Canon vs Nikon

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

Ursprungligen postat av Micke
    Men det rimmar bättre med - With Canon u Can not
    det rimmar faktiskt illa =) can't vore isf bättre =)
    http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• cichlids4fun
      • April 2002
      • 3109

Ursprungligen postat av deelay
      ................ precis vad man ville höra efter 30 000 exponeringar med en 400D som börjar krångla. Det blir nått rutigt skumt mönster i kikarfönstret... får kolla upp det =)

Grattis till nya leksaken. Jag är inte ett dugg avundsjuk =)
      va har du tagit 30000 med din kamera köpte du inte den runt nyår....det blir ju ca 200 bilder per dag.........du ligger i
      Mvh
      Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• deelay
        Användare
        • September 2002
        • 5394

Ursprungligen postat av cichlids4fun
        va har du tagit 30000 med din kamera köpte du inte den runt nyår....det blir ju ca 200 bilder per dag.........du ligger i
        Va ska man säga =)=)=))

Kommentar

• Ralph
          Användare
          • May 2002
          • 736

Ursprungligen postat av m[A]use^
          Verkar vara en trevlig kameran! Vad använde du för objectiv?
          Canon EF 135/2.0 L USM. Otroligt skarp optik. Dessutom välbyggd och med sanslöst snabb AF.

Kommentar

• deelay
            Användare
            • September 2002
            • 5394

Ursprungligen postat av Ralph
            Canon EF 135/2.0 L USM. Otroligt skarp optik. Dessutom välbyggd och med sanslöst snabb AF.
            Det är i min ögon den optiken som ger snyggaste bilderna av allt jag sett. Jag har varit sugen på den länge.
            Otroligt sköna bilder... så den kombon du kört med på bilderna där är ju total världsklass.

Kommentar

• Micke
              Användare
              • April 2002
              • 9579

Nu har Nikon D40x testats på Dpreview. Det finns en jämförelse mellan den och Canon 400D som kan vara intressant eftersom det är de båda budgetmodellerna från de båda tillverkarna, och många säkert är osäkra på skillnaderna:
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Zaphi
                NCS Medlem
                • July 2002
                • 5395

Inget vert grepp? Då går den ju D40x bort direkt! Jag tycker dock det är kul att Nikon äntligen lyckats tillverka en kamera under 10 lök som går ner till 100 ASA. Jag ställer mig därför nu upp och applåderar Nikons utvecklingsavdelning!
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Micke
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9579

Ursprungligen postat av Zaphi
                  Inget vert grepp? Då går den ju D40x bort direkt! Jag tycker dock det är kul att Nikon äntligen lyckats tillverka en kamera under 10 lök som går ner till 100 ASA. Jag ställer mig därför nu upp och applåderar Nikons utvecklingsavdelning!
                  Jag har fotograferat utan batterigrepp i 20 år utan och har klarat mig bra, inte ens nu när jag har skaffat det är jag övertygad nödvändigheten av det. Nej då ser jag större behov av spotmätning och trådlös blixtstyrning som D40x har men 400D saknar.

Nikon har inte behövt ISO 100 eftersom brusnivån på ISO 200 har varit jämförbar med ISO 100 på Canons konkurrerande modeller. Men men, det är historia och nu har man ISO 100-3200 medan Canon har ISO 100-1600. Framförallt har D40x ärvt den programmerbara auto-ISO'n från D200 och D2Xs medan Canons utvecklingsavdelning fortfarande klurar på det
                  Senast redigerad av Micke; 07 June 2007, 15:44.

Kommentar

• Zaphi
                    NCS Medlem
                    • July 2002
                    • 5395

Jag har fotograferat utan batterigrepp i 20 år utan och har klarat mig bra, inte ens nu när jag har skaffat det är jag övertygad nödvändigheten av det.
                    Beror väl på hur man plåtar, men om man fotar i stressade miljöer som exempelvis bröllop, fåglar, konserter etc. med ganska tunga objektiv så är vertgreppet din bästa vän.

Det enda som är viktigt med en kamera är att den funkar i alla lägen, håller, har en hyfsad sensor och är smidig att jobba med. Allt annat är nonsence egentligen, även om man ju kan diskutera det. Vertgreppen är en viktig del av kameran, utan tvekan en av de viktigaste.

Kommentar

• Micke
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9579

Jag kan inte japanska men tydligen har Nikon passerat Canon i försäljningstatistiken för DSLR i Japan det senaste halvåret.
                      Nikon har tagi täten före Canon. Pentax ligger på tredje plats med runt 10%. av den japanska marknaden. Olympus har klättrat upp från botten och ligger lika med Sony.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4619

Jag kan inte japanska men tydligen har Nikon passerat Canon i försäljningstatistiken för DSLR i Japan det senaste halvåret.
                        http://www.fotosidan.se/forum/showth...threadid=78624
                        Var ju nyligen i Asien och besökte Aquarama (stor akvarieutställning) och där sprang det runt en helsickes massa akvariefiskfotografer.
                        Vad som slog mig var hur totalt Nikon regerade där - jag tror nog att 80% eller nåt sånt hade Nikon, kanske 10% Canon och sedan kanske 10% för resterande.

Kommentar

• Zaphi
                          NCS Medlem
                          • July 2002
                          • 5395

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Var ju nyligen i Asien och besökte Aquarama (stor akvarieutställning) och där sprang det runt en helsickes massa akvariefiskfotografer.
                          Vad som slog mig var hur totalt Nikon regerade där - jag tror nog att 80% eller nåt sånt hade Nikon, kanske 10% Canon och sedan kanske 10% för resterande.
                          Det kan ju bero på att akvariefotografer är akvarister som fotar sin hobby och inte fotografer som fotar på riktigt...

ps: det finns en gnutta humor i detta inlägg.

Kommentar

• Micke
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9579

Dags att väcka denna tråden igen

Kommentar

• Mike_Noren
                              Användare
                              • February 2003
                              • 2694

Hm.
                              Jag tror snarare att D40 är en succé pga sitt låga pris än pga att den väger nåt tiotal gram mindre än konkurrenterna.

Sen skulle jag verkligen önska att "antalet megapixlar spelar ingen roll"-myten dog. Den är lika falsk som "det enda som spelar roll är antalet megapixlar". Upplösningen spelar roll, bara inte lika stor roll som kvaliteten på linsen.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                                Användare
                                • April 2002
                                • 4619

Ursprungligen postat av Zaphi
                                Det kan ju bero på att akvariefotografer är akvarister som fotar sin hobby och inte fotografer som fotar på riktigt...

ps: det finns en gnutta humor i detta inlägg.
                                Mässan var bara öppna för proffessionella och i mitt inlägg ovan så räknade jag självklart bara in de fotografer som höll till i pressrummet
                                PS. Det finns ingen humor alls i detta inlägg

Kommentar

Arbetssätt...