Oscar, från yngel till bjässe på 5 månader...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Redbullen
    Användare
    • February 2005
    • 734

    #16
    citat:Ursprungligen skickat av FI

    Jepp det är två jag har, de två i bilderna högst upp. Lek vill man väl alltid ha men jag har aldrig gjort ett seriöst försök med just påfågelcikliden. Fiskarna jag har nu ställer sig ibland sida vid sida och spänner ut fenorna och gälarna men jag kan inte avgöra om det är hona och hane än. Men de funkar bra ihop, bästa polare typ, så vi får väl se vad som händer.
    Bästa polare ja..... för det mesta är mina det också, simmar sida vid sida runt i karet, undersöker stenar och rötter tillsammans....Kul att se ..

    Som jag sa tidigare är jag sugen på att köpa några nya små oscar.Dom är ca 4-5cm....tror du det skulle funka tillsammans med mina stora.

    Dom har varit med andra fiskar förr som var i 4-5cm storleken och det gick fint.....visst dom simmade lite sakta emot med vidöppen mun men ingen kom till skada för dom små var ju snabbare..

    Vad tror du om det.....dom stora går nu i ett 375 änsålänge så de fins gott om plats och gömställen

    //Peter
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

    Kommentar

    • Nilssonnet
      Användare
      • March 2005
      • 102

      #17
      Jag köpte två-tre små till mina stora påfåglar, och där gick det i stort sett fint. En liten dog, men har för mig att den inte blev ihjälslagen.

      Kommentar

      • Redbullen
        Användare
        • February 2005
        • 734

        #18
        Okey...

        Nu går det iallafall 6st 4-5cm oscar i mitt 150liters.
        Var bara tvungen att köpa dom när jag såg hur söta dom var

        Dom har simmat runt hela kvälen ot utforskat akvariet, letat under stenar, jagat varandra, ätit en 2-3 gånger...

        Hel mysiga..

        //Peter
        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

        Kommentar

        • Gäst

          #19
          Tänk på att inte mata med enbart Pellets/Flingfoder som innehåller mycket färgämnen, gör du det i ca 1 månad kan dina ciklider få pigmentförändringar. De kan få svarta inslag, på typ Golden blir det inte snyggt.

          Kommentar

          • Redbullen
            Användare
            • February 2005
            • 734

            #20
            Okey
            Dom får varierande kost, räkor, pellets, flingfoder röda mygg.

            Kollade till dom små liven idag innan jag stack till jobbet.
            Dom var naturligtvis på hugget, simmade runt och kollade läget, så dom mår bra av flytten igår, trotts värmen..

            //Peter
            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

            Kommentar

            • aquanord
              Användare
              • January 2005
              • 373

              #21
              citat:Ursprungligen skickat av FI

              Lätt överdrift i titeln hehe men jag måste bara få visa det här. Jag grävde precis runt bland en massa gamla foton och råkade hitta två bilder på mina två påfågelciklider som inhandlades som yngel på 4-5cm i februari i år.
              Jag känner igen det där.
              Jag köpte mina påffar 4 cm stora i slutet av mars.
              De har nu passerat 17 cm.
              13 cm tillväxt på drygt 3 månader, rätt imponerande.
              Det känns som att de växer en mm varje gång jag vänder mig bort från akvariet.
              simma lungt...
              ------------------------
              www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
              Umeå akvarieförening
              ------------------------

              Kommentar

              • Gwendly
                Användare
                • December 2003
                • 374

                #22
                citat:Ursprungligen skickat av FI


                Och jag tror helt klart att det har med könsmognad att göra det du beskriver då de simmar mot varandra med öppen mun, spontant känns det som det borde vara två fiskar av samma kön som gör så men jag vet inte säkert. Mina visar inte fullt så tydliga tecken på könsmognad som dina än, de är fortfarande rätt unga trots sin storlek.
                Med CA/SA ciklider ar det ganska vanligt att honor/hanar testar styrkan pa varandra innan de ynglar av sig. Typ de vill veta att de inte kastar bort tid pa en looser

                Honor av SA ciklider ar tyvarr valdigt bra pa att 'para' ut och aven om man har 1+1 sa blir det oftast inget pga de ar sa sonderavlade att hanarna inte har en aning om vad de ska gora (eller ater kaviaren). Nar de val klurar ut vad de ska gora (om de nagonsin gor det) brukar det ga som rals however

                Kommentar

                • Redbullen
                  Användare
                  • February 2005
                  • 734

                  #23
                  citat:

                  Jag känner igen det där.
                  Jag köpte mina påffar 4 cm stora i slutet av mars.
                  De har nu passerat 17 cm.
                  13 cm tillväxt på drygt 3 månader, rätt imponerande.
                  Det känns som att de växer en mm varje gång jag vänder mig bort från akvariet.
                  Köpte mej 6st igår....ska fota dom i morgon och sen göra en månadskontrol och ta en bild......det är DÅ man ser skillnaden...
                  När jag tittar tillbaka på min äldsta så flinar man lite, han var INTE stor då hehe

                  //Peter
                  http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

                    #24
                    citat:Ursprungligen skickat av moori

                    Jag känner igen det där.
                    Jag köpte mina påffar 4 cm stora i slutet av mars.
                    De har nu passerat 17 cm.
                    13 cm tillväxt på drygt 3 månader, rätt imponerande.
                    Det känns som att de växer en mm varje gång jag vänder mig bort från akvariet.
                    Haha ja det där var rätt extremt måste jag säga, 4cm per månad, det är ju som för redtailmalen jag hade! Vad har du matat med egentligen?? ;D
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • aquanord
                      Användare
                      • January 2005
                      • 373

                      #25
                      räkmix och en väldans massa pellets, 2-3 om dan
                      simma lungt...
                      ------------------------
                      www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
                      Umeå akvarieförening
                      ------------------------

                      Kommentar

                      • Redbullen
                        Användare
                        • February 2005
                        • 734

                        #26
                        citat:Ursprungligen skickat av moori

                        räkmix och en väldans massa pellets, 2-3 om dan
                        Räkmix får inte mina....men pellets...och den är ca 10 medium var 3 ggr om dagen.....så visst äter dom..

                        men jag är nog mer inmponerad av mina små, läste en del om Oscars i början innan jag skaffade mina, och tyckte inte dom åt speciellt mkt.

                        Men dom små....dom är bottenlösa, jag fattar inte att dom får ner så mkt i den lilla magen alltså.
                        Men det är lika kul varenda gång, när man bara visar sej i närheten av karet så är de 6st små Oscars som simmar vid framrutan och tigger

                        Hmm finns det ingen Påfågelciklid Tråd....tyckte jag såg den för ett tag sen.....varför inte veva igång den igen ?

                        //Peter
                        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

                        Kommentar

                        Arbetssätt...