If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
stinging catfish är ju giftig, likaså stingrockor. Candiru e nog inte så kul å fast i könet heller
Hoplias är inte förbjudna å stingrockor är sötvatten. Tror inte varken hoplias eller piraya attackerar människor, de drar nog å blir rädda . E rätt säker på att 10kg gädda har värre garnityr än båda iallafall.
Hej!
Hoplias (malabaricus och andra arter av Hoplias) ar inte forbjudna och inte farliga heller....en del kanske tror det pa grund av deras rykte som "otroligt aggresiva rovfiskar"??
Hopliasfangst (sportfiske) ar nog langst uppe i listan hos sportfiskare har i Uruguay och Brasilien.
Min erfarenhet ar den att Hoplias drar sig alltid ivag nar man ar i vattnet och drar not, lyfter stenar eller havar in andra sorts fiskar.
med tanke på vad odell skriver så vore det intressant om de jämnförde piraya/gädda , vet inte om ni har sett det på discovery där de data simulerar strider mellan stora djur för att se vilken som skulle vinna (hmm låter töntigt när jag skiver det men..) de har tex gjort tiger vs lejon o typ så, vore kul o se hur det hade gått mellan piraya o gäddan samt vem av dem som har mest tryck i käkarna.
Fast det på Discovery är så jobbigt, består med av struntsnack och dom kör några filmer hela tiden om och om igen för att visa skadan djuret gör. De gångerna jag har sett på det har jag tröttnat i mitten och gett upp. Man får ju aldrig se vad som händer när djuren möts, känns det som!
Kommentar