Vad är era förslag på fisk i lokal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • December 2002
    • 1934

    #46
    Det man kan märka på fisk om den är hårt odlad är att dom lätt bli onaturligt stora på ena eller andra hållet.
    Jag tycker man kan mata med artemia i första stadiet sedan mysis och en krfatig räkmix mewn inte kraftigare än att fisken kan hålla formen.
    Det är ju bara så konstigt att det bli tabu så fort man nämner laxpellet eller annat liknande men att köpa haifeng quik grov är okej

    Kommentar

    • jan olof
      Användare
      • December 2002
      • 254

      #47
      Om man pratar variation i fodret till malawi så är det väldigt sällan någon ger levande foder.
      Sedan räkmixen jag matar med så har det alltid varit 60% räkor 40% ärtor aldrig någon fisk, däremot har jag prövat att lägga i gelatin då och då.
      Sedan det att stimuleras till lekkondition, så som jag sysslar med malawi så är det bara att mata på och sköta sina vattenbyte+ att se till att den som ska leka får plats att dominera sen kommer leken .
      mvhJanne
      malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

      Kommentar

      • bmwpower
        Användare
        • December 2002
        • 1934

        #48
        Det är samma recept jag har hört från en expotör men med lite musslor i.
        Man ska ju inte göra det svårare än det är.
        Sedan kan man ju lägga till annat foder för att få vitminer och andra viktiga ämmnen om man märker att fisken håller på att tackla av eller inte vill leka

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

          #49
          Jag är inte totalt emot laxpellets eller andra former av kraftfoder, men just att jag har sett firrar som deformerats pga enkelspårig utfodring i starten gör mig fundersam. Återigen, variation rules. Då blir firrarna bra. Laxpellets/kraftfoder några gånger i veckan, andra dagar något annat. Säger inget om tabu - enkelspårigheten är vad som deformerar.

          Och självklart, det fåtal Malawi jag trixat med verkar rätt enkla att få i lekkondition samt lek. Månne blir ynglen ändå bättre av ett verkligt varierat foder till föräldrarna? Sådant kan ju ge resultat på andra sorters firrar, så varför inte Malawi?

          Men jag ska trixa lite mer, så får vi se. Mer yngel är i vilket fall bra!!
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          Arbetssätt...