If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Gosch, vilken tråd!!!
Det liknar ju mer eller mindre ett krig !!
Det var inte mycket till substans utan mer ett verbalt krig som går ut på att smutskasta det märke man inte använder.
Det här om vilket märke man hänger fast vid är ju oftast en väldigt personlig sak osv.
Jag själv söker vissa funktioner och det styr mitt val och vice versa, men vissa verkar ha enorma skygglappar när det gäller det.
skulle vilja se inlägg som är mer om varför man valt det märke man har osv. utan att kasta skit på andra.
Finns nog en del personer som läser denna tråd och slutar efter ett par inlägg då substansen är bedrövlig.
För mig blev det Canon mest av en slump skulle jag tro...kunde lika gärna blivit Nikon. Att det skulle bli en av dom berodde på det stora utbudet av objektiv och tillbehör på eftermarknaden.
Sedan vilken kamera som tar bäst bilder det vette katten, det är nog jag själv som sätter dom gränserna med kunskapsbrist.
Tror inte att det är så allvarligt menat med dessa "munhugg", de flesta vet nog innerst inne att det inte går att säga att ett märke är bättre än ett annat. Det kommer bli samma sak om man frågar en Volvo och en SAAB-ägare vilket märke som är bäst så kommer dom (oftast) framhäva sitt för att det är det märket dom har erfarenhet av.
Det är ju alltid lättast att tala om nå´t man testat, jag har aldrig tagit ett kort med en Nikon så jag kan inte yttra mig om hur den är förutom att läsa tester om den VS andra märkes motsvarigheter.
Blev riktigt sugen på fullformat. Det kommer dock att resultera i att jag inte kan använda mitt 60/2,8 va? Det är ju EF-S.
Funderar starkt på att byta system (annonserar mina prylar nu) och köra Nikon.. det är den där Creative Lightning System-grejen som lockar. Inget annat.
Skall dra min version då.
Började på den analoga tiden och hade en enorm förkärlek till både Canon och Minolta, Nikon.....nä det gick bort.
Nikon´s optik hade en gråslöja som var väldigt tydlig på många bilder och det var inte så attraktivt.
Minolta var väldigt neutral i färger medan Canon hade lite mer drag om man säger så.
När det digitala kom så sålde jag min utrustning som var en EOS 5:a med lite div. pryttlar till och la ner fotograferandet helt.
För 2 år sedan ca. gjorde sig fotograferandet sig påmint och jag började kika runt på dom olika systemen.
Jag trodde aldrig att mitt val skulle hamna på Nikon, men det blev en D70s, jag gillade ergonomin, menyerna samt CLS systemet.
Sedan blev det även en D200, den har ett mer utbyggt CLS system och andra funktioner som jag sökte.
För 2 veckor sedan sa frugan att det var dags att jag köpte en D3:a, sagt och gjort, frugan köpte den till mig och hon fick ta över min D200:a.
Jag är väldigt nöjd med Nikon och nu förtiden finns det inte ett spår av gråslöja m.m. och dom har förbättrat sin optik mycket.
D3:an, ja den är ett kapitel för sig, det är det grymmaste jag hållt i, fullformat är så härligt och det dynamiska omfånget på D3:an är enormt bra, sedan det där med bruset.......vilket brus?
Men var så säker Canon kommer att svara emot och det förvånar mig inte ifall Sony kommer med ett riktigt muskelpaket snart, kampen om alla konsumenter har börjat....
Lyckligt lottad Claes! Iofs hjälpte väl du till lite med den ekonomiska biten?
Ja själv kör jag Canon, lätt val (2,5 år sen) då alla polare + bekanta körde canon, vilket jag är glad över nu.
Nikon i all ära, speciellt nu när dom ligger på topp i bruset, då jag fotar mkt för festivalphoto.se Dock räcker min 5D och 1D mark III i brusväg på ISO1600, nästintill obefintligt efter brusreducering.
(kommer även ner i så snabba slutartider med mina ljusstarka objektiv att jag inte har nån användning för högre ISO)
De jag aldrig kommer gilla med Nikon är deras hantering/ergonomi. Hur f-n tänker dom rent ut sagt...? Visst de kanske är en vanesak, men är man van vid Canon så blir de nog en grym omställning till Nikon. Som t.ex. vart ska man ha tummen? Inte värst skönt att ha den mellan knappar eller på ett hjul hela tiden. Usch!
Sen den "urgröpta kanten" i handflatan på högersidan där.. ??? hua!
Nikon känns även plastiga...
Sådär då har jag kastat lite skit på Nikon.. välförtjänt dock!
De jag aldrig kommer gilla med Nikon är deras hantering/ergonomi. Hur f-n tänker dom rent ut sagt...? Visst de kanske är en vanesak, men är man van vid Canon så blir de nog en grym omställning till Nikon. Som t.ex. vart ska man ha tummen? Inte värst skönt att ha den mellan knappar eller på ett hjul hela tiden. Usch!
Sen den "urgröpta kanten" i handflatan på högersidan där.. ??? hua!
Nikon känns även plastiga...
Sådär då har jag kastat lite skit på Nikon.. välförtjänt dock!
Nu kom det lite låg nivå igen, håll det mer sakligt, det vinner man på i längden
Håller med att husen är olika utformade och visst har Canon sett till att det finns mer plats för tummen, för eller nackdel, vem vet?
Om alla hus såg likadana ut osv. ja då skulle det vara väldigt tråkigt, likadant med allt här i världen.
Sedan är ju detta en ergonomi fråga, den styr mig väldigt mycket och Nikon passade mig bäst, men vem vet, om 5 år kanske Canon släpper en som passar min hand perfekt och för din del kan det faktiskt bli tvärtom.
Har hållt i båda husen och det avgorde mitt val.
Har Du hållt i en D3:a?
Om inte så var försiktig med ditt uttalande
Det där med plastigt är nog en inbyggd reaktion Du har, för din inställning till Nikon är ju körd i botten och Du gör allt för att hitta fel.
Och glöm inte att även jag har varit där, alltså varit väldigt avog till Nikon.
I nuläget så är alltså Nikon ett självklart val för mig, men vem vet hur det ser ut om 5 år?
Då kanske man står där med en Canon, Sony eller varför inte en Pentax?
Fick jag bestämma, ja då skulle det vara en Minolta 700si fast digital med fullsensor.
När du nu skriver på Canon/nikon tråden så sticker jag ändå ut hakan och föreslår, Sony A200 (inkl objektiv 18-70mm) för runt 5500:-, och då får du en ny.
Vill du sen ha fler objektiv så köper du lämpligtvis begagnade (det blir billigast så) och då kan du välja både bland Sonys egna men även bland Minoltas gamla, oftast mycket bra, autofokusobjektiv.
Min version varför det blev som det blev.
Jag hade ett Pentax-hus med ett kit-objektiv och skulle vilja köpa några vettigare objektiv. Framförallt så börjar intresset för fotografering blomma upp. Att hitta begagnade objektiv var väldigt svårt finna till Pentaxen, så till slut beslutade jag mig för att byta spår.
Det blev Canon till slut och mest av en slump eller var det kompisar och någon envis säljare som fick mig välja detta spår......men det kunde lika gärna blivit Nikon. Att det stod mellan dessa två berodde på utbudet av tillbehör och inte minst begagnade marknaden. Har redan införskaffat mig fler begagnade tillbehör och fler kommer det bli....var så säker på det.
Hälsningar
Johan
3000 liter med Tropheus http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus sp. black Caramba
Tropheus red bishop Caramba
Tropheus Moorii Kambwimba
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi Maswa
Kommentar