Canon vs Nikon

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christian Alfredsson
    NCS Medlem

• April 2002
    • 4179

Canon vs Nikon

Nästa steg är väl att väl att du Tony starta upp en Canon vs. Nikon tråd så kan vi fullständigt släppa loss i kamera-kriget. - citat Joakim Draktoft.

Tänkte bespara Tony den mödan. För att göra en helt vetenskaplig undersökning kan man kanske ta reda på i slutet av året hur många bilder som är tagna med Nikon resp. Canon i fototävlingen. Då får man reda på vilken kamera som tar bäst fiskfoton.

Skämt åsido det viktigaste för mig var att få möjlighet att köpa en spegelreflexkamera. Det var då det blev riktigt rolig. Man flyttar då över begränsningen från kameran till fotografen.
    Christian Alfredsson
    http://www.zoopet.com
    http://www.christianalfredsson.com
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

Jo, jäklar ett sånt sving det blev i fotointresset efter DSLR-inköpet. Numera fotar jag onödigt jobbigt även på totalt meningslösa motiv

Värt varenda krona hittils och känns ganska framtidssäkert. Tidigare har jag inte ägt en enda kamera som jag inte ledsnat på direkt, men nu är det nya objektiv och blixtar som hägrar istället. Pengarna får ju inte hamna på hög iallafall )

Att sedan jämföra kamerorna på ett rättvist sätt får nog en erkänt duktig fotograf använda båda kamerorna på samma motiv för att kunna se den faktiska skillnaden (om det finns någon).
    Tony Englund

Kommentar

• Joakim Draktoft
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 7334

Om sanningen skall fram så med de DSLR´er som ligger i hyffsat budgetklass, såsom Nikon D70/D70S eller Canon 300D/350D (och med tanke på trådens rubrik så kommer jag inte att omnämna alla Pentax, Minolta mfl. även om de också har bra modeller av DSLR), så spelar det ingen jätteroll vilken man väljer, utan oftast baseras valet på vilken uppsättning av objektiv man har sedan tidigare.

Går man in på detaljer så hittar man alltid skillnader eftersom modell-spelet alltid pågår och leds av en leverantör i skrivandes stund, men imorgon leds av en annan.

Har man en DSLR börjar man istället fokusera på olika objektiv för olika typer av foto och andra typer av tillbehör som är spännande.

Duellen Canon vs. Nikon förpassas ganska snabbt till något ointressant och därför tycker jag att det var roligt att vi pratar om den förhöjda känslan man fått för foto av att gå upp till DSLr snarare än att prata märke.

I vilket fall som helst är jag "canon"-nöjd med min Nikon D70. DSLR och foto i RAW ger oanade möjligheter i det digitala mörkrummet. Det som är mest kul är att vi får fram en massa bra foton på Ciklid.se, just tack vara den stora utbredningen av digital kameror, oavsett DSLR eller inte.

Skall bli kul att se vilka kameror som använts i fototävlingen då ju varje delvinnare kommer att presenteras med kamerauppgifter.
      Joakim Draktoft
      f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• Christian Alfredsson
        NCS Medlem

• April 2002
        • 4179

Canon måste nu vara vinnare. Hittade denna nyhet på Canons hemsida: http://www.canon.se/about_us/sotvatten.asp

Som ciklidist måste detta väga tungt!
        Christian Alfredsson
        http://www.zoopet.com
        http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• Zaphi
          NCS Medlem
          • July 2002
          • 5395

Ytterligare en av hundratals anledningar att välja Canon framför Nikon

Kofi Annan väljer Canon:

..även om bilden ser ut att vara tagen med en Nikon
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Ralph
            Användare
            • May 2002
            • 736

Ja, helt klart var den bilden tagen av en Annan fotograf... Förlåt, kunde inte låta bli.

Kommentar

• Micke
              Användare
              • April 2002
              • 9579

Väcker denna avsomnade tråd igen med en länk :
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Zaphi
                NCS Medlem
                • July 2002
                • 5395

Jo, de som fotar Nikon behöver la lite sånt skulle jag tro.. Stake alltså

Jag har börjat tycka lite synd om alla Nikonisker på sistone. Det kan inte vara roligt att alltid ligga efter vad gäller innovation och teknik. Att alltid gå och vänta på tekniken som Canonister har använt i åratal. Att fota Nikon har blivit lite som att köra Lada lixom...
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Ralph
                  Användare
                  • May 2002
                  • 736

Kolla skillnaden i brus på ISO 3200 mellan Nikon D2Xs och Canon 1D Mark III. Ujuj...

Kommentar

• Laesk
                    Användare
                    • February 2004
                    • 2447

Ursprungligen postat av Ralph

Så passande Igår sålde jag min 1D mark II, suget efter mark III blev ju inte mindre nu

När tror du din anländer Ralph?
                    Senast redigerad av Laesk; 24 April 2007, 05:33.
                    Lennart "Laesk" Axelsson
                    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• Tony
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4594

Smärta och förtvivlan!

Se vilken otäck påse jag blev påtvingad när jag köpte en omnibounce till min Canonblixt hos Scandinavian Photo idag!
                      Tony Englund

Kommentar

• deelay
                        Användare
                        • September 2002
                        • 5394

Min nästa kamera kommer bli en Nikon.
                        http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Nüddlah
                          Användare
                          • January 2007
                          • 294

Canon Vs. Nikon är nog aldrig en fråga man kan få ett ärligt svar på, det beror nog helt på vem som svarar. Jag har läst om en hel del kameror under märket nikon och Canon då dom enligt mig är dom världsledande märkena, men jag har alltid slutat upp med en Nikon i handen när mitt val på ny kamera kommer. Och jag älskar nikonsystemen och har bara ägt Nikon av dom 2 kamerorna. Och att Nikon är helt fokuserade på Kameror, microskop och scannrar med mera till skilldnad från canon som säljer en hel del annat under namnet canon så kan det ju oxå vara en aspekt att väga in. När man ska köpa en produkt så går man ju ofta till den butik som är speciellt inriktad på det man ska köpa och inte ett företag som säljer alltmöjligt under samma namn menar jag. Och nikons alla produkter handlar ju om optik och bildsensorer på ett eller annat vis.

Nikon har fått lite kritik om brusiga sensorer medans canon har fått lysande kritik för sina sensorer men det är från modell till modell, Nikons sensorer kanske är brusiga på 800 iso och över, men hur ofta fotar man med sån ljuskänslighet? Jag har aldrig gjort det, och även om det är mycket brus på en nikon beroende på modell så är det ju inte brusfritt på en canon heller, även om det är mindre brus. Så på iso 100-200 så har dom nog samma bildkvalité.

En sak som jag tycker att nikon är tusen gånger mer bra på är att man kan skilja mycket lättare på optiken och hitta semiproffsklassen och proffsklassen mycket lättare på begagnatmarknade i stället för canons som har en miljar olika plastskitobjektiv. Ett bra nikonobjektiv är lätt att hitta och det finns massor av dom på begagnatmarknaden medans canon har massa mer plast och fler modeller.

Och vad det gäller megapixelmyten så skiljer det knappt nåt mellan en 6 megapixel och en 8 i bildkvalite. Det räcker med att man lägger in en pixelrad åt båda hållen på formatet för att det ska låta som många mer megapixlar, men vid en stor förstoring så kanske det bara handlar om några pixlar åt varje håll som man går miste om i formatet och det är inte ens märkbart. Så en 8 megapixel är inte värt mer pengar än en 6megapixel för 2 megapixlar som vid förstoring gör en så liten skilldnad. Då är nog steget man ska ta från sin 6megapixel man har till nästa steg på 10,2 megapixel för märkbar skilldnad kontra prisglappet.

Kommentar

• Micke
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9579

Nikons D2Xs har hägt med ett tag nu och det är väl ingen djärv gissning att efterföljaren är på gång. Ryktena har i vanlig ordning redan satt igång:

Det ska bli intressant att se vad som kommer.

Sen är det ett tag sen D200 kom så där lär väl en mindre uppdatering till D200s också vara på gång.
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Nüddlah
                              Användare
                              • January 2007
                              • 294

Japp d3x såg jag bild på för ett halvår sen och läste om den då.. Kommer nog att bli grym, men d2x har allt man behöver på långa vägar så det får bli mitt flaggskepp att äga som nästa kamera.

Kommentar

Arbetssätt...