Problem med sjukdom och undran oim nitrit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • December 2002
    • 1934

    Problem med sjukdom och undran oim nitrit

    Har nu haft dödsfall kosntant under ca 3veckors tid i 3 akvarium.
    JAg har kollat nitrit och ph och det var bra hällt i salt och bytt vatten.
    Hur fungera det om man har nitrit och bara kör vatten byte blir man av med det eller spä man bara ut det?
    Har försökt att läsa mig till om olika motåtgärder men hittar inget bra.
    Blir inte klok på vad jag ska göra åt det ser inga konstigheter på fiskarna äter och är pigga.
    KAn erkänna att jag är dålig att på att utläsa sjukdommar för jag har nästan alltid varit förskonad från det.
    Så lite tips på behandligar vore bra att få har bara haft svamp och vita prick och den berömmda buken,
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

    #2
    Vid nitrit bör du göra ett par stora vattenbyten med nån dags mellanrum för att "spä ut". Det löser ju dock inte problemet på sikt, men du mildrar ju det i väntan på att denitrifikationsbakterierna skall hinna bildas.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • bmwpower
      Användare
      • December 2002
      • 1934

      #3
      Frågan är ju om det är det man drabbas av blir inte klok när sådant här händer.
      Det är iriterande när man inte kan se vad problemet är utan bara gissa.
      Har kört med seras nitrit test men tycker det är svårt att se skillnad på nivåerna på pappret tycker det skiljer så lite i nyans mellan att hja och ha nitrit

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • July 2002
        • 5395

        #4
        Alltså, om du inte har max utslag på testet (superrött eller vad det nu skall bli) så lär det inte vara det som är problemet. Fiskar kan gå i vatten med rött utslag ett ganska bra tag utan att dö...
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • bmwpower
          Användare
          • December 2002
          • 1934

          #5
          Okej då vet jag det då är ju frågan vad det kan vara som gör att det dör en fisk om dagen och inte massiv död.

          Kommentar

          Arbetssätt...