Oscar, från yngel till bjässe på 5 månader...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

Oscar, från yngel till bjässe på 5 månader...

Lätt överdrift i titeln hehe men jag måste bara få visa det här. Jag grävde precis runt bland en massa gamla foton och råkade hitta två bilder på mina två påfågelciklider som inhandlades som yngel på 4-5cm i februari i år.

Här är de 7:e februari i år.

Och här är de idag inte ens 5 månader senare...

Uppskattningsvis 17 respektive 15 cm.

Egentligen en helt normal tillväxttakt på en påfågelciklid men som ägare blir man fartblind... Man tycker knappt de växer alls... Men det gör de ju uppenbarligen
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • October 2003
    • 3615

Imponerande!

Alltid lika kul att hitta gammla bilder på barnen när de var små *asg*

Har upplevt samma sak med mina trimacs.

Fortsätt göda dem!
    Mvh Alex

Kommentar

• Nilssonnet
      Användare
      • March 2005
      • 102

Damn, vad har du matat dom med, plutonium? )

Kommentar

• anli
        Användare
        • March 2003
        • 3740

Ett år gammal mätte min första Trimaculatum ("Trisse") 25 cm.
        Två år gammal mäter hans bror ("lilltrisse") 30 cm, men han var väldigt liten och sent utvecklad som ungfisk.
        Anders L

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

Hehe
          Det är bara vanlig pellets, torsk, foderfisk och frysta vita mygg de har vuxit upp på, jag har t.o.m. gått över till att enbart mata dem en gång per dag. Men jaguarerna som går i samma kar ser rätt slanka ut så fömodligen har väl påfåglarna tagit 90% av käket
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• Morellen
            Användare
            • December 2003
            • 84

Kul att se! Verkar som om det kan bli några oskars i hushållet här framöver...

Kommentar

• anli
              Användare
              • March 2003
              • 3740

japp, gumman har suktat efter sådana länge nu... så fort vi får plats så slår vi nog till.
              Anders L

Kommentar

• Redbullen
                Användare
                • February 2005
                • 734

Hemma hos mej finns det två halvstora oscar sen några månader tillbaka.

Underbart att se en så pass skön och personlig fisk växa så de knakar.
                Fick hem dom som 8cm fiskar.....nu är dom strax över 15cm och mycket fina, så det är nästan en cm per månad om jag räknar, den ena är dock något blek så jag ska testa lite pellets med mer färgämne i.

I början var de bara kul att ha två oscar, men med tiden blir man lite smått gripen av dessa lugna och fina bjässar, så nu går jag på tå och väntar på att en kompis två stora ska yngla av sej igen.

Då blir de troligen ett 222liters till och börja med och en väldans massa små Påffar att föda upp

FI : Du säger att du matar med Pellets och Vita mygg, vad är de för skillnad på vita mygg gämfört med röda?
                Vilka pellets är det du kör med?, tycker don oscar färgar ut underbart.

//Peter
                http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

citat:Ursprungligen skickat av Redbullen

FI : Du säger att du matar med Pellets och Vita mygg, vad är de för skillnad på vita mygg gämfört med röda?
                  Vilka pellets är det du kör med?, tycker don oscar färgar ut underbart.
                  Som mat fungerar vita och röda egentligen lika bra men röda mygglarver är allergiframkallande så det är därför jag kör med vita istället.

Då det gäller pellets så kör jag med Hikari Cichlid Staple, Sera Cichlid Sticks och Tropical Sturgeon Pond Pellets.

Då de var små lyste nästan sidorna på dem pga färgerna men vid 10-12cm var de båda väldigt bleka och sedan har färgerna sakta börjat komma tillbaka igen, så jag tror färgerna kommer fram mer och mer ju större de bli även om man inte ger dem foder som trycker fram färgerna. De kan dock inte bli rödare än de var som små, det röda de redan har kan bara bli mer eller mindre tydligt.

Men personligen tycker jag påfågelcikliden är en av de få arter där jag knappt bryr mig om utseendet, de har ett sånt härligt beteende och blir så personliga att det liksom inte spelar någon roll hur de ser ut. En av mina absoluta favoritarter inom hobbyn och detta utan att jag fått se dem leka. Det säger en hel del.
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

• Redbullen
                    Användare
                    • February 2005
                    • 734

citatom mat fungerar vita och röda egentligen lika bra men röda mygglarver är allergiframkallande så det är därför jag kör med vita istället.

Då det gäller pellets så kör jag med Hikari Cichlid Staple, Sera Cichlid Sticks och Tropical Sturgeon Pond Pellets.

Då de var små lyste nästan sidorna på dem pga färgerna men vid 10-12cm var de båda väldigt bleka och sedan har färgerna sakta börjat komma tillbaka igen, så jag tror färgerna kommer fram mer och mer ju större de bli även om man inte ger dem foder som trycker fram färgerna. De kan dock inte bli rödare än de var som små, det röda de redan har kan bara bli mer eller mindre tydligt.

Men personligen tycker jag påfågelcikliden är en av de få arter där jag knappt bryr mig om utseendet, de har ett sånt härligt beteende och blir så personliga att det liksom inte spelar någon roll hur de ser ut. En av mina absoluta favoritarter inom hobbyn och detta utan att jag fått se dem leka. Det säger en hel del.
                    Hmm ok .... kör också med Hikari Cichlid Staple, men det är bara en utav fiskarna som är förtjusta i det, iofs äter han allt man kasta i och det går väl att svälta den andra till att äta dom

Hmm ok ...allergi för fiskarna eller oss människor.
                    Kanske ska byta till vita larver då.

Min ena har varit blek nu i någon månad, så de kanske stämmer att de kommer tillbaka igen, iofs har mina stackare fått flytta fram och tillbaka en del så dom har inte slappnat av riktigt ännu.
                    Men nu har dom 375 att bo i så de borde bli bättre, mycket sten och gömställen, vilket gör dom skydd och saker att utforska.

Utseende...hmm jag tycker dom är rätt vackra faktist, jag tror inte jag sett en Oscar som liknar en annan, deras röda färg på sidorna är alltid varierande, mina två tex...den ena har mycket tigrerad kropp, den andra har mer längre bak på kroppen och har en mer normal ciklidliknande kropp, medans den andra har mer kompakt.

Deras fenor tycker jag är kanonfina, rygg, stjärt och sidfenorna som dom spänner ner ibland när dom är på det humöret.

Alskar att se dom tetas med varandra, lip-loock, simma på varandra i lung hastighet med munnen öppen...jag vet inte om det är ett revirbeteende eller att dom börja bli könsmogna, jag tror det är könmogna nu iallafall.

Det var en kväll som jag skrattade väldigt mycket.
                    jag tänkte vara snäll och stoppade ner en växt och det blev lite grönare och fint
                    Men nehe sa den stora Påffen.....denna ska ikka vara i mitt revis.
                    Som han höll på med denna växten...simmade på sidan, bet tag i växten och simmade och ryckte som en idiot, sand virvlade upp till ytan ca 50cm upp, växten gick va på mitten, han simmade till och med efter blad som flöt runt och bet i dom.

Han var i extas, han till och med attakerade en lite knobbig gren som stack ut på en rot jag har haha

Jag vet med säkerhet att EN av mina är en hane, så jag kan bara hoppas på att den andra är en hona, hon sser ut att vara en hon iallafal om man tänker på att hon ser mer honig ut, men det stämmer nog inte alla gånger..

Att få se dom leka vill jag verkligen, så det är bara för oss att vänta och se om vi har någon tur, dom ska vara lite svår lekta.

//Peter

Kommentar

• FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

Haha vilka härliga firrar du verkar ha
                      Och jag tror helt klart att det har med könsmognad att göra det du beskriver då de simmar mot varandra med öppen mun, spontant känns det som det borde vara två fiskar av samma kön som gör så men jag vet inte säkert. Mina visar inte fullt så tydliga tecken på könsmognad som dina än, de är fortfarande rätt unga trots sin storlek.

Apropå mygglarverna så är det vi människor som kan få allergier av röda mygglarver.
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

Kommentar

• Redbullen
                        Användare
                        • February 2005
                        • 734

Ja dom är helsköna.
                        Funderat dom sista dagarna på att kanske köpa 4-5 st små och föra upp.
                        Dom är bara så balla när dom är små hehe

Jag satt och läste lite inne på oscarfish.com och där skrev dom att det kan både bara två hanar och en hane och en hona, dom har samma beteende oavsett.

Okey är de vi människor så bryr jag mej nog inte så mkt, verkar vara emun mot sånt haha

Du har ju Jaggor med, kollade en del på din hemsida innan jag skaffade mej mina Oscar.
                        Hurdana är dom till sättet, går dom ihop med oscar bra eller blir de liv i luckan....?

//Peter

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

citat:Ursprungligen skickat av Redbullen

Du har ju Jaggor med, kollade en del på din hemsida innan jag skaffade mej mina Oscar.
                          Hurdana är dom till sättet, går dom ihop med oscar bra eller blir de liv i luckan....?
                          Ingen regel utan undantag, påfåglarna jag har nu är ena riktiga tuffingar och de har funkat kanonbra med jaguarerna så här långt. Men rent generellt brukar man säga att påfåglar är för snälla för jaguarer och förr eller senare kommer jag nog tvingas sära på mina.
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• Redbullen
                            Användare
                            • February 2005
                            • 734

Hmm ok ..... hade nog ändå tänkt mej bara enn Oscar-kar
                            Men tycker att jaguarerna ser fina ut...

Har du en eller två Oscar?
                            Aldrig försökt få yngel?

//Peter

Kommentar

• FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

Jepp det är två jag har, de två i bilderna högst upp. Lek vill man väl alltid ha men jag har aldrig gjort ett seriöst försök med just påfågelcikliden. Fiskarna jag har nu ställer sig ibland sida vid sida och spänner ut fenorna och gälarna men jag kan inte avgöra om det är hona och hane än. Men de funkar bra ihop, bästa polare typ, så vi får väl se vad som händer.
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...