Canon vs Nikon

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jarinen
    Användare
    • April 2003
    • 1888

Ursprungligen postat av Tony
    Oj oj, Datormagazin väcker finfina minnen från deras glansdagar på Amigatiden
    Har dom haft glansdagar? ... och på stenåldern. Tidskriften dimper ned i min låda som följd av ett medlemskap i ett fack.

En del läsvärt finns ibland.

Mvh Jari

Kommentar

• jarinen
      Användare
      • April 2003
      • 1888

Ursprungligen postat av Micke
      Intressant med testen är att Nikon D40 får bäst betyg när det gäller brus.
      Testerna är gjorda på lägsta ISO och på ISO 1600. Då ska man ha i åtanke att D40x har fått betydligt bättre omdömmen än D40 när det gäller bildkvalitet i tester.
      Har D40x bildstabilisator? det är väl direkt förknippat med brus och ISO tal om jag förstått rätt.

D40 har ingen stabilisator och är ändå bäst på brus även på lägsta ISO, det låter ju onekligen bra om mina teorier är relevanta.

Mvh Jari

Kommentar

• Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

Ursprungligen postat av jarinen
        Har D40x bildstabilisator? det är väl direkt förknippat med brus och ISO tal om jag förstått rätt.

D40 har ingen stabilisator och är ändå bäst på brus även på lägsta ISO, det låter ju onekligen bra om mina teorier är relevanta.

Mvh Jari
        Varken Nikon eller Canon har bildstabilisering i sina kamerahus. De hävdar att det blir effektivare att ha det i objektiven. Nu när priserna har gått ner på IS/VR-optik så tycker jag inte att det spelar så stor roll, nackdelen är om man har gammal optik utan stabilisering.

Bildstabiliseringen minskar rörelseoskärpa från kamerarörelser och gör att man kan använda lägre ISO och kortare slutartider och det ger därför mindre brus. Men den viktigaste faktorn för brushantering är bildsensorn. Där har Canon (enligt canonanvändare) haft ett visst försprång på höga ISO, men med Nikon D40x ser det ut som om Nikon fått till det riktigt bra med brushanteringen.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Robin
          Användare
          • January 2003
          • 4526

Jag tycker det ser ut som en Canon på bilden på prinsen... och ett L-objektiv. Har jag fel? Det röda bandet avslöjar väl också?

*edit*

Aha, nu är jag med. =)
          Mvh
          Robin

Kommentar

• Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

Ursprungligen postat av Robin
            Jag tycker det ser ut som en Canon på bilden på prinsen... och ett L-objektiv. Har jag fel? Det röda bandet avslöjar väl också?
            Du missade nog bildtexten

Kommentar

• jarinen
              Användare
              • April 2003
              • 1888

Varken Nikon eller Canon har bildstabilisering i sina kamerahus. De hävdar att det blir effektivare att ha det i objektiven. Nu när priserna har gått ner på IS/VR-optik så tycker jag inte att det spelar så stor roll, nackdelen är om man har gammal optik utan stabilisering.

Bildstabiliseringen minskar rörelseoskärpa från kamerarörelser och gör att man kan använda lägre ISO och kortare slutartider och det ger därför mindre brus. Men den viktigaste faktorn för brushantering är bildsensorn. Där har Canon (enligt canonanvändare) haft ett visst försprång på höga ISO, men med Nikon D40x ser det ut som om Nikon fått till det riktigt bra med brushanteringen.
              Ok, det är det som Pentaxen har i kameran och som på vissa håll då anses vara bra. Vad är det som indikerar om en kamera har bildsensor av kvalitet?

Mvh Jari

Kommentar

• Micke
                Användare
                • April 2002
                • 9579

Ursprungligen postat av jarinen
                Ok, det är det som Pentaxen har i kameran och som på vissa håll då anses vara bra. Vad är det som indikerar om en kamera har bildsensor av kvalitet?

Mvh Jari
                Det är bildkvaliten och brusnivåerna som visar bildsensorns kvalitet. Men för bildkvaliten är även optiken en avgörande faktor och det här med bildkvalitet innefattar många aspekter som kan vara svåra att bedömma. På mer avancerade modeller brukar grundinställningarna vara att påverka bilderna så lite som möjligt i kameran för att underlätta efterbehandling, medan enklare modeller t ex. skärper och ger mer mättade färger som standard. Sen finns det olika typer av brus som kan vara mer eller mindre störande.
                Idag ger alla digitala systemkameror bra bildkvalitet och det handlar bara om olika nyansskillnader. Canon brukar få bra betyg på brus, Nikon på exponering, Pentax på färgdjup, Fuji på dynamiskt omfång osv.

Kommentar

• jarinen
                  Användare
                  • April 2003
                  • 1888

Det är bildkvaliten och brusnivåerna som visar bildsensorns kvalitet. Men för bildkvaliten är även optiken en avgörande faktor och det här med bildkvalitet innefattar många aspekter som kan vara svåra att bedömma. På mer avancerade modeller brukar grundinställningarna vara att påverka bilderna så lite som möjligt i kameran för att underlätta efterbehandling, medan enklare modeller t ex. skärper och ger mer mättade färger som standard. Sen finns det olika typer av brus som kan vara mer eller mindre störande.
                  Idag ger alla digitala systemkameror bra bildkvalitet och det handlar bara om olika nyansskillnader. Canon brukar få bra betyg på brus, Nikon på exponering, Pentax på färgdjup, Fuji på dynamiskt omfång osv.
                  Ok, det är bara bildkvalitet och test (erfarenhet) som avgör detta, jag tänkte om det fanns nåt i specifikationer och så att se efter vad gäller detta. Säkert självklart för er (hav överseende) men inte för mig, tack för hjälpen.

Mvh Jari

Kommentar

• Laesk
                    Användare
                    • February 2004
                    • 2447

En 400D kostar ju idag 5500kr

6195kr sen 700kr tebax på cashbacken. Grymt prisvärt! Å ändå några hundralappar billigare om man köper den från tyskland
                    Lennart "Laesk" Axelsson
                    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• Micke
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9579

Canon har cashback och Nikon har flashback...

Köper man en Nikon D40 eller D40x får man en blixt (SB400) värd 1495:- på köpet.

D40 kostar 5290:- i paket med 18-55 optiken hos Cyberphoto, D40x finns från 6300:-, med tanke på att man får en blixt på köpet så är det bra priser
                      Senast redigerad av Micke; 01 June 2007, 17:50.

Kommentar

• Laesk
                        Användare
                        • February 2004
                        • 2447

Canon har cashback och Nikon har flasback...

Köper man en Nikon D40 eller D40x får man en blixt (SB400) värd 1495:- på köpet.

D40 kostar 5290:- i paket med 18-55 optiken hos Cyberphoto, D40x finns från 6300:-, med tanke på att man får en blixt på köpet så är det bra priser

Shit, inte illa av nikon asså! Snålcanon

Själv har man vart kameralös alldeles för länge nu, den är inne på service fortfarande

Å Micke.... direkt när jag läste om prinsen i metro så tänkte jag på dig (nu ska micke stoltsera på forumet snart)
                        Lennart "Laesk" Axelsson

With CANON you can!

Kommentar

• Micke
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9579

Ursprungligen postat av Laesk
                          Själv har man vart kameralös alldeles för länge nu, den är inne på service fortfarande
                          Ajdå, det är fel årstid att vara kameralös . Har du sålt backup-kameran också?

Kommentar

• Laesk
                            Användare
                            • February 2004
                            • 2447

Ajdå, det är fel årstid att vara kameralös . Har du sålt backup-kameran också?
                            mm ...

mjo, sålde 30D:n härom veckan sålde av de mest känns de som me:
                            sigma 10-20, EF 24-105/4L IS USM, EF 100/2,8 macrot, EF 50/1,8 och EF 100-400.

Fast är sugen på en 400D som backup iaf, går ju köpa för en spottstyver begagnad nu
                            Lennart "Laesk" Axelsson

With CANON you can!

Kommentar

• Micke
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9579

Ursprungligen postat av Laesk
                              mjo, sålde 30D:n härom veckan sålde av de mest känns de som me:
                              sigma 10-20, EF 24-105/4L IS USM, EF 100/2,8 macrot, EF 50/1,8 och EF 100-400.
                              Va nu då, systembyte på gång?

Kommentar

• Laesk
                                Användare
                                • February 2004
                                • 2447

Va nu då, systembyte på gång?
                                Nej nej, men insett att prylbögandet är rätt onödigt

köpte EF 17-40/4L USM, sen har jag ju 24-70/2,8L USM + 70-200/2,8L IS USM räcker fint me det! .. 100-400:at har jag aldrig använt förutom till månen å en bild på en hackspett Så där va 10 000kr helt i onödan, macrot har jag använt 2-3 ggr. Funkar lika bra me 24-70 å blixt till fiskarna.

Fast ska inhandla ett EF 85/1,8 USM till handbollen. ... 50mm blir för kort på en 1,3X kamera.
                                Lennart "Laesk" Axelsson

With CANON you can!

Kommentar

Arbetssätt...