Canon vs Nikon

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • January 2003
    • 4526

Har nog också tänkt mig en nikon nästa gång det blir kamerabyte...
    Mvh
    Robin

Kommentar

• Laesk
      Användare
      • February 2004
      • 2447

Ursprungligen postat av deelay
      Ska snacka kameror på allvar i morgon med en kille jag känner, kanske det blir en d300 eftersom med den kan man låsa focus på ett föremål som den sedan följer, perfekt för fiskfoto =)
      Du vet inte vad AI-servo är eller?
      Lennart "Laesk" Axelsson
      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

Ursprungligen postat av deelay
        Ska snacka kameror på allvar i morgon med en kille jag känner, kanske det blir en d300 eftersom med den kan man låsa focus på ett föremål som den sedan följer, perfekt för fiskfoto =)
        Avvakta tester först. D300 och D3 använder samma modul för autofokus med de som testat båda upplever autofokusen hos D300'an lite långsammare. Om det beror på dåligt intrimmade testexemplar eller sämre processorprestanda lär visa sig när de kommer ut i handel i slutet av månaden. Ska man ha full nytta av den nya autofokusen får det inte gå för långsamt.

Laesk: Autofokusen på D3 och D300 använder motivigenkänning (form och färg) och låser på valt motiv.

I artikeln som jag länkade ovan finns följande om autofokusen:
        3D Focus Tracking system is no less than remarkable. It works! I thought that this 51 point focus tracking system might become confused and follow other players with the same uniform within the frame but that was not the case. Thanks to the new Nikon Signature Recognition System and 3D Focus Tracking picking up a wide receiver diving through the air will be much easier to capture for all of us working on the sidelines.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• defdac
          Användare
          • April 2002
          • 865

Tänkte köpa en Canon 40d och Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM när ekonomin tillåter.
          http://www.defblog.se

Kommentar

• PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

Micke,
            tackar för länken om D3:an, intressant läsning helt klart. För fiskfolk borde de där ISO-talen leda till dreggel... finurligt att kunna låsa tid/bländare och få automatisk korrigering av ISO-talet. Fast detta finns månne på många andra märken också, vad vet jag.

Hilsen,

P
            Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Micke
              Användare
              • April 2002
              • 9579

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
              Fast detta finns månne på många andra märken också, vad vet jag.
              Konstigt nog så är det bara Nikon som har den typen av auto-ISO där man anger maxparametrar. Man tycker att det borde vara en simpel mjukvaruförändring att få till det.
              D3'an är en riktig dreggelkamera som kombinerar hastighet med bildkvalitet. Det var på tiden att Nikon började med fullformatssensorer, förhoppningsvis kan den bidra till ökande konkurrens och lägre priser på fullformatssensorer. Canons uppföljare till 5D kommer antagligen att vara billigare än föregångaren.

Kommentar

• Tony
                Användare
                • April 2002
                • 4594

Jahapp. Då satte ju Nikon spiken i kistan.

Nu är det ju bevisat att Nikon är sämre än Canon eftersom Nikon väljer att "presentera" programmet "Tuna Wars" på Discovery som handlar om fiskare som drar upp hundratals ton tonfisk. Enligt de allra flesta miljöorganisationer är tonfisk en hotad art som man bör sluta fiska (och äta då förståss).

Synd att de förlorar kampen på det viset istället för på prylnivå.

Sug på den!

(bäst att redigera mig själv. Det var väl kanske "yellowfin tuna" de rovfiskade, och den är väl inte med på den hotade listan.)
                Senast redigerad av Tony; 19 December 2007, 00:31.
                Tony Englund

Kommentar

• Laesk
                  Användare
                  • February 2004
                  • 2447

Har du luktat på spriten nu igen?
                  Lennart "Laesk" Axelsson
                  http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• Tony
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4594

Ursprungligen postat av Laesk
                    Har du luktat på spriten nu igen?
                    Nej, jag är helt seriös.
                    Tony Englund

Kommentar

• jinnarparen
                      • April 2002
                      • 2670

Ursprungligen postat av Micke
                      Konstigt nog så är det bara Nikon som har den typen av auto-ISO där man anger maxparametrar. Man tycker att det borde vara en simpel mjukvaruförändring att få till det.
                      D3'an är en riktig dreggelkamera som kombinerar hastighet med bildkvalitet. Det var på tiden att Nikon började med fullformatssensorer, förhoppningsvis kan den bidra till ökande konkurrens och lägre priser på fullformatssensorer. Canons uppföljare till 5D kommer antagligen att vara billigare än föregångaren.
                      Det här med auto-ISO finns faktiskt på Sony A700 också.
                      Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Micke
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9579

Ursprungligen postat av jinnarparen
                        Det här med auto-ISO finns faktiskt på Sony A700 också.
                        Sonys auto-ISO ger möjlighet att ställa min och max ISO. Med Nikons auto-ISO går att ställa vid vilken slutartid som ISO ska börja att förändras också. Det borde vara enkelt att fixa detta med mjukvaran på alla kameror tycker man.

Här finns en jämförelse av auto-ISO på Sony, Canon, Nikon och Olympus: http://www.dpreview.com/reviews/sonydslra700/page22.asp

Kommentar

• Göran Å
                          Användare
                          • December 2005
                          • 1295

Nu har jag valt sida

Äntligen har min nya sytemkamera kommit. Självklart blev det en Nikon.

En D300 med med tillhörande Nikon objektiv 18-200 superzoom som vardagsobjektiv samt ett fiskobjektiv iform av Nikon macro 60/2,8D micro.

Detta blir lite skillnad mot min gamla Minolta A200.

Nu gäller det att träna så man blir vän med den nya tekniken.

/ Göran
                          http://www.skovdeaf.se/
                          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                          http://www.skovdefagelklubb.se/

Kommentar

• Pieter
                            Användare
                            • August 2004
                            • 251

Ursprungligen postat av Göran Åstebro
                            Äntligen har min nya sytemkamera kommit. Självklart blev det en Nikon.

En D300 med med tillhörande Nikon objektiv 18-200 superzoom som vardagsobjektiv samt ett fiskobjektiv iform av Nikon macro 60/2,8D micro.

Detta blir lite skillnad mot min gamla Minolta A200.

Nu gäller det att träna så man blir vän med den nya tekniken.

/ Göran

vill du bli vän med oss så e det just bilder som gäller

nä allvarligt talat, ska bli intresant å se va den presterar.

//Pieter

Kommentar

• Robin
                              Användare
                              • January 2003
                              • 4526

Ursprungligen postat av Göran Åstebro
                              Självklart blev det en Nikon.

Snacka kan du ju, få se om du kan svänga på gluggen också.
                              Mvh
                              Robin

Kommentar

• Göran Å
                                Användare
                                • December 2005
                                • 1295

Ursprungligen postat av Robin
                                Snacka kan du ju, få se om du kan svänga på gluggen också.
                                Det lär väl ta ett tag innan man hamnar i närheten av din svängar klass, som ligger på en -nivå, men träning ger ju färdighet.

/ Göran
                                http://www.skovdeaf.se/
                                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                                http://www.skovdefagelklubb.se/

Kommentar

Arbetssätt...