If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Jag ska erkänna att jag aldrig använt det själv. Men eftersom man börjar bli trött på Canonfantasternas tjat om brus hos Nikon blev jag tvungen att testa. Bilden är tagen under sämsta förhållanden med svagt ljus och alger på glaset. Slutartid 1/45 och f3.3. Bilden är bara förminskad i övrigt obehandlad, det är i alla fall inte brusigare än att man ser algerna på glaset
Visst är det brusigt men vad annat är att vänta på ISO 3200. Nu väntar jag med spänning på en bild från en Canon .
Ok eftersom ingen Canonist vågar lägga upp någon iso 3200 bild.
Så får ni nöja er med en Samsung bild, ISO 3200 1/45 f4,5. Taget i svag belysning med alger på rutan.
Ok eftersom ingen Canonist vågar lägga upp någon iso 3200 bild.
Så får ni nöja er med en Samsung bild, ISO 3200 1/45 f4,5. Taget i svag belysning med alger på rutan.
Du får väl låta oss hinna plocka fram kamera, fota och ladda upp på 20 minuter efter posten iaf?
Jo visst, antog att ni hade massor med ISO 3200 bilder på lager i datorn
Höhö.. jag har aldrig klättrat högre än ISO800 .. men nu hittade jag inställningen, så ett par minuter bara så kommer det ett par havregrynsbilder också!
På den lilla ovetenskapliga tetsten kan man i alla fall konstatera att det inte är några häpnadsväckande skillnader i brus på ISO 3200 mellan Nikon, Samsung och Canon.
Man får väl se det som en nödlösning att ta till om inget annat funkar om man måste ha en bild. Jag ska fixa ett croppat (härligt med dessa svengelska PS-termer ) exempel också.
Man ser ju på avataren vem som är proffset! En riktigt fotograf kollar på histogrammet, precis som en riktig bilförare kör efter varvräknaren och inte hastighetsmätaren
Man ser ju på avataren vem som är proffset! En riktigt fotograf kollar på histogrammet, precis som en riktig bilförare kör efter varvräknaren och inte hastighetsmätaren
Därför har Nikon mycket större och tydligare histogram!
Kommentar