If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Sorry, jag visste inte att det var så känsligt. Det har gått bra att framhäva Canon med glimtet i ögat.
Jag lovar att hålla mig borta i fortsättningen...
Jag ger inte så mycket för utmärkelser eftersom det oftast är något som pendlar och det därför är hårfina marginaler vem som vinner. Jag har inte läst något test, men när jag plockade upp en Nikon D3a skurvade upp ISO till 6400 och drog av ett gäng bilder rätt in i en mörk butikshylla ändrade jag mig. Kunde bara stamma fram ett ynklig "jävlars...". Men även om man skulle köpa den i USA är det 36000 så jag väntar tills Canon har kommit fram med motsvarande.
Då lever du i en värld av plågor nu Christian Men det kanske är lättare nu när det inte är påstått utan ett konstaterat faktum att ingen Canon kamera är i närheten av D3ans brusnivåer. Inte ens den mycket dyrare 1ds mkIII.
Jag har inte läst något test, men när jag plockade upp en Nikon D3a skurvade upp ISO till 6400 och drog av ett gäng bilder rätt in i en mörk butikshylla ändrade jag mig. Kunde bara stamma fram ett ynklig "jävlars...".
Jag funderar (eller kanske snarare drömmer) om en systemkamera.
Med tanke på trådens rubrik tittar jag på de två stora märkena, mer specifikt D300 och EOS 40D.
Är dessa två kameror jämförbara?
Prisskillnaden är såpass stor (15.400:- resp 8.400:- inkl cashback för kamerahus) att jag antar att de inte är direkt jämförbara.
Vad säger expertisen?
Jag funderar (eller kanske snarare drömmer) om en systemkamera.
Med tanke på trådens rubrik tittar jag på de två stora märkena, mer specifikt D300 och EOS 40D.
Är dessa två kameror jämförbara?
Prisskillnaden är såpass stor (15.400:- resp 8.400:- inkl cashback för kamerahus) att jag antar att de inte är direkt jämförbara.
Vad säger expertisen?
Personligen förstår jag mig inte på Nikons grepp/handhavande, en kamera som sitter mer äckligt i handen är de svårt att hitta. Annars lär D300 va en galet bra kamera, prisvärd vet jag inte.
Inget som påverkar det slutliga resultatet iofs. men nå´t jag är besviken på hos Canon är den dåliga LCD:n...jämför bl.a. med Sony A700 som en kompis har och det är verkligen stor skillnad.
Med Canons (40D) 230K mot Sonys 920K pixlar ligger antagligen det mesta där men även färgåtergivningen är en klar skillnad och jag undrar över varför dom inte lagt ner mer på en bättre "förhandsgranskare". Även Nikon ligger på Sonys värde men jag har aldrig tänkt på hur den är.
Niklas, du kan ha mkt rätt i de du säger, men jag som aldrig tittat på t.ex. en Nikon 3" display så har jag inget att jämföra med, men jag tycker inte min 3" på min 1D mark III är dålig. Men kan hålla me om att dom borde lagt ner mer tid på det ändå...
Kommentar