Jag skall behandla mitt 180l akvarie med aquafuran, skall jag då använda medicin till 150l eller 200l? med tanke på hur mkt vatten det egentligen är i akvariet
aquafuranbehandling
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Hej Fia,
Med tanke på att Aquafuran kostar skjortan behöver du inte ha hela burken full med vatten. Tappa ur 20% och ta en dos till 150 liter, du behöver inte räkna in inredningen som vattenvolym.
Plocka ur alla filter som har bakterieinnehållande media och kör dom i en hink med vatten under behandlingen, brukar vara 3 dagar för ALLA bakterier dör, onda som goda.
Men det är viktigt att du har bra flås/syresättning i baljan även under medicineringen.
Alla individer/fiskar verkar inte tåla AquaFuran 2 hantel ciklider dog när jag medicinerade medan 3 andra av samma art trivdes hur bra som helst.
Lycka till och läs på förpackningen.
//Mats -
jag har hällt i alltihop, de rådde mig till det i affären. Har tagit ur filtren ur pumparna men har kvar pumparna i akvariet för syresättningens skull. Skall jag lägga filtrena i en hink och inte göra rent dem innan jag sätter tillbaka dem eller skall jag göra rent filtrena?Kommentar
-
-
Alltid när man medicinerar skall det vara så rent som möjligt, tänk själv en damm på 1000l och 30cm med sediment på botten sedan ska man medicinera med någon antibiotika i tre dagar, svaret är att medicinen är borta efter 20 minuter. (samt att det kan bli syrebrist)
vid medecinering i akvarium ha alltid hög syresättning, rena filter, ren botten,
salta gärna typ 100gr per 100l för att det hämmar bacterier.
ett annat tips är att göra sin egen antibiotikamedecin i sin räkmix och mata i tre dagar kräver lite planering, himla bra även för plånboken.
och som avslutning medicinera inte för ofta för då blir dom resistenta mot medicinen.
och är det bara en fisk så ibland är det bättre att slå den i huvudet med en hammare, skulle det vara en sköldpadda sätt den i en uppförsbacke för då blir den nyfiken sedan slår du den i huvudet (miljö o hälsa)
vänligen
Christerjag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
Kommentar