Varför inte tvinga folk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joakim Draktoft
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 7334

    #31
    Kanske skall man göra ett litet förtydligande här.

    Alla kommer även i fortsättningen ha möjlighet att skriva under eget anonymt alias, men det som krävs är att vid registrering så skall man uppge korrekt namn och epost så att styrelsen, administratör för Ciklid.se och moderatorer kan nå vederbörande om något uppstår.

    Precis som Christer Fredriksson anger så kommer dessa uppgifter att används endast om det sker oegentligheter. I de fall skall ingen kunna dölja sig bakom en epost som går rakt ut i tomma luften.

    Egentligen existerar problemet endast för de forumsmedlemmar som inte är NCS-medlemmar, övriga finns ju möjlighet att korsköra namnuppgifter mot medlemmsnummer i medlemsregistret.

    Gällande epostadresser kommer dessa inte heller att synas mer än när administratörer tittar efter uppgifter, varför ingen spamrobot på internet har möjlighet att samla upp er epostadress. Dock kommer man fortfarande att ha möjligheter att skicka mail via profilen, och i de fall man gör det så exponerar man sin adress som avsändare till den som är mottagare.

    Ens riktiga namn behöver man inte på något sätt skylta med forumet om man inte vill. Dock kan man inte som anonym vältra ur sig vad som helst utan att konsekvenser kan ske, enligt de forumsregler som är antagna.

    Hoppas att detta klargör några av era frågor.
    Joakim Draktoft
    f.d Webmaster Ciklid.se
    ____________________________________________

    Kommentar

    • ZakatH
      Användare
      • April 2004
      • 313

      #32
      Jepp, det gör det

      Kommentar

      • skorpio
        Användare
        • October 2004
        • 244

        #33
        Orppo....du är ..ja du är mmmmmm
        Christer...fattar nada vad du menar?..vaddå pellejönsar...kan o vet du precis allt?...är någons ord mindre värt för att man skriver under alias??? vem har nytta av att jag heter si eller så..om jag bor här eller där (hembesök på g älle?)..om det jag änndå skriver är tvärtimot vad de som bestämmer tycker?????...tror fortfarande att ett "fritt" forum går mot sin undergång när det regleras för hårt..kommer att bli mer ett medlemsforum....enkom!....men tror inte ens i min vildaste fantasi att styrelsen backar i den här frågan....har vi ju lärt oss att den alltid har rätt.Men tror att vi alla kommer att förlora på det helt enkelt......men som jag skrivit förut..MIN personliga åsikt.......för alla som är intresserade och för att det här skall läsas seriöst så kan jag berätta att jag heter Stefan......vart det bättre så?.........Moss.....................

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • April 2002
          • 9579

          #34
          Skorpio:
          För att vara riktigt seriös så skulle du varit medlem i NCS och ha framfört dina åsikter om reglerna när beslutet att införa dem togs. Man får inte glömma bort att detta forum bekostas av NCS medlemmar, och givetvis är det dom som ska avgöra hur det ska se ut.
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Helenai
            Användare
            • October 2004
            • 269

            #35
            Anonymiteten kan vara extremt viktig på nätet. Nätet är ett perfekt ställe att leta offer på... [:O]

            Så att administratören ska se hela namnet må vara OK, men jag anser att anonymiteten utåt bör säkerställas för alla som känner behov av det. Jag själv borde trygga min identitet, men har valt att inte göra det i just akvarieforum (ni är kanske mer oskyldiga än genomsnittet i Sverige och resten av världen? ). Möjligen får jag stå till svars för den idiotin en mindre vacker dag. Just nu räknar jag kallt med att jag är tillräckligt ointressant för att falla utanför potentiella målgrupper. Nära släktingar håller jag dock envist utanför world wide web.

            Slutsats: Det är viktigt att kunna vara anonym, även i forum av den här typen.

            P.S. Fast visst är det rent allmänt betydligt trevligare att veta vem man diskuterar med, även på nätet. D.S.
            Varde ljus... och det vart mörker.

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

            Kommentar

            • skorpio
              Användare
              • October 2004
              • 244

              #36
              citat:Ursprungligen skickat av Micke

              Skorpio:
              För att vara riktigt seriös så skulle du varit medlem i NCS och ha framfört dina åsikter om reglerna när beslutet att införa dem togs. Man får inte glömma bort att detta forum bekostas av NCS medlemmar, och givetvis är det dom som ska avgöra hur det ska se ut.
              Tjenare Micke....en fråga bara..har jag någonsin påstått att jag ej är medlem i NCS???...farligt att bara ta saker för givet...allt är inte svart eller vitt...finns en stor grå zon...gäller allt i livet...inkl om jag redan är medlem eller ej.....förstår bara inte varför det jag råkar skriva och tycka skulle vara mera värt för att styrelsen skulle veta mitt namn och adress....huvudsaken att man följer forumsreglerna väll??? för inte menar du väll att icke medlemmar är mindre värda än just medlemmar????eller att dess åsikter inte är skit värda innan man betalt en avgift...hm intressant att ta sig en lutare på kanske??!.....Moss

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • April 2002
                • 9579

                #37
                skorpio:
                Som medlem har man möjlighet att påverka om man anser att något är i föreningen. I det här fallet är medlemmars åsikter mer värda eftersom det är vi medlemmar som bekostar forumet. Närvarande medlemmar vid årsmötet var helt eniga om att de regler för forumet som röstades igenom var bra. Läser du igenom reglerna så förstår du säkert också varför det inte fungerar med annonymitet:


                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • skorpio
                  Användare
                  • October 2004
                  • 244

                  #38
                  citat:Ursprungligen skickat av Micke

                  skorpio:
                  Som medlem har man möjlighet att påverka om man anser att något är i föreningen. I det här fallet är medlemmars åsikter mer värda eftersom det är vi medlemmar som bekostar forumet. Närvarande medlemmar vid årsmötet var helt eniga om att de regler för forumet som röstades igenom var bra. Läser du igenom reglerna så förstår du säkert också varför det inte fungerar med annonymitet:



                  Som sagt spela roll inget att jiddra om väl? är som det är blir som det blir.......glöm bara inte den grå zonen Micke......Rent informativt så vore det ju bra att det framgår tydligare att kunskap..tyckande...synpunkter..erfarenheter i denna hobby inte räknas INNAN du berättat vem du är...betalat den lilla avgiften...vägbeskrivning till hemmet.....namn på svärmor....skostrl......och senaste deklaration....bra att veta för den lille 10 årige pojk som nyss fått ett kar med neoner som undrar vad för fler arter detta 45 liters kar kan hysa.....eller den asylsökande flickan som lever med ett utlämningshot över sig...fast fortfarande vill ha hjälp med sin favvo hobby...firrar.....men inget att jiddra över som sagt....demokratin skall efterföljas...helt rätt o riktigt....så bara att falla in i ledet se glad ut och leva vidare..........MOss and over and out

                  Kommentar

                  • Mr.Fish
                    Användare
                    • May 2004
                    • 1403

                    #39
                    "Som sagt spela roll inget att jiddra om väl? "
                    ######
                    Korrekt,du kan presis,som jag,fortsätta gömma dej bakom ett alias...
                    ########
                    "Alla kommer även i fortsättningen ha möjlighet att skriva under eget anonymt alias, men det som krävs är att vid registrering så skall man uppge korrekt namn och epost så att styrelsen, administratör för Ciklid.se och moderatorer kan nå vederbörande om något uppstår."
                    ########
                    Ta re lugnt Skorpio,relaxa!
                    #########
                    Mr.Fish

                    Kommentar

                    • Jens Netteberg
                      Användare
                      • March 2005
                      • 67

                      #40
                      Skorpio: Du kanske inte tillhör dem som inte kan behärska dig i olika diskusioner.
                      Tyvärr är det så att vissa människor inte har denna förmågan utan lever sig in med sådan kraft att de till slut går till personliga angrepp eller kanske rent av hot. Sådana personer vill vi givetvis inte ska få möjligheten till utlopp för sina agretioner mer än en gång på forumet. I dessa fall, om de nu gud förbjude skulle uppstå, är det väldigt viktigt att de som sköter siten kan få tag i personen och på ett eller annat vis stänga dessa ute.

                      Det hela handlar givetvis inte om att man är mindre värd som person eller akvarieägare för att man inte valt att gå med i NCS.
                      Säkerligen sitter det många ut i stugorna som har stora kunskaper om denna eminenta hobby men som för övrigt inte ens har tillgång till internet och detta utsökta forum.

                      Jag själv tillhör de som valt att kalla mig för det jag heter. Jag har inget att dölja, vara rädd för mm. För den delen så respekterar jag till fullo alla som inte vill att deras namn ska synas för allmänheten på forumet. Anonymitet är givetvis viktigt. Att man måste regisrera sig med sitt riktiga namn och mailadress samt eventuella fler data anser jag dock som rimligt så länge det bara är de som sköter siten som kan se det.

                      Till sist vill jag hålla med Micke om att det givetvis måste vara medlemarna i NCS som måste få bestämma hur allt ska se ut och fungera på siten, det är ju trots allt tack vare dem som, ur en ekonomisk synvinkel, gör det möjligt att driva hela rasket.

                      Simma lugnt!
                      /Jens
                      ------------------------

                      Kommentar

                      • Orppo
                        Användare
                        • September 2004
                        • 518

                        #41
                        Jag fnissar.detta forum e bra kul.
                        (Ska också rösta blått nästa gång)

                        Kommentar

                        • imported_n/a
                          Användare
                          • October 2004
                          • 531

                          #42
                          Hej!
                          Jag är fortfarande emot tvång!Mvh Ann-Mari
                          bryggan

                          Kommentar

                          • jarinen
                            Användare
                            • April 2003
                            • 1888

                            #43
                            citat:Ursprungligen skickat av annmari

                            Hej!
                            Jag är fortfarande emot tvång!Mvh Ann-Mari
                            Det är väl inget tvång att registrera sig på NCS med dess regler ?


                            Mvh Jari

                            Kommentar

                            • imported_n/a
                              Användare
                              • October 2004
                              • 531

                              #44
                              Hej!
                              Nej,Jari det tycker inte jag heller,men det räcker väl med dom reglerna.Mvh Ann-Mari
                              bryggan

                              Kommentar

                              Arbetssätt...