torv

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aliback
    Användare
    • June 2005
    • 22

torv

Hej, hur använder jag bäst torv när jag vill sänka pH? Ska jag ha det i filtret eller i akvariumet eller kanske i en egen behållare och fylla på med det vattnet?
    Hur mycket torv kan vara lagom till 450 l där pH ligger strax över 8
    (8,7 ur kranen)
    MVH
    Annelie
  • anli
    Användare
    • March 2003
    • 3740

har vattnet hög hårdhetsgrad (typ Uppsala) blir det inte mycket till ph sänkning, det kan jag lova. Men är det av den mjukare sorten funkar det nog, lämpligt är som du säger att ha granulattorv i ett fack i ytterfiltret. Jag spädde mitt hårda vatten med reverse osmosvatten (destvatten typ) till ca 3-4 kH, och sen gick det fint att sänka ph med torv.
    Anders L

Kommentar

• Gäst

För mig sjönk ph:et väldigt fort med 2 dl torv i ytterfiltret till ett 240, för fort. Håll koll på vattnet om du har låg kh.

Kommentar

• Kalle-Maja
        Användare
        • December 2004
        • 1324

Det finns olika sorters torv. Jag har en burk med torv som bottensubstrat (den ska du inte stoppa i filtret) och där ligger pH på ca 6,2. Alkaliskt stockholmsvatten utan buffringsförmåga (kH 3 ur kran).

Kommentar

• aliback
          Användare
          • June 2005
          • 22

jag har kh 4 och torven jag har köpt är fluvals men där står inget om den mer än att den sänker pH. Det är inget granulat utan väldigt lfiberrik om ni förstår vad jag menar, verkar inte så höghumifierad. Har också funderat lite på det där med buffringen, men är nybörjare och har inte fått riktig kläm på kemin ännu, tur att ni finns
          MVH
          Annelie

Kommentar

• Kalle-Maja
            Användare
            • December 2004
            • 1324

Varför vill du sänka pH:t? Problemet kommer förmodligen senare då du vill byta vatten. Byter du mer än 10% får nog effekten betraktas som kraftigt svängande vad det gäller pH-värdet. Dom flesta fiskar fixar det, det kan t o m vara värre med växterna, men det är därför jag frågar.

Kommentar

• aliback
              Användare
              • June 2005
              • 22

fick för mig att det var för högt med 8-8,7 till diskus som jag tänker köpa så småningom, men de kanske fixar det?
              MVH
              Annelie

Kommentar

• Tony
                Användare
                • April 2002
                • 4594

Jag har mina diskus i kranvatten som hos mig ligger på pH 8 och kH 3-4. De mår prima, men hittils har de inte producerat några yngel. Om det beror på kranvattnet eller dem sjävla återstår att se då de inte är så gamla ännu (2,5 år).
                Tony Englund

Kommentar

• aliback
                  Användare
                  • June 2005
                  • 22

ok, då låter jag det vara så länge. Det åker kanske ner en bit av rötterna som jag laggt i. Om nu diskus kan gå i det pH:t så varför lägga energin där istället för att sova?[]
                  MVH
                  Annelie

Kommentar

• Kalle-Maja
                    Användare
                    • December 2004
                    • 1324

Discus är väl ändå en fisk som gillar klassiskt mjukt och surt vatten? Hysta i rötterna, kottar och torv, och försök se´n att hålla det hyfsat stabilt så blir det lek på gång. Tror jag.

Kommentar

• PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

Torv funkar himla olika, beroende på kvalisort. Finns inget bra sätt att avgöra det, mer än att testa. En del torv är ruggigt effektiv, annan torv gör nästan inget alls med vattnet förutom att färga det. Testa är det enda raka - ta ett litermått med vatten, lägg i torv och mät pH med jämna mellanrum.

Jag köper alltid torv i balar på handelsträdgårdar. Brukar vara bra kvalité, billigt och det räcker länge. Måste vara ogödslad. Är det odlingskar går det fint att köra torv i en nylonstrumpa som man tar så stor man behöver. Funkar iof även i vardagsrumskar, men blir inte lika snyggt...

Hilsen,

P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• discusred
                        Användare
                        • June 2004
                        • 851

Odlade discus (typ svensk/tysk odlade) har blivit mycket tåliga i högre ph än vad dom egetligen går i naturen. Mina leker i vanligt kranvatten nere i Helsingborg (ph 7- 7,2). Men hade jag varit du så hade jag försökt sänka ph,n.

Kommentar

• aliback
                          Användare
                          • June 2005
                          • 22

Ja, jag tror efter en natts funderande att jag nog försöker med att testa i en spann för att mäta hur just den torven jag har funkar. Jag vill nog ha i torven för den har vad jag förstår andra bra egenskaper än just pH-sänkande. Får kolla hur det ser ut med en nylonstrumpa i . Kan man inte annars ha en behållare stående med torvvatten som man tillsätter vid vattenbyten? Eller blir det för hoppiga värden?
                          MVH
                          Annelie

Kommentar

• Kalle-Maja
                            Användare
                            • December 2004
                            • 1324

Vad du kan göra för att slippa pH-svängningar vid vattenbyten är att göra ordning ditt vatten innan i stället för att slanga direkt från kran. Detta förutsätter att du inte har alltför stort akvarium då du behöver ett kärl att bereda i. I ditt fall behöver du alltså en 200-literstunna för ett hälftenbyte.

Vad en del då gör är att tillsätta fosforsyra. 40 ml 10%-ig lösning per 100 liter vatten ger ett pH på 6,4 här i Stockholm(pH 8,4; kH 3). Fosforsyran behåller inte pH-värdet på denna nivå utan tjänar bara till att du slipper krana i alkaliskt vatten i din sura burk med svängningar som följd. Men det permanenta värdet får du lämpligtvis fixa med torv, alkottar eller koldioxid.

Kommentar

• PatrikMalmo
                              Användare
                              • May 2005
                              • 4642

Har man mycket plats kan man förbereda torvvatten vid sidan av och enbart byta med det. En stor spann (30 liters) eller regntunna med en stor sil överst, som man fyller med torv av bra kvalitet. Tar sedan kranvatten och kör genom "torvsilen" och låter det stå ett tag innan man byter med det. Men det kräver ju lite plats...

I vart fall, testa är det enda raka. Fosforsyra kan funka bra att sänka pH med, men det kan också ge lite hoppiga värden (snabb pH-sänkning i början som sedan följs av en gradvis uppgång). Matar man mycket så kan ammonium/ammoniakomvandlingen bli ett verkligt problem. Vad jag förstått så funkar inte heller kvävecykeln i låga pH-värden - bakterierna dör. Spelar alltså ingen roll hur feta filter man har, om pH är lågt. Mekanisk rening och vattenbyten gäller då. Fosfor är icke att förglömma finfin gödning för alger av olika slag, inte minst cyano...

Hilsen!

/P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

Arbetssätt...