Vad är era förslag på fisk i lokal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • December 2002
    • 1934

    Vad är era förslag på fisk i lokal

    Nu börja planering på vad för malawi och tagnyika fisk man ska ha i lokalen
    Då är det ju bäst att fråga alla er vilken fisk som ni efterfråga och samtidigt tycker är skoj att se.
    Så kom med era förslag alternativa fisk sorter.
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

    #2
    Frågan är om man skall välja fiskar som säljer bra eller sådanna man faktiskt tycker om. Siktar du för komersiellt kanske du tröttnar. Det är väl inte så kul om det bara handlar om produktion?

    Jag har väl gjort något slags mellanting, även om det lutar åt att ha fiskar jag gillar framför dem som säljer. Vissa är ju både och, till exempel Cyphotilapia frontosa, Cyrtocara moorii, Melanochromis auratus etc. Sedan har jag ju massor av Aulonocaror som jag tycker är en av de absolut coolaste fiskarna, men den säljer väl inte sådär jädra bra direkt.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Mr.Fish
      Användare
      • May 2004
      • 1403

      #3
      Jag kör ,som Zaphi nämnligen ett mellanting. Man har ju stora omkostnader: investeringar,hyra,foderkostnader,fiskinköp,m.m.+( inte minst)RAGNARÖK någon gång. För att ha råd att driva hobbyn på våran
      -extrema-nivå,så måste iaf jag odla några firrar,som jag igentligen
      inte alls har lust med.

      Kommentar

      • bmwpower
        Användare
        • December 2002
        • 1934

        #4
        Det är som du säger man man vill ju ha fisk som säljer men man ska ju även mätta sitt eget behov.
        Men det behovet kommer jag att mätta med VF fisk som kommer att finnas för försäljning.
        Men jag har inget vinst syfte utan att det ska täcka mina kostnader ,men det är ju en 2års plan.
        Standard fisk blir på odlingen blir
        Mangano
        röd hongi
        C.morri
        Röd rödzebra
        Demasoni

        Kommentar

        • bmwpower
          Användare
          • December 2002
          • 1934

          #5
          JA ragnarök har man ju haft lite för många gånger hitills vilket har gjort att höstenm inte ser ut som det var tänkt.
          Det är ju det som man gilla med lokal att man kan slabba och hålla dom sorter man gilla,samtidigt som man förhoppningsvis får betalt för det.
          Om ni inte villa svara på det oficiellt så skicka ett mail kan ju vara bra att veta hur buytiker resonera vis köp av eran fisk
          En liten fråga driver ni era odlingar som företag ???

          Kommentar

          • Mr.Fish
            Användare
            • May 2004
            • 1403

            #6
            "Standard fisk blir på odlingen blir
            Mangano
            röd hongi
            C.morri
            Röd rödzebra
            Demasoni"
            ######################
            Ja, dessa firrar är kommersiellt gångbara.
            "tuta och kör med BMW´n nu"

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

              #7
              Beror ju lite på hur du har tänkt sälja firrarna. Tänker man sig en större marknad (Europa) och har möjlighet att dra ned till Tyskland/Holland med jämna mellanrum så tror jag det mesta går att sälja (till grossister), om det är bra kvalisort på det. Kanske kan man tom tänka Japan - men då får det vara fisk som tål transporter. Låter Japan långt bort? Tss, på Killieutställningen i Köpenhamn har det varit japaner flera gånger, och de köper rubbet - oavsett pris. Första kontakten kanske kan vara lurig i allafall.

              Det trista med många ciklider från sjöarna är att de kan behövas dras upp rätt länge innan de blir säljbara till en normal butik (de behöver färga ut innan folk som inte vet vad det är blir intresserade). Annars får man sälja firrarna enbart till sådana som vet vad det rör sig om.

              Jag har nu inte kommit så långt i min "lånade" lokal än, men jag tror det är klokt att satsa på två fronter - ett gäng firrar som drar in pengar till hyra, mat mm, samt ett gäng som man verkligen är intresserad av. Så har jag tänkt göra om det bär iväg. Går det att kombinera dessa två så är lyckan fullständig...

              De man inte är så intresserad av kan väl vara en fördel om man kan odla lite på rutin - och/eller se till att få en jämrans bra kvalité på. Har man firrar i lokalen som verkligen drar dit en så kan man lika gärna kolla resten av karen också.

              Hmm. Blev inga konkreta tips märker jag - men lite tankarpå kvällskvisten.

              Hilsen!!
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

                #8
                Varför inte Ps. saulosi? Ps. sp. acei Luwala reef? Tropheops "red cheek"?
                eller...Metriaclima Crabro...hajomaylandi.

                Det skulle faktiskt vara rätt snygg med ett mbuna akvarium fyllt med Pseudotropheus crabro/saulosi, Pseudotropheus sp. Polit och Pseudotropheus sp. Acei Luwala reef...

                Haplisar och Aulonocara tar tid på sig att färga ut så därför tror jag att dessa arter inte har så stor efterfrågan. C. Moori är seg i tillväxt, men å andra sidan en ganska vanlig och populär art.

                Mbunas däremot har färger nästan från födseln oftast så där tar det inte så lång tid att få upp dom till säljbar storlek.

                Kommentar

                • Mr.Fish
                  Användare
                  • May 2004
                  • 1403

                  #9
                  "Varför inte Ps. saulosi? Ps. sp. acei Luwala reef? Tropheops "red cheek"?
                  eller...Metriaclima Crabro...hajomaylandi."
                  #########################
                  "hemma på min gata i stan" går det inte att kränga nån av de omnämnda
                  firrarna

                  Kommentar

                  • GoSatta
                    Användare
                    • February 2003
                    • 1686

                    #10
                    Sen har ju allt ändrats sen Mr Fish drabbades av mig och Jon som släpar dit en massa oodlingsbara fiskar eller fiskar ingen vill ha . . men kul har vi ändå! =)
                    /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                    http://www.gosatta.org

                    Kommentar

                    • bmwpower
                      Användare
                      • December 2002
                      • 1934

                      #11
                      Ja skoj ska man ha annrs kan man lika väl gå och dö
                      Det blir en utmaning att kränga fisken här för skåne ta ju en del av området och där är utbudet större.
                      Sedan är ju frågan hur uppfödningen ska ske,jag vet många odlare som nvända mindre nogräknade mat för att skynda fisken til 4-5cm.
                      Frågan man ställer sig är det rätt eller fel??
                      Men har man ro kan man ju se på det på lite längre sikt.
                      Det känns ju alltid som att man vill ha allt på en gån g och inte nästa år .
                      Men jag har senaste månaderna försökt skynda långsamt med tanke på alla missöde som drabbat mig och mer eller miondre ruinerat mig.
                      Så idag finns det ingen möjlighet för fler öden

                      Kommentar

                      • Christian Alfredsson
                        NCS Medlem

                        • April 2002
                        • 4170

                        #12
                        Jag provade att ha en lokal tillsammans med kompis. Den kostade en summa pengar varje månad som vi ville "odla" ihop till. För mig försvann lite av glädjen när jag var tvungen. Gillar inte att vara tvingad.

                        Bestämde mig för att ha mindre antal akvarium för att alltid kunna ha de fiskar jag vill ha.
                        Christian Alfredsson
                        http://www.zoopet.com
                        http://www.christianalfredsson.com

                        Kommentar

                        • Mr.Fish
                          Användare
                          • May 2004
                          • 1403

                          #13
                          "bra att veta hur buytiker resonera vis köp av eran fisk"
                          ######
                          Det är tyvärr så att vi som håller på med Ciklider inte är "mainstream" akvarister. Det som säljer mest är ju ungfödare,barber,tetror,--ciklider. Men...sedan är det ju hirarki bland cikliderna också. Om du vill hålla dej till Mal-Ta,så är arterna
                          du råknade upp gångbara. Det går alltid att bli av med förstagångs
                          specialiteter också
                          ¤¤¤¤¤¤
                          En liten fråga driver ni era odlingar som företag ???
                          #######
                          Inte jag iaf,men jag känner några som kombinerar förtjänsten av
                          odlingen med annat arbete.




                          Kommentar

                          • bmwpower
                            Användare
                            • December 2002
                            • 1934

                            #14
                            Tänkte att maten och allt annat blev billigare som man hade det registerat som företag.
                            JA är det under tvång man odla då är det bättre att lägga ner,det ska var kul.
                            MAn klara ju motgångar ett tag sedan ta orken slut.

                            Kommentar

                            • Mr.Fish
                              Användare
                              • May 2004
                              • 1403

                              #15
                              citat:Ursprungligen skickat av Christian Alfredsson

                              Jag provade att ha en lokal tillsammans med kompis. Den kostade en summa pengar varje månad som vi ville "odla" ihop till. För mig försvann lite av glädjen när jag var tvungen. Gillar inte att vara tvingad.

                              Bestämde mig för att ha mindre antal akvarium för att alltid kunna ha de fiskar jag vill ha.
                              Jo, jag frågade mej själv denna fråga i våras,då det kändes som
                              inspirationen började närma sig nollstrecket..
                              Lösningen blev att ta in två nya kompisar i lokalen,som Mats nämnde.
                              Jag hadde under 9-års tid expanderat och expanderat..Då jag kommit upp i fyra timmars lokal-arbete efter ordinarie 8h arbete orkade jag inte längre.Jag började helt enkelt att känna mej "fiskutbränd"

                              Kommentar

                              Arbetssätt...