Canon vs Nikon

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Laesk
    Användare
    • February 2004
    • 2447

Tack tack
    Lennart "Laesk" Axelsson
    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• Micke
      Användare
      • April 2002
      • 9579

-"Kameraägarna blir allt mer nöjda med sina kameror - och mest nöjda är nikonägarna. "

Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Jarnis
        Användare
        • November 2005
        • 415

Testade nya Nikon D300 och D3 i helgen på IFA-mässan nere i Berlin. Kändes otroligt snabba i AF och känslan i greppen outstanding. Blir klart sugen på att "uppgradera" min D200 till en D300. Det var ett massivt intresse från alla pressfotografer som var på plats och dom verkade inte vilja släppa taget om dom få kameror som fanns tillgängliga. Det var inga kalla kameror man fick hålla i...

Lite o.t
        Var inne i Aquarien Meyer butiken i Berlin och det var ingen höjdare, dyrt, småfisk och många överblivna singlar som simmade runt. Böcker lite slarvigt nerstoppade i en plastback osv. Rekommenderas bara om man råkar köra förbi.
        Micke

Kommentar

• Micke
          Användare
          • April 2002
          • 9579

Ursprungligen postat av Jarnis
          Testade nya Nikon D300 och D3 i helgen på IFA-mässan nere i Berlin. Kändes otroligt snabba i AF och känslan i greppen outstanding. Blir klart sugen på att "uppgradera" min D200 till en D300.
          Ja det är ju generöst av Nikon att stoppa i sin mest avancerade autofokus med motivigenkänning och 51 fokuspunkter från D3:an även i semiproffsmodellen D300. Det ska bli intressant att se vad den presterar i tester, eftersom det är ett helt nytt af-system är det väl inte helt omöjligt att det dras med några barnsjukdommar.
          Canon håller fortfarande på att försöka få rätt på autofokusen i D1 M3:

Kommentar

• Laesk
            Användare
            • February 2004
            • 2447

99% av alla på kamerabild.se kör ju med nikon, så inte konstigt dom vill göra reklam.. sen censurerar dom canon me..

"Förra året nådde det bästa märket upp till 727 poäng." dvs: Canon!

Aja... Nikon kanske ligger i topp me prisvärda D300 nu, men synd bara att de ska ta många många år innan alla D50, D70 och D80 osv trillar ur marknaden, så man slipper den fruktansvärda dåliga brushanteringen på hög ISO.

Lennart "Laesk" Axelsson

With CANON you can!

Kommentar

• Micke
              Användare
              • April 2002
              • 9579

Ursprungligen postat av Laesk
              99% av alla på kamerabild.se kör ju med nikon, så inte konstigt dom vill göra reklam.. sen censurerar dom canon me..
              Chefredadaktören är Canonist. Han som skrev testen av Canon 1D M3 för ett tag sedan, världens bästa kamera kallade han den för . Det ska bli kul att läsa hans test av Nikon D3.
              Senast redigerad av Micke; 03 September 2007, 17:17.

Kommentar

• Laesk
                Användare
                • February 2004
                • 2447

hehe ok då
                Lennart "Laesk" Axelsson

With CANON you can!

Kommentar

• Micke
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9579

Ursprungligen postat av jinnarparen
                  Att ryktet nu är i början av september är bara ett av raden av rykten.
                  Har ju följt dessa rykten med spänning sedan de visade upp 2 hus (som väl i princip bara var skal utan innehåll) tidigt i våras.
                  Men jag får avvakta och se vad som händer med sony, de måste komma med något snart annars så blir det systembyte.
                  Nu ser väntan ut att vara över:

Kommentar

• jinnarparen
                    • April 2002
                    • 2670

Ursprungligen postat av Micke
                    Rykten på nätet säger att den första officiella visningen skall ske imorgon, i Italien av alla länder.
                    Väntar med spänning på vad det kan bli för något. Framför allt vill man ju se bilder tagna med den nya kameran.
                    Tekniska specs är ju en sak men det är hur det ser ut när det fastnar på bild som gäller. Det är framför allt bruset som jag vill ha bort, tänk att få ta brusfria bilder med iso 1600 och däröver, det hade varit något.
                    Ett större dynamiskt ljusomfång hade också varit bra. Annars så är jag nöjd med det hus som jag redan har.
                    Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Micke
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9579

Framförallt är det spännade att se om Sony släpper båda de nya modellerna nu, eller en nu och en till våren. Jag hoppas att de släpper fullsensormodellen också nu så att konkurrensen hårdnar och priserna sjunker. Jag går och hoppas på en Nikon D400FX för ca 15' .

Kommentar

• jinnarparen
                        • April 2002
                        • 2670

Ursprungligen postat av Micke
                        Framförallt är det spännade att se om Sony släpper båda de nya modellerna nu, eller en nu och en till våren. Jag hoppas att de släpper fullsensormodellen också nu så att konkurrensen hårdnar och priserna sjunker. Jag går och hoppas på en Nikon D400FX för ca 15' .
                        Att det blir en fullsensormodell är nog inte helt säkert. Efter vad jag har förstått så har de hela tiden pratat om en "advanced amateur" och en "flagship" modell. Några ytterligare specifikationer är inte avslöjade, inte vad jag känner till i alla fall.
                        All konkurrens är ju bara av godo för oss konsumenter så jag håller också tummarna för att de släpper bägge samtidigt, fast då vill jag ju förstås ha flagskeppet istället.
                        Men frågan är om det är värt att hosta upp så mycket pengar som det rör sig om, objektiven måste också uppgraderas och jag lägger nog pengarna där istället.
                        Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Micke
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9579

Ursprungligen postat av jinnarparen
                          Men frågan är om det är värt att hosta upp så mycket pengar som det rör sig om, objektiven måste också uppgraderas och jag lägger nog pengarna där istället.
                          Jag har medvetet köpt objektiv för fullformat eftersom priserna på fullformatskameror med all sannolikhet kommer att gå ner med tiden. Dessutom är det en klar fördel att använda dessa objektiv även på mindre sensorer eftersom man då slipper använda de yttersta kanterna av objektivet där de optiska egenskaperna är som sämst.
                          Det enda DX-objektivet jag äger är kitgluggen 18-70, så det är den enda jag behöver byta.

Om Sony släpper en fullformatare och Canon kommer med en uppföljare till sin 5D så tror jag att Nikon kommer med en billigare FX-modell. Kanske väljer de att ha två olika modeller av D300, en DX och en FX?

Kommentar

• Micke
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9579

Nu finns det foton på Sony A-700 hos Sonys hemsidor i Tjeckien och Rumänien.

Kommentar

• Laesk
                              Användare
                              • February 2004
                              • 2447

Jag blir säkert nöjd med mark III:n .. men jag vill ha en vädertätad fullformatare, aluchassi, 10b/sek, äckligt snabb af.. för typ 20k

Ska bli kul å se va de blir för uppgradering på 5D:n
                              Lennart "Laesk" Axelsson

With CANON you can!

Kommentar

• Micke
                                Användare
                                • April 2002
                                • 9579

Jag blir säkert nöjd med mark III:n ...
                                Jodå säkert. Undrar om den inte blir Canons sista 1.3x crop? När Nikons fullsensormodell är lika snabb inte inte kostar mer än nångra tusenlappar mer så blir det nog svårt att motivera användningen av 1.3x-sensorn i en proffsmodell.

men jag vill ha en vädertätad fullformatare, aluchassi, 10b/sek, äckligt snabb af.. för typ 20k
                                Det låter ju precis som en D300FX

Kommentar

Arbetssätt...