske starta upp ett60L för prinssesan av burdni, men då blir det säkert ett till akvarie efter ett tag,det är det jag är rädd för hehehe
                          Sex mindre burkar mellan 20 och 175 liter.
                          Sydamerika och Afrika.

                          Kommentar

                          • cybercimon
                            Användare
                            • February 2005
                            • 147

                            #14
                            skulle bara påpeka att endel reptiler är väldigt aktiva, ibland iaf!
                            Sex mindre burkar mellan 20 och 175 liter.
                            Sydamerika och Afrika.

                            Kommentar

                            • Nyllet90
                              Användare
                              • October 2004
                              • 1133

                              #15
                              Jag förstår inte vad som är så kul med reptiler? en äcklig orm som bara ligger o slappar under en lampa och käkar frysta möss och en vårtig geck som gör ungefär samma sak fast han käkar insekter istället!
                              Nej, ciklider är sååå mycket intressantare. Det finns över 800 olika arter den ena finare och intressantare än den andra BARA i Malawi! Och så har ciklider också ett mycket roligt och intressant lek/yngelvårds beteende. Det finns inte bttre än fiskar helt enkelt!
                              Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...