torv

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aliback
    Användare
    • June 2005
    • 22

Tror inte jag får ha ett badkar stående någonstans med torvvatten Testade vattnet torven legat iblöt i, Kan säga att det lyste rött JBL.s test längst ner på skalan så nog funkar den Ännu en natts tänkande. Ska man köra 50% veckobyten så får jag kanske fundera på blanda innan annars är jag väl tillbaka där jag började.
    MVH
    Annelie

Kommentar

• Dizkuz
      Användare
      • December 2004
      • 25

har ett förslag som har fungerat för mina diskusar.....
      waterlife 6.5 buffer, vilket jag bara förberder med.

körde med torv i en damstrumpa först men hade lite problem vid vatten bytena,, ( fick dom inte till att lägga ägg)

så jag gav denna produkt en chans o den tycks fungera väl. minna diskusar la ägg första gången efter bara någon vecka.
      dess utom så rensar den vattenet på mycket annat oxå..

lycka till med!!!
      Dizkuz

Kommentar

• Clabbe
        Användare
        • January 2005
        • 48

Hur mycket alkottar behövs för att sänka pH värdet om jag ska ha det i en 540 burk? Tycker att det verkar vara en bra lösning för att stabba vattnet och dessutom kan man ju göra väldigt snyggt med det. Färgar det vattnet mycket?

Kommentar

• PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

När det gäller alkottar är det precis som torv - beror helt på kvalisorten på alkottarna. Har du plockat dem precis när de blivit bruna och inte urlakats av regn så kan de förändra vattnet himla mycket. Har de hunnit urlakats av regn så ger de inte lika mycket. Skiljer också på om du vill skålla dem för att vara säker på att undvika bakterier. Därmed - precis som torv - är det enda raka att testa de alkottar man plockat vid samma tillfälle. Kör ett prov i en tiolitershink, och mät vad som händer under en veckas tid. Ger lite ledtrådar för just den "batchen".

Ibland har jag märkt att de ger en attans skjuts nedåt i pH, ibland påverkar de pH rätt lite. Färgat vattnet har de dock alltid gjort för mig.

En varning - aldrig gröna alkottar!! De är giftiga!!

Hilsen,

P
          Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Gäst

När det gäller alkottar så brukar man säga att de skall plockas på vintern feb-mars för att få bästa effekt.Samt för att vid den tiden har resterande socker i kottarna förbrukats. Tycker dock själv att det är lite kallt och mycket snö då så jag brukar plocka innan träden slår ut på våren men då har inte kottarna lika stark effekt.

som Patrik säger_:Aldrig gröna alkottar och se till att fröna har släppt.

Lycka till

Mvh Lennart

Kommentar

• Clabbe
              Användare
              • January 2005
              • 48

Låter helt klart som att det är värt ett test!! Tack för tipsen! Hur funkar det annars med vanliga torvblock som man hackar ner dom i en torvhink? Köra 10L torvvatten per 50% vattenbyte i ett 222L kar. Just nu ligger mitt ph på ca 6,5 och jag vill ha ner det till runt 5,3.

/Clabbe

Kommentar

• PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

Svårt att svara på hur det funkar med torvblocken - som nämnts ovan är det stor skillnad på kvaliteten på torv. En del sänker mycket, annan sänker lite. I stället för att lägga tid på att hacka torvblock, så köp en "bal", brukar vara billiga på handelsträdgårdar. Sen får man testa sig fram. Vet faktiskt inte hur långt ner i pH man kan komma med torv, vid låga pH har jag för mig att fosfatstystemet går in och buffrar vattnet. Dessutom kan en del pH-test balla ur vid låga pH, så du får fel mätvärde.

Enklast om du vill sänka pH mer kontrollerat är väl fosforsyra. Men ta det lugnt med den, speciellt i redan torvfiltrerat och väldans mjukt vatten. Kan gå mycket fort nedåt.

Hilsen,

P
                Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Mats
                  NCS Medlem
                  • April 2002
                  • 804

Hej.
                  Den billigaste torven är stallströ.400L för ca. 70:- hos svenska foder eller granngården.
                  MVH Mats
                  http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

Kommentar

• imported_n/a
                    Användare
                    • October 2004
                    • 531

Hej!
                    Jag har alltid torvfiltrerat med skånemyllan torv OBS:Använd aldrig torv med kemiska tillsatser (men det kanske du vet)jag läggger helt enkelt torv i en nylonstrumpa blöter upp den lite och lägger i akvariet,vi har 5-6 i hårdhet här.Denna metod har alltid fungerat för mig,mellan varven kramar jag ur torvstrumpan där den ligger i akvariet,denna metod har jag just nu hos diskus-Altum.Mvh Ann-Mari PS: Du kan också lägga i filtret.
                    bryggan

Kommentar

Arbetssätt...