Problem med temperaturen

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pikkenix
    Användare
    • March 2005
    • 254

Problem med temperaturen

Nu när sommaren kommit och värmen ökat börjar jag få lite problem med att hålla temperaturen som jag vill i mitt kar (480 liter).
    Karet står långt så att ingen sol når det.
    I lägenheten är det runt 26 grader på dagtid och går väl ner till 24-25 under nätterna.
    Jag har dragit ur doppvärmaren.
    Har 2 cirkulationspumpar samt ett ytterfilter.

Temperaturen i karet ligger konstant på runt 28 grader.

Vad bör jag göra för att få ner temperaturen något och har det någon inverkan på fisken att det ligger så pass högt som 28 grader (har malawi, se min zoon för exakta arter om det behövs)?
    Mvh
    Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening

Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Gör tätare vattenbyten...

28 grader är inget farligt även om syremättnaden minskas vid högre temperaturer. Blir det däremot ca 30 grader så bör man göra vattenbyten tätare.

Du kan också, under varma perioder, använda lysrören kortare perioder än vanligt. Kanske tända senare under dagen och släcka något tidigare...

Kommentar

• Pikkenix
      Användare
      • March 2005
      • 254

Så det blir så pass mycket värme från rören.r. där ser man.
      Ska tänka på vattenbytene, gör ca. 20% en gång i veckan som det är nu,bör jag göra större byte eller fler, tex. 15% 2 ggr i veckan?
      Mvh
      Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening

Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)

Kommentar

• mats_jn
        Användare
        • September 2003
        • 142

Du kan även lägga något tex en frigolit bit mellan akvariet och belysningsrampen så att den blir en glipa mellan dessa.

Även ta av täcklock. /mats

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

Håll koll på temperaturen och gör vattenbyten när det ser ut att behövas. Under varmaste perioden grejade jag en del förra sommaren och använde t o m petflaskor fyllda med vatten som legat i frysen.

Den varianten struntar jag i nu utan kommer att göra tätare vattenbyten när tempen börjar röra sig upp emot dryga 29 grader. 15%-20% är ok...

Kommentar

• mats_jn
            Användare
            • September 2003
            • 142

Stefan: var det effektivt att få ned temperaturen med petflaskor fyllda med is/kallt vatten?

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

Nej...det var betydligt effektivare (och jobbigare) att göra täta vattenbyten. Men det finns ingen genväg till framgång, som det så fint heter, så mitt tips är att man håller sig till vattenbyten. Byter man enbart ca 15-20% så kan man ha kallare vatten vid vattenbytet än vad man normalt har.

Kommentar

• mats_jn
                Användare
                • September 2003
                • 142

Jo, det känns effektivare med ett vattenbyte. Den jobbiga biten kan man ju ta, bara fiskarna mår bra !

Kommentar

• Henrik Dehlin
                  NCS Medlem
                  • September 2002
                  • 1913

Om du vill lägga ut lite mer pengar för att få ner tempen så kan du köpa en kylare eller pumpar som inte ger ifrån sig värme till vattnet. (t.ex tunze classic eller IKS aquastar Turbo)

Kommentar

Arbetssätt...