den jaggan går inte av för hackor, kul å se fisk med lite ålder på!
12 å 9 år gamla centralare, WOW :D
Kollaps
X
-
12 å 9 år gamla centralare, WOW :D
den jaggan går inte av för hackor, kul å se fisk med lite ålder på!fish r friendTaggar: Ingen -
Nice! Han har visat jaggan tidigare men det där var nya bilder för mig. Imponerande att den har så fin kropp efter 9 år, de brukar ju nästan gå av på mitten då de blir äldre vad man har sett tidigare. Riktigt fint exemplar.
Citrinellumen verkar ju ball också, ilsken rackare heheFredrik Isaksson
Bildarkivet -
-
Kul å se vuxna fiskar! Annars brukar de vara mest ungfisk som visas upp.
Jaggor ser ju rätt coola ut när det får lite size!Anders LKommentar
-
-
Jag har en goldenhanne på 7 år, still going strongMen han är ju inte så stor direkt, ca 11-12cm max. Gul o fin är han
Men nu gälldes ju bara centralare, de enda centralare jag haft var ett par a.sajica som jag var tvungen o sälja två månader efteråt. De var kanske ett år gamla, max/Jonas
540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrusKommentar
-
hehe de får lite häng när de blir så stora, såg en jack d på kolmården som nästan såg ut som en galge.Kommentar
-
Undra om man kan undvika att de får "häng" på nåt sätt? Genom att ge fiskarna motion eller mata med nån viss typ mat kanske?
Eller är det individuellt hur mycket de kröks på mitten då de blir äldre, en del kröks inte alls och andra blir som en galge som johan sa ovan, och det är inget man kan förebygga under uppväxten? Någon som vet?Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av FI
Undra om man kan undvika att de får "häng" på nåt sätt? Genom att ge fiskarna motion eller mata med nån viss typ mat kanske?
Eller är det individuellt hur mycket de kröks på mitten då de blir äldre, en del kröks inte alls och andra blir som en galge som johan sa ovan, och det är inget man kan förebygga under uppväxten? Någon som vet?
skelettet.
Nä det där kom bara upp i huvudetMvh AlexKommentar
-
Jo men det ligger nog något i det där med rörligheten, fiskar i enorma offentliga akvarier brukar också ha krökt rygg så akvariestorleken kan inte vara den direkt orsaken, men kanske just att man ofta håller dem på ett sätt där de sällan behöver röra på sig särskilt mycket, ensamma utan partner att spänna sig för osv. Jaguarcikliden är ju väldigt stillsam av sig, det kanske är dumt att ha den typen av fiskar helt själva? Då blir de ju ännu mer stillastående. Och får mindre träning.
Just den här jaggan i bilderna verkar ju "slåss" med citrinellumen i karet bredvid hela dagarna, det kanske är en av anledningarna att han inte har fått så stor "puckelrygg" trots sin ålder. Eller är jag ute och cyklar nu? Jag bara spekulerar vilt här.Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Hmm.. Man kanske skulle sätta in en extra cirkulationspump eller innerfilter på timern som är kopplad på belysningen (om man nu har det) .. så får fiskarna lite mer "simträning" under dagtid
Fast om man jämför med människan så kroknar ju vi ihop me med åreneller kanske inte om man rör mer på sig... hmm ähh =)
bara en tankeKommentar
Kommentar