Canon vs Nikon

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daniel_i_malmö
    Användare
    • April 2002
    • 1338

Man väljer naturligtvis kamera efter vilket märke som är det tuffaste. Och det tuffaste märket måste naturligtvis vara det som alltid väljs när det gäller att porträttera stenhårda krigsreportrar på film:

Dennis Hopper i Apocalypse Now (Francis Ford Coppola)
    John Malkovich i The Killing Fields (Roland Joffé)
    James Woods i Salvador (Oliver Stone)
    Reportern i Full Metal Jacket (Stanley Kubrick)

Alla ses bära Nikon.

Allvarligt talat så blir jag som nikonist bara glad när konkurrenterna släpper supervassa modeller. Det innebär att Nikon måste skärpa sig ännu mer när de utvecklar nästa modell. Hade det inte varit för att jag investerat en hel del i märkesspecifik utrustning som objektiv och blixtar hade jag gladeligen bytt till det märke som var bäst och mest prisvärt just vid den tidpunkten jag väljer att uppgradera.
    Senast redigerad av daniel_i_malmö; 30 May 2007, 13:40.
    Tjugofem år med ciklider.
    http://www.malmoakvarieforening.se
    Centralamerika 2006
    Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
      Man väljer naturligtvis kamera efter vilket märke som är det tuffaste. Och det tuffaste märket måste naturligtvis vara det som alltid väljs när det gäller att porträttera stenhårda krigsreportrar på film:

Dennis Hopper i Apocalypse Now (Francis Ford Coppola)
      John Malkovich i The Killing Fields (Roland Joffé)
      James Woods i Salvador (Oliver Stone)
      Reportern i Full Metal Jacket (Stanley Kubrick)

Alla ses bära Nikon.
      Tja Daniel. Nikon är säkert en kanonkamera, men du skall nog inte alltid lita på vad du ser på film vettu

Leica F4 och Canon F-1 blev nämligen standardutrustning i vietnamkriget i början 70-talet. År 1975 så beställde även amerikanska armén 2500st olivgröna Canon F-1. Det roliga är att den amerikanska armén fortfarande använder Canon F-1n (iallafall 1999), för det är helt enkelt världens bästa kamera. Den som inte har en borde faktiskt köpa sig en, för vare sig du är Nikonista, Canonsnubbe, Hasselbladsnörd eller Mamiyagalning så uppskattar alla en Canon F-1!

Läs mer här: http://www.cameraquest.com/cf1mil.htm
      Senast redigerad av Zaphi; 30 May 2007, 15:00.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Tony
        Användare
        • April 2002
        • 4594

Ursprungligen postat av Micke
        Ni är kul Tony och Pny, hade det varit något positivt om Canon hade ni inte varit sena att haka på
        Jag brukar ju vara både ödmjuk och skämtsam när det gäller kamerakrig. Jag bryr mig inte speciellt och säger som jag brukar: Jag började köpa Canon, då blir det till att fortsätta med det. Hade jag börjat med ett Nikonhus hade det vart linjen att gå.

Till sist, när jag köpte första huset fanns 300D eller D70 att välja på, och i det läget med Nikons värdelösa sökare var valet lätt.
        Tony Englund

Kommentar

• Micke
          Användare
          • April 2002
          • 9579

Men Viktor är du här nu igen, för att citera dig i ett tidigare inlägg
          Ursprungligen postat av Zaphi
          Jädrar va ni tjötar!
          En liten sammanfattning av diskussionerna hittills; Nikon används av astronauter, kungligheter och stentuffa krigsreportrar medan Canon används av sportjournalister.
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

Ursprungligen postat av Tony
            Till sist, när jag köpte första huset fanns 300D eller D70 att välja på, och i det läget med Nikons värdelösa sökare var valet lätt.
            Ja där ser man tydligt hur det skiftar, jämför man dagens modeller är förhållandet omvänt.

Kommentar

• Zaphi
              NCS Medlem
              • July 2002
              • 5395

Ursprungligen postat av Micke
              En liten sammanfattning av diskussionerna hittills; Nikon används av astronauter, kungligheter och stentuffa krigsreportrar medan Canon används av sportjournalister.
              Möjligtvis av skådespelare som försöker spela stentuffa krigsreportrar, verkligheten ser annorlunda ut. Jag tjötar bara för att jag tycker lite fakta måste in i tråden då och då, resten är ju bara ren spekulation...

Kungligheter? HAHA. Och det skulle vara bra eller? Jaja, han kanske behöver en sån där gyllene snitt grej för att kunna hitta proportionerna
              Senast redigerad av Zaphi; 30 May 2007, 15:55.

Kommentar

• Micke
                Användare
                • April 2002
                • 9579

Intressant sida Viktor, jag hittade en del gudkorn där:

NASA Spec. Nikon Photomic FTn

Nikon FTn Apollo model

Red Dot, NATO

Nikon F4 US Navy

Nikon F3 NASA

Nikon F4 NASA

Nikon F5 NASA

Kommentar

• Micke
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9579

Kungligheter? HAHA. Och det skulle vara bra eller? Jaja, han kanske behöver en sån där gyllene snitt grej för att kunna hitta proportionerna
                  På tal om det såg jag att Canon också har såna mattskivor. Hos Nikon behöver man inte byta mattskiva, där tänder man det när det behövs och annars kan man ha det släckt.

Kommentar

• Zaphi
                    NCS Medlem
                    • July 2002
                    • 5395

Alla kända bilder från NASA är från en HASSELBLAD och inget annat. Sen e det klart, NASA använder 486or som datorer, klart de inte ger sig på moderna kameror som Canon då. En Nikon fungerar, men inte mycket mer

Canon tillverkade optik för militärt bruk redan 1935 och nu kanske du ramlar ur stolen men men på 30-talet användes även Canonkameror med Nikonoptik för militärt bruk.. Sug på den Det va på den tiden Canon hette Kwanon

Här är för övrigt en väldigt rolig bild på Canon F-1 systemet: http://www.canon.com/camera-museum/h.../1971_f1_l.jpg

Haha, där snackar vi grymt kamerasystem!

KWANON: http://www.canon.com/camera-museum/c...934_kan_cm.jpg
                    Senast redigerad av Zaphi; 30 May 2007, 16:10.

Kommentar

• Micke
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9579

Canon tillverkade optik för militärt bruk redan 1935 och nu kanske du ramlar ur stolen men men på 30-talet användes även Canonkameror med Nikonoptik för militärt bruk.. Sug på den Det va på den tiden Canon hette Kwanon
                      Ja att Kwanon använde optik från Nippon innan dom läde sig göra egen kände jag till
                      Senast redigerad av Micke; 30 May 2007, 16:49.

Kommentar

• jarinen
                        Användare
                        • April 2003
                        • 1888

Hej,

fick igår tidskriften Dataormagazin och där var en test av 5 spegelreflexkameror. Läste intresserat då Pentax K100D var med i testet, men den klarade sig inte så bra i testet. Hursom så vann Canon EOS 400D för att den är allsidigast av de testade och du får med mycket bra mjukvara. Olympus E-400 strax efter. Nikon D-40 tar mycket bra bilder även i aut läge och är billigast, kanske lämpligast för en novis som mig .

Hursom så är det Canon som är "en given vinnare" som de uttrycker det, den är dock 2 laxar dyrare än Nikon så kanske Nikon är prisvärdast ändå.

Men allting beror på vad man vill ha i form av enkelhet, mjukvara, passande objektiv osså vidare men Canon vann alltså detta test, vad nu det betyder. + poäng iallafall till Canon i mina ögon. Nu tillhör jag bara Nikon lägret på liten marginal, Canon knappar in.

Mvh Jari

Kommentar

• Micke
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9579

Idag har inte Canon och Nikon modeller som är jämförbara rakt av i prissegmentet <10 000:-. Canons 400D hamnar väl någonstans mitt emmellan Nikons D40/D40x och D80.
                          Senast redigerad av Micke; 01 June 2007, 11:32.

Kommentar

• Tony
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4594

Oj oj, Datormagazin väcker finfina minnen från deras glansdagar på Amigatiden

Kul att de fortsätter skriva om bra prylar dock
                            Tony Englund

Kommentar

• Zaphi
                              NCS Medlem
                              • July 2002
                              • 5395

Ursprungligen postat av jarinen
                              Hursom så är det Canon som är "en given vinnare"...
                              Det är ju det jag försökt säga hela tiiiiiden.
                              Senast redigerad av Zaphi; 01 June 2007, 11:28.

Kommentar

• Micke
                                Användare
                                • April 2002
                                • 9579

Intressant med testen är att Nikon D40 får bäst betyg när det gäller brus.
                                Testerna är gjorda på lägsta ISO och på ISO 1600. Då ska man ha i åtanke att D40x har fått betydligt bättre omdömmen än D40 när det gäller bildkvalitet i tester.

Kommentar

Arbetssätt...