Vad är era förslag på fisk i lokal

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Wiberg
    Användare
    • February 2005
    • 445

Ser inga förslag på Tanganyika på tråden...

Har visserligen inte så stor erfarenhet av vad som säljer från Tanganyika (förutom att i Jönköping säljs knappt ingenting) men har ändå några intressanta förslag, tror jag!

Lamprologus Multifasciatus/Similis - De mest spännande cikliderna jag stött på. Passar ju bra i mindre kar om du har det. Vad jag förstår kan de föröka sig snabbt och mycket!

Neolamprologus Leleupi - Spännande och färggrann!

Hästnosar? Diskuteras flitigt på forumet, de verkar fascinernade!

Ventralis/Foae - Ett kar till någon av dessa arter tror jag du skulle gilla. När de blir stora och får färger är de fantastiskt vackra. T.o.m. i Jönköping är det efterfrågan på dessa arter!

Cyprichromis Leptosoma - Här själv Jumbo Kitumba, och de är väldigt vackra. Leken sker i öppet vatten, så det är bara att lägga i dem i ett kar med bara vatten och du har ett habitat/lekplats

Tropheus - Ett måste. Dessa fiskar vet man ju att de säljer. Såg i en annan tråd att du mer eller mindre visste vilka sorter du ville ha. Alltid en upplevelse att komma till en odlare som har flera sorters troffar!

Skulle vara trevligt att besöka Ljungby framöver!

mvh Alexander

A.Wiberg (alex83)

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

Kommentar

• jan olof
      Användare
      • December 2002
      • 254

Ja fördelen att ha företag det är att man kan kvitta momsen på inköp av div akvarium och andra div material som behövs+ momsen på el och vatten mot momsen på den fisk man säljer.
      Det här med att satsa på att sälja till privatpersoner är lite känsligt, för då tar man kunderna från dom lokala zoohandlarna och det är inte populärt.
      Det som mpimbwe gör är ju en strålande ide´ att odla i1000liters tunnor att få lite marginaler för dåligt vatten ( man kan ofta få lite dåligt vatten när man odlar i små baljor),plus att det blir lättare att sköta, det kanske inte alltid är så roligt att hålla på att byta vatten när man kommer upp i lite större skala i sin odling.
      Sedan när det gäller fiskval nu pratar jag om maltavi så är det mbuna med färg som gäller det kan man dra fram hur mycket som helst, men det får inte vara mbunas med bruna honor för då är ynglen bruna från början då blir det mycket svårare att sälja typ affra red top zebra, och andra zebror, red top ndumbi.mvh Janne
      malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

Kommentar

• bmwpower
        Användare
        • December 2002
        • 1934

Härligt med alla förslag och synpunkter
        Allt sådant här är välkommet så man slipper prova allt för mycket innan man hittar fisk som fungera.
        Man har ju inte den ekonomiska möjligheten längre att chansa.

Jag har hört många som kör plastbaljor för att få vissa sorter att växa snabbare som det är större efterfrågan på.
        Så när odlingen fungera så kan det blio ett alternativ att ha 2-3 baljor till dom sorter det är störst efterfrågan på.

Hur ställer ni er till att mata med öring-laxpelets efter att matat dom med nyklcäkt artemia.

Kommentar

• Zaphi
          NCS Medlem
          • July 2002
          • 5395

Du bör ju mata dina fiskar med något som liknar deras naturliga föda och med laxpellets är du ju helt ute och cyklar.

Skall jag vara helt ärlig tycker jag det hela låter lite tragiskt. Att endast välja fiskar som säljer istället för att välja intressanta plus att dra upp dem med foder som inte passar dem bara för att kunna sälja dem snabbt. Jag hoppas aldrig akvariehobbyn blir så för mig.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Kalle-Maja
            Användare
            • December 2004
            • 1324

Kan inte låta bli att ännu en gång peka på en artikel som jag tycker tar upp flera intressanta idéer kring ekonomi och fisktillväxt:

Förmodligen varierar efterfrågan ganska mycket över tid och plats. En art jag nyligen upptäckte var väldigt lätt att sälja var Lamprologus multifasciatus.

Vad är det för fel på laxpellets? Undrar bara, känner inte till vad det skulle vara för främmande ämnen i dom.

Kommentar

• jan olof
              Användare
              • December 2002
              • 254

Nej jag tycker inte att det är tragiskt att odla på fisk som är lättsålda, som marknaden vill ha. det är ett sätt att få hobbyn att kanske gå lite plus och framförallt ha rå d att köpa lite dyrare och ovanligare fiskar utan att behöva sin familjs ekonomi.
              Man kan säga att det är bra för mig, kunderna i zooaffärerna och inte minst lite lugnare hemma

Kommentar

• PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

Jag har personligen inget emot tunnor för att dra upp fisk i. Utrymmet plus att de är lätta att sköta är fördelarna - vilken fisk man stoppar i dem och syftet med att ha dem där är en annan fråga, som jag ser det. Om jag kan dra upp favvo-firrar till säljbar storlek på ett enkelt sätt så är det bra, enligt mig. För övrigt så är ju plastburkar i varierande size ett billigt sätt att skaffa fler akvarier, om det nu är odla man vill göra.

Sedan det med laxpellets - visst, det är ett foder som firrarna växer snabbt på. Snabbt är dock inte alltid lika med bra. Jag har bland annat köpt yngel av favvoarter nere i Tyskland, och när de börjar växa till sig så uppenbarar sig de mest konstiga defekter - en del blir ihoptryckta, en del har ögonen felplacerade, konstiga munnar och så vidare. Behöver inte vara laxpellets de är matade med, men konstigt/enkelspårigt foder har de fått från start i vart fall (testat att odla på sådana firrar, och avkomman blir normal - med rätt foder. De firrarna har jag dock inte sålt vidare). Kan tänka mig att mata med laxpellets någon gång i veckan, men som enda foder, icke. Variation i utfodringen är A och O, som jag ser det.

Sedan var det definitionen av "marknaden". Jag är också en del av marknaden, och jag köper ju helst fisk som jag vet är odlad på ett vettigt sätt, så att deras naturliga beteende kommer fram i så stor utsträckning det nu går i akvarier. På sikt tror jag inte det gynnar hobbyn som helhet att t ex tömma honor på yngel. Redan nu så översvämmas ju många forum av frågor typ: "min hona sväljer rommen, vad göra?"

Bra att fundera över till vem man ska sälja också. Att sälja privat samt till lokala butiker samtidigt brukar inte vara poppis hos butikerna. Sälja till grossist samt butik samtidigt kan dock gå för sig. Eller skilja på de arter man säljer till olika kunder, en del enbart privat, en del annat till grossist.

Men, men. Jag viftar inte med några pekpinnar till andra, redovisar bara hur jag ser det. Vill man dra in pengar i viss utsträckning så kopplar jag resonemanget - men det är ingen fisk jag kommer att köpa.

Hilsen,

P
                Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Hank
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1321

Jag anser att "hobbyodla" fisk för försäljning, är som att spara småmynt i en PET-flaska. Man gör av med lite pengar då och då, sen får man tillbaka samma summa man lagt ut....
                  Det är MIN personliga åsikt!
                  (gäller kanske inte Ancistrus, som det tydligen går att sälja hur många som helst. Vad gör folk av dom igentligen?)
                  /#378 Hank
                  Zoonen:
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

NCS medlemsbilder:
                  http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

Kommentar

• StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

Det är inte så konstigt att Ancistrus säljer så bra. Arten benämns ju som tålig i alla vatten så med det klassas fisken som allround och kan platsa i alla olika uppsättningar i akvarium. Då har man en helt annan marknad för arten när ALLA inom hobbyn kan ha den...

Arten får nog lida lite för det (egen tolkning) men som sagt, de säljs i mängder.

I diskussionen om att använda plastbaljor som uppfödningskar tycker jag är både praktiskt och ekonomiskt. Många professionella uppfödare (som vi alla köper fisk av) använder sig av liknande, så varför skulle det vara så fel av privat odlare att ta efter?

Kommentar

• Zaphi
                      NCS Medlem
                      • July 2002
                      • 5395

Nivån av tragik är såklart olika från fall till fall och beror ju helt på vad man har för syfte med sin "hobby". I mitt fall så får jag ju absolut inte tillbaka pengarna jag lägger, inte en chans! 10-20% kanske.

Jag hamnade i samma sits vad gäller fotografering för 3-4 år sedan då jag startade eget fotoföretag och började "tjäna pengar" på fotograferandet, som ju var en hobby sen många år. Jättebra, tänkte jag. Visst är det kul att plåta massa bröllop, men samtidigt så skulle jag ljuga om jag påstod att lite av passionen kring foto inte försvunnit. Jag tycker det är skönt att åka nånstans utan kamera nu, så var det inte förr. Då hade jag med kameran överallt.

Slutsatsen är alltså att du själv måste avgöra till vilken grad du vill att det skall förbli en hobby. Ju mer det blir som en hobby, ju roligare blir det, det kan jag nästan garantera. Skall du köpa de färgglada för att sälja så mycket som möjligt och kanske tjäna en peng eller skall du enbart satsa på de fiskarna du verkligen tycker om?

Vill du sälja fiskar då är ju valet inte svårt: demasoni, rödzebra, maingano, golden, auratus, malar, delfiner, hongi, lombardoi, saulosi etc...
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Nyllet90
                        Användare
                        • October 2004
                        • 1133

Nu, när jag ska köpa 375 liters kar och börja hålla malawi efter en ganska lång tid på forumet. Så hade jag tänkt att jag ska försöka dra upp lite fisk och sälja den, så att jag förhoppningsvis tjänar lite pengar så att jag kan köpa nya fiskar, bra mat och ny utrustning. Det jag menar är att om jag hade en liten odlingslokal så skulle jag garanterat ha några stora tunnor så man kan dra upp fisk snabbt, ekonomisk och så att man får bra fisk till försäljning så att man sedan kan köpa nya intressanta fiskar. Det är väldigt bra med stora odlings tunnor, men vinstintresse får inte ta över fiskintresset! Då kan man lika gärna lägga av med hobbyn och råna en bank istället.

Med ödmjuka hälsningar! Andreas
                        Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

Kommentar

• PatrikMalmo
                          Användare
                          • May 2005
                          • 4642

Hank,

såvitt jag kopplat det är det rätt många nybörjare som sätter sina Ancistrus i filtret. Må vara att det inte är med flit, men ändå...

Men ska man odla malar så kan man med fördel välja olika L-malar. Många av dem är inte så himla svåra att få lek på. Kostar lite att köpa in en odlingsgrupp, men man får igen det med råge när ynglen börjar ramla fram. Önskar jag hade en odlingsgrupp med Hypancistrus zebra, då den tydligen inte får exporteras under de närmsta åren. Lite kluven är jag ändå: den firren är bland det tråkigaste jag vet. Fin teckning men det är också allt. Gäller för övrigt många malar, enligt min menings, med undantag för Corys. Fast sådana drar polaren upp en masse.

Hilsen,

Patrik

Kommentar

• bmwpower
                            Användare
                            • December 2002
                            • 1934

Att nämna laxpellets är tabu men att köpa nästa samma foder hos zoobutiken är okej
                            Haifeng quik grow är ju ett snarlikt foder,man kan ju mata med nykläckt artimia sedan skynda på växten lite och sedan gå över till annat foder.

Kommentar

• jan olof
                              Användare
                              • December 2002
                              • 254

Intressant det där med foder Patrik om man kör med enbart ett foder så kanske en del fiskar blir missbildade.
                              Jag var nog en av dom första som började med räkmix för en ca 15 år sen, sen har jag kört med det katigoriskt hela tiden, och jag odlar i en rätt så stor skala, jag ser ingen skillnad med mina yngel mot dom andra yngel till dom affärer jag säljer till och även grossister som jag säljer till så har du problem med dina fiskar från tyskland så beror det på något annat.
                              Så vill jag komma till det viktigast det här med att variera fodret, det tycker jag har kommit till mest för att zoohandlaren ska få sälja sina foder, och vi ska få betala dyrt, om man jämför vad räkmix kostar. Angående jag köper inga fiskar om dom inte har det naturliga beteende, hur kan du se det på fiskar i en affär, och kan du se det är det bara att gratulera.
                              Sen en annan sak jag har kört med mycket vildfångat kontra att jag har kört mycket inavlat som är tömda innan dom spottade jag har inte märkt någon större skillnad på att dom odlade håller sämre, låt dom bara bli tillräckligt gamla + att det är många vildfångade som inte håller heller,förklara det?

Kommentar

• PatrikMalmo
                                Användare
                                • May 2005
                                • 4642

Jan-Olof,

Just räkmix kan faktiskt vara ett undantag när det gäller fodret. Det är ju en blandning av grönt samt räkor/fisk, och torde innehålla det mesta firrarna behöver. Går ju dessutom att variera andelarna grönt/animaliskt. Vad jag vände mig mot var att köra en specifik typ av torrfoder hela tiden, t ex laxpellets. Med variation i kosten så menar jag inte heller bara sådant man kan köpa hos zoohandlarna - levandefoder alla kategorier som man kan dra upp själv är sanslöst bra, både för tillväxt, få lekkondition på fiskarna samt locka fram ett mer naturligt beteende.

Naturligt beteende ser jag inte i en zooaffär, det är helt sant. För att få vettig fisk får jag då köpa via kontakter, där jag sett hur odlingen gått till - eller köpa VF. Mina fiskinköp hos zoohandlarna är rätt sällsynta faktiskt.

Visst, har man en del tålamod så brukar även "spottade" firrar hålla ynglen bra. Att VF spottar tidigare (samt även en del odlad "rättspottad" fisk) kan man spekulera över. I många fall drar sig honorna i naturen undan. I Tanganyika bildar många arter egna stim med ruvande honor. I akvarier har de sällan möjlighet till det, så enten blir de stressade av att fångas upp (och spottar för tidigt) eller så blir de stressade av att konstant uppvaktas (och spottar för tidigt).

Well. Jag spekulerar lite. När det gäller ciklider från sjöarna så är det ett fåtal som går att erbjuda naturliga förhållanden i akvariemiljö, det är jag medveten om. Så långt det går är jag dock fascinerad över just det naturliga beteendet.

Hilsen!

/P

Kommentar

Arbetssätt...