Farliga fiskar?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Odell
    Användare
    • January 2003
    • 2437

daniel60: ingen aning, men sett operationsbilder på nätet där de tar ut Candiru.
    fish r friend

Kommentar

• daniel60
      Användare
      • March 2003
      • 527

citat:Ursprungligen skickat av Daniel Odell

daniel60: ingen aning, men sett operationsbilder på nätet där de tar ut Candiru.
      Det kan vara länken jag skriver om. Bilderna är ruggiga, men inget mot midi-musiken!
      :-D
      Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
      Mina fiskar & burkar

Kommentar

• reecord
        Användare
        • February 2004
        • 341

Daniel Odell med stinging catfish menade du heteropneustes fossilis? Dom är inte något specielt farliga men visst dom kan stickas. Jag har haft sådana djur i många år och har aldrig blivit stucken har till och med klappat dom

Något som jag inte skulle vilja bli stucken av är en sötvattens rocka
        Sydamerika

Kommentar

• Gabbi
          Användare
          • April 2002
          • 897

Neolamprologus ocellatus kräver sin respekt...
          www.akvarielagret.se/akvarieboken

Kommentar

• daniel60
            Användare
            • March 2003
            • 527

Jag kollade på Fishbase och upptäckte till min förvåning att en fisk här hemma kan vara farlig för människor. Eller i alla fall vålla lite skada.
            Nej, inte någon mal eller ciklid - utan skivtetrorna (Myleus rubripinnis, "Red hook"). Kan bitas duktigt som vuxen.
            mvh Daniel
            Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
            Mina fiskar & burkar

Kommentar

• PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

Vet inte om det finns några verkligt farliga firrar för sötvatten... den enda jag tror kan göra allvarlig skada är nog darrålen, som du nämner i början. Sötvattensstingrockor är väl inte heller att leka med, men såvitt jag kopplat det så dör man inte av stinget (blir dock fula sår som är svårläkta). Elektrisk mal känner jag en kille som haft, och han fick några duktiga smällar ett par gånger, men inget livshotande. Obehagligt var det i allafall.

Klurar annars mer på olika malar - en del av dem (Synodontis, Corys mfl) har ju verkliga taggar på olika fenor, och några kan utsöndra "gifter".

Firrar som har rykte om sig som farliga (Piraya, Hoplias och liknande) har alltid varit räddare för folk än vad folk är för dem, när jag sett dem i akvariemiljö. En polare hade dock en revirbildande rovtetra jag glömt namnet på, den var än racksing - de vuxna hannara (kring 15 cm) slet sönder håvar rätt lätt... de hade jag respekt för.

För egen del så har jag absolut mest respekt för ciklider som vårdar yngel, speciellt de med lite size på. Bits rejält och har ingen fruktan i kroppen. Snäcklekare är ju också tuffa - mina ger sig utan tvekan på en algmagnet som är 20 gånger större än de själva, och man hör smällarna när de drar in i den.

En liten anekdot från folk jag mött som varit på fisketurer till tropikerna - alla firrar man ska ha respekt för har de inte haft problem med, men de lärde sig rätt fort att vanliga små stimfirrar (tetror, barber på 4-5 cm) inte är så beskedliga. Går man barbent i en bäck och fångar fisk, och ett stim på 1000-1500 firrar dyker upp och drar i varsitt hårstrå på benen så kommer man himla fort upp ur vattnet...

Hilsen,

Patrik
              Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• ozric
                Användare
                • March 2004
                • 3187

Vitprickig knorrmal! Farlig som fan! Svider värre än getingstick!!
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

Kommentar

• Micke_A
                  NCS Medlem
                  • January 2003
                  • 638

Kanske ingen akvariefisk, men klarar sig utmärkt i sötvatten, går ofta upp i floder, och finns, om jag minns rätt, i Nicaraguasjön: tjurhajen. Den är inte bara farlig med fiskmått mätt, utan även med hajmått. Men som så ofta med hajar är det lite överdrivet, har sett ett program på Animal Planet där de visar att gör man inget förhastat, och beter sig fel, så håller sig hajen för det mesta lugn. Det gäller nog mest dykare, simmare och folk i småbåtar kan leva farligt dock, när hajen inte ser riktigt vad det är.

Vissa muränor klarar sig i sötvatten, och kan säkerligen bitas en del. Se´n har ju många malar vassa fenstrålar, som utan att vara giftiga gör rejält ont.

Ozric: Menar du Agamyxis pectinifrons? [:0] Jag har två så´na, varav den ena är ca 10 år gammal.
                  MVH Micke

"Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

Kommentar

• ozric
                    Användare
                    • March 2004
                    • 3187

Japp ,den var det!! Råkade på nåt sätt få in en fentagg (tror det var bröstfenan) ganska djupt in i handflatan;Fy fan va ont det gjorde!! Min hade jag också i ca 10 år (lika stor när jag gav bort den som när jag köpte den) som var bra fet utav malawi-yngel... Hämska fisk!
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

Kommentar

• Gabbi
                      Användare
                      • April 2002
                      • 897

Micke A, vet inte om tjurhajarna fortfarande finns i Nicaraguasjön, men de går upp i Zambezi iallafall, tom så långt som Tete.
                      www.akvarielagret.se/akvarieboken

Kommentar

• Akvaristen
                        Användare
                        • May 2004
                        • 48

Kanske inte än akvariefisk, men enligt en gammal djurbok jag har så varnar de för att Silurus glanis (europeisk mal) kan ta spädbarn i strandkanten. Men det påståendet ska man nog ta med en riktigt stor nypa salt.

Jag har haft stingrockor i flera år utan att bli stungen matar de ur handen då och då, så särskillt farliga är de nog inte. skulle snarare säga att deras tagg och gift är "farligt" och inte dem i deras beteende (beror ju i och försig hur man behandlar dem).
                        David

Kommentar

• Micke_A
                          NCS Medlem
                          • January 2003
                          • 638

Gabbi: Jag har för mig att de går upp i Ganges också.

En kul grej jag läste om tjurhajar (tror jag det var), var att de hade dem i fångenskap på ett akvarium, och varje gång de spelade upp späckhuggarläten fick tjurhajarna panik. Alltså har även så sturska djur som tjurhajar fiender.
                          MVH Micke

"Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

Kommentar

• jullen
                            Användare
                            • March 2005
                            • 628

hej!
                            i fyra veckor i december/januari var jag i nicaragua/costarica.I nicaraguasjön finns det fortfarande lite tjurhajar,berättade en svensk vän som bor i managua(huvudstaden).Så man var lite orolig när man badade

P.S.pappa tvingade mig att äta dovii som straff för allt för mycket ciklidsnack.hoppas jag inte blir utslängd från ciklid.
                            mvh ville.

375 L Malawi
                            585 L Malawi
                            54 L Johanniyngel
                            25 L OB rödzebrayngel

Kommentar

• Micke_A
                              NCS Medlem
                              • January 2003
                              • 638

Såg ett program på Animal Planet där de stod i knädjupt till midjedjupt vatten och matade tjurhajar. Hade hajarna svårt att komma åt fisken för att de nästan stod på den, så puffade de undan dem, så de kom åt den. De forskade om hajars betéende, och visade att om man bara följer hajarnas etikettregler, så är det ingen större fara.
                              MVH Micke

Kommentar

Arbetssätt...