Vad är era förslag på fisk i lokal

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rovfisken
    Användare
    • April 2005
    • 178

Färgranna malawis som inte blir större än 14cm är dom säljer bäst enligt butikerna!! sen kan man även rikta in sig på att hen en "special" av det som själv tycker är kul.
    dom som man får mest cash för när man säljer till butiker är:

Metraclima
    Melanochromis
    Labeotropheus
    Peseudotroheus
    Speciellt Marmelade cat hanar går bra.
    Men personligen så är det Nimbochromis Livingstonie jag sålt mest av.
    Mina kar

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333

Kommentar

• Rovfisken
      Användare
      • April 2005
      • 178

En kille på zoonen använder bla plast-balljor på 1000liter som han vräker ner rödzebra yngel , mata dom med räkmix+astaxin och ha Vf+f1 i lekgrupperna med täta vattenbyten så får du kanon ex på 3 månader, räkmixen skitar ner men alla får ju å andra sidan äta i stimmet då.
      mbuna tar 3 månader att få upp till 5-6cm sen e det bara sälja av dom o slänga ner nästa kullar på tillväxt = en Malawi-fabrik
      Mina kar

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333

Kommentar

• Mr.Fish
        Användare
        • May 2004
        • 1403

citat:Ursprungligen skickat av Rovfisken

En kille på zoonen använder bla plast-balljor på 1000liter som han vräker ner rödzebra yngel , mata dom med räkmix+astaxin och ha Vf+f1 i lekgrupperna med täta vattenbyten så får du kanon ex på 3 månader, räkmixen skitar ner men alla får ju å andra sidan äta i stimmet då.
        mbuna tar 3 månader att få upp till 5-6cm sen e det bara sälja av dom o slänga ner nästa kullar på tillväxt = en Malawi-fabrik
        Jo,men där har du en polare,som kanske borde fundera över hur pass
        mycket hobby han har kvar... Han kanske borde fundera på att bli hel/deltids uppfödare?

Kommentar

• PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

Mm, det var just skillnaderna mellan hobby, dra runt hyran, företag samt tjäna pengar. Vet inte om det är fullt möjligt att kombinera detta. För egen del så bryr jag mig alldeles för mycket om firrarna för att kunna tänka rent ekonomiskt. Månne är det inget direkt försäljningsargument, men om jag ska köpa fisk så hade jag hellre köpt en firre som jag vet att honan spottat naturligt. Jag är intresserad av beteendet. Om firrarna dessutom är färggranna, ett litet plus. Jag vet dock att jag inte hör till genomsnittsakvaristerna - de flesta som köper firrar i akvariebutiker resonerar färg, fart samt att de inte dödar varandra.

Ska det bara dras in stålar så är det bara att satsa på platy och liknande. Är det vad man vill med lokal? Eller en hobby?

Jag kör det som företag, men det har minsann gått rätt mycket minus hittills (ca ett år). Räknar med att kunna gå plus minus noll om två år. Om fyra år månne en liten vinst. Med lite tur.

Well. Mina fem öre.

Hilsen,

P
          Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

Mr Fish: Sicken tråkig gata du verkar bo på då...

Rovfisken: Visst går det att odla massor med Malawi, men man ska finna köpare till alla också...vilket inte alltid är så lätt om man ska få privata köpare.

Kommentar

• Mr.Fish
              Användare
              • May 2004
              • 1403

Nej man kan inte få allt..Om man samtidigt säljer fisk till butikerna,som man säljer till privatpersoner,kommer man snabbt att
              tappa den viktigaste delen...

Kommentar

• Nyllet90
                Användare
                • October 2004
                • 1133

Rolig duskusion! Goldens, Metriaclima arter, C.moorii Och lite sån fisk är nog ganska lätta att kränga, eller vad tror ni?
                Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

Kommentar

• PowerMerca
                  Användare
                  • March 2005
                  • 173

och även demasoni, c. afra, malar kanske, melanochromis (johannii o Auratus m.f)

Kommentar

• mpimbwe
                    Användare
                    • December 2004
                    • 170

citat:Ursprungligen skickat av Mr.Fish
                    Jo,men där har du en polare,som kanske borde fundera över hur pass
                    mycket hobby han har kvar... Han kanske borde fundera på att bli hel/deltids uppfödare?
                    Hmmm, vad menar du med detta Mr.Fish? Att jag inte har någon hobby kvar, eller vad.... Enligt mig har jag det i högsta grad. Visst är rödzebror det som får lokalen att gå runt, men gör detta mig till hel/deltidsuppfödare!! Jag är precis som er andra, bara att jag råkar använda tunnor istället. Så tänk gärna igenom innan du skriver... låter ju som att jag är nån som bara håller på med detta för pengarnas skull o skiter i resten... men tro mig, skulle jag hålla på med något för pengarnas skull, vore det inte akvariefisk.

/Andreas (Karlstad)

Under uppbyggnad:
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=353092

(1000L, 840L, 2*720L, 2*540L, 3*375L, 240L, 3*222L, 2*200L, 9*180L, 2*105L, 9*54L)

Kommentar

• Mr.Fish
                      Användare
                      • May 2004
                      • 1403

Jag antar att du får tolka mina rader på det sätt du vill..
                      Jag anser dock att när man föder upp fisk i stora tankar,där man inte
                      ens kan se fisken från sidan,så har man tagit ett steg närmare grisfarmen...

Kommentar

• Jonas E
                        Användare
                        • February 2003
                        • 2533

Eller så vill man få tillbaka en liten del av de pengar man spenderat på sin hobby.

Jag kommer snart att gå över till att dra upp vissa yngel i tunnor, detta för att jag inte har plats till fler akvarium. Tunnorna är billiga för mig och jag behöver dem för att dra upp yngel från de rariteter jag tänkt skaffa. Dvs, jag drar upp kanske 100 yngel till 6-7cm och säljer sen. Kan jag göra det på 3 månader är det helt perfekt, som det är nu tar det ca ett år att dra upp dem till den storleken på grund av för små baljor. Att dra upp yngel i 222liters går bra, nmen i en 1000literstunna går det mycket fortare eftersom det inte blir sån tung börda för filterna. Vattenbyten är även mycket lättare att göra i en tunna med bottenplugg än i ett oborrat akvarium.
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• mpimbwe
                          Användare
                          • December 2004
                          • 170

Tyckte inte det gav så mycket utrymme till tolkning... menmen.

Var väll att ta i... anser det dock som mycket smartare att ha en stor balja (som dessutom är billig i inköp) än att fylla de karen jag har "hobbyfisken" i med fisk som enbart ska säljas för att få lokalen att gå runt. Känns dumt o "slösa" dyrbart akvarieutrymme på dem när man har tillgång till en stor tunna som fungerar utmärkt och behöver lite skötsel.
                          /Andreas (Karlstad)

Under uppbyggnad:
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=353092

(1000L, 840L, 2*720L, 2*540L, 3*375L, 240L, 3*222L, 2*200L, 9*180L, 2*105L, 9*54L)

Kommentar

• bmwpower
                            Användare
                            • December 2002
                            • 1934

Det blev en väldigt intresant tråd som speglar fiskar och ekonomi.
                            Är tillväxten så mycket snabbre i tunnor än i akvarium även om man gör 3 vattenbyten per/dag.
                            Pengar vill vi ju alla ha vissa snabbre andra på långsikt.
                            Med tanke på fiskpriserna butikerna ger för odat så är det ju privat marknaden man få inrikta sig på.
                            Här får man ca 10-13kr för wen fisk på 5cm av dom vanliga sorterna vilket knappast är ekonomiskt försvarbart.
                            Hur resonera ni med att köra med lite fetare föder typ öring-laxpellets första cm och sedan gå till mer naturligt foder??
                            Det handlar ju ekonomi så man vill ju att fiskarna ska växa snabbt men samtidigt vara naturliga

Kommentar

• deelay
                              Användare
                              • September 2002
                              • 5394

citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson

C. Moori är seg i tillväxt, men å andra sidan en ganska vanlig och populär art.
                              Hos mig är just moorin den som växer klart snabbast, andra arter som jag körde sammtidigt är... eller gämför med är

P.virgatus
                              S.fryeri
                              M.msobo
                              A.jacobfreibergi
                              C.mloto
                              http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10784

Allt är relativt deelay...

När jag hade C.Moori och födde upp så tyckte jag att de tog lång tid på sig i jämförelse med mbunas...men det är nog ingen rättvis jämförelse.

Kommentar

Arbetssätt...