Canon vs Nikon

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

Här är något för er telefotografer med canonfattning :
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

Jädrar, jag som tyckte 1200mm var stort:

www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• defdac
        Användare
        • April 2002
        • 865

Efter ca ett år med min första digitala systemkamera, Canon 40d, kommer jag fram till att jag är missnöjd med följande:

1) För få AF-punkter. Vill jag göra en spännande placering av huvudmotivet och få bakgrunden oskarp så har jag inte många ställen att välja på. Alternativet är att alltid använda mittpunkten kombinerat med AF-stop-knappen. Dvs först fokusera med mitten, trycka in AF-stop och sedan komponera. Smidigt. Som jag gjorde på min gamla Nikon Coolpix..

2) Påtok för mycket chroma noise. Som på min gamla Coolpix..

3) Banding. Jag underexponerar ofta vid lite högre ISO. Långa fula streck kommer som ett brev på postennär man drar upp exponeringen igen i Adobe Camera RAW. Kolla den röda balken för exempel:
        The safest and most inclusive global community of photography enthusiasts. The best place for inspiration, connection, and sharing!

Det verkar dock som detta är en akilleshäl hos Adobe Camera Raw. Den bifogade Canon RAW-convertern lider inte av detta i lika hög utsträckning.

Det betyder att jag numera först måste convertera med Canons program, spara som TIFF och sedan ladda med Adobe Camera RAW igen (eftersom ACR har överlägset bäst inställningsmöjligheter vad gäller färg osv).

4) Icke-fungerande LCD-zoom. Åtgärdat på 50d:n. När man zoomar in på största inzoomningen i en bild (10x) så blir bilden blurrig - ungefär som när man förstorar en bild i Photoshop med bikubiskt filter till högre upplösning än vad bilden egentligen är.

Detta betyder att det är svårt/omöjligt att avgöra om en bild är helt skarp. Det gör att man kör lite på vinst och förlust och *måste* ta flera bilder även om dom verkar hyffsat skarpa. Som på min gamla Coolpix...

Jag testade en Nikon d80 med ett 70-200mm 2,8 förra helgen. När man zoomade in ett hårstrå var det sådär härligt krispigt pixlat så man såg hur krispigt skarpt objektivet och kameran hade fångat bilden. Avis blev jag.
        http://www.defblog.se

Kommentar

• Laesk
          Användare
          • February 2004
          • 2447

Ja 40D o 50D har lite få AF-punkter... likaså 5D, (som jag fotar med nu)

Jag skulle vilja se en uppgraderad 1D mark III med 50D-s LCD-upplösning. De skulle vart en fullbordad kamera.

Men har inte d80-lcd samma upplösning som 40D? 230000 pixlar! Eller är Nikons ändå skarpare på nå vis?

I sommar borde 1D mark4 komma iaf
          Lennart "Laesk" Axelsson
          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• defdac
            Användare
            • April 2002
            • 865

40d:ns LCD är superskarp, det syns när man kollar på bilder normalt och i LiveView-läge. Det är inte det som är problemet.

Problemet är att dom använder någon slags bikubisk uppförstoring och/eller använder en dåligt tagen jpeg-kopia för previewbilden man ser i LCD:n just när man tagit en bild. Zoomar man in 10x så blir det grötigt, lite som antialising, istället för att man ser varje enskiljd pixel.

Kommentar

• Laesk
              Användare
              • February 2004
              • 2447

Ahh då är jag med!

Funderar du på att sälja 40D:n så hojjta till!
              Lennart "Laesk" Axelsson
              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• Zaphi
                NCS Medlem
                • July 2002
                • 5395

Ursprungligen postat av defdac
                Efter ca ett år med min första digitala systemkamera, Canon 40d, kommer jag fram till att jag är missnöjd med följande:

1) För få AF-punkter. Vill jag göra en spännande placering av huvudmotivet och få bakgrunden oskarp så har jag inte många ställen att välja på. Alternativet är att alltid använda mittpunkten kombinerat med AF-stop-knappen. Dvs först fokusera med mitten, trycka in AF-stop och sedan komponera. Smidigt. Som jag gjorde på min gamla Nikon Coolpix..
                Jag räknar alltid med att behöva komponera om. Punkterna ligger inte alltid rätt.

Kommentar

• defdac
                  Användare
                  • April 2002
                  • 865

Ursprungligen postat av Zaphi
                  Jag räknar alltid med att behöva komponera om. Punkterna ligger inte alltid rätt.
                  Precis. Det är det som är problemet. Punkterna ligger nästan aldrig rätt hos en 40d, medans dom med 51 punkter som hos Nikon nästan alltid ligger rätt.

Kommentar

• Zaphi
                    NCS Medlem
                    • July 2002
                    • 5395

Ah du missförstod mig nog lite. Det jag försökte säga är att jag inte förlitar mig på tekniken alls utan förutsätter att jag alltid behöver komponera om för att få bilden som jag vill. I princip kunde jag lika gärna kunnat haft en fokuspunkt. Men visst, har man 51 så förstår jag att det kanske underlättar

Kommentar

• Ola Svensson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 14633

Ursprungligen postat av Laesk
                      Funderar du på att sälja 40D:n så hojjta till!
                      Varför är just fototråden så besudlad med "smyg köp och sälj"? Snälla, respektera forumsreglerna.
                      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Niklas Olsson
                        Användare
                        • February 2003
                        • 1156

Ursprungligen postat av defdac
                        Precis. Det är det som är problemet. Punkterna ligger nästan aldrig rätt hos en 40d, medans dom med 51 punkter som hos Nikon nästan alltid ligger rätt.
                        Herregud vilken tid det skulle ta att välja den man vill ha om man har 51 st att välja på, tycker det räcker att stå å pilla med antalet som finns i min 40D...
                        //Niklas

www.nofoto.se
                        Nofoto på Facebook

Kommentar

• defdac
                          Användare
                          • April 2002
                          • 865

Ursprungligen postat av Niklas Olsson
                          Herregud vilken tid det skulle ta att välja den man vill ha om man har 51 st att välja på, tycker det räcker att stå å pilla med antalet som finns i min 40D...
                          Nja, du komponerar ju bilden direkt och sedan ser du exakt var du vill sätta fokuspunkten.

Vill du tex sätta personens ögon i gyllenesnittet och lägga fokus där så har du ingen fokuspunkt för det...

Kommentar

• Niklas Olsson
                            Användare
                            • February 2003
                            • 1156

Ok, läser om detta att det är så bra med alla punkter men aldrig fattat varför det ska till så fruktansvärt många, för du menar väl inte att du använder alla på en gång så kameran plockar därifrån den vill antar jag ändå.

Säg att du komponerar som du vill ha ansiktet direkt utan att röra kameran i efterhand ...du får hålla på å pilla med knapparna för att välja den punkt du vill ha...punkterna ligger tätt...modellen (kan även vara en vovve eller ett barn) rör på huvet lite lite...du måste välja en annan punkt... phuuu
                            Det kan även vara för att jag aldrig testat en kamera med så många punkter men tycker det räcker gott å väl att ha nio att välja bland, tror aldrig man kommer från att komponera om i vilket fall som helst och då kan man lika gärna göra det rejält

Detta kommer från en som aldrig testat en kamera med mer än 9 fokuspunkter!
                            //Niklas

www.nofoto.se
                            Nofoto på Facebook

Kommentar

• defdac
                              Användare
                              • April 2002
                              • 865

Jag tror du förstår det bättre om du jagar en fisk och vill ha högat på ett speciellt ställe i bilden. Då ställer du in placeringen fokuspunkten där du vill ha ögat och sedan börjar du jaga firren.

Kommentar

• defdac
                                Användare
                                • April 2002
                                • 865

Ursprungligen postat av Niklas Olsson
                                Ok, hade inte en tanke på fiskfoto...
                                Funkar hyffsat med hundar, bilar, tåg eller vad som helst som rör snabbt där man inte vill ha kompositionen exakt mitt i bilden och där man inte först kan fokusera med mittenpunkten, hålla inne fokusstoppet, och sedan komponera om.

AI-servo är även bra i dom här situationerna, dvs när autofokusen hela tiden kontinuerligt följer objektet i fokuspunkten.

Kommentar

Arbetssätt...