fen röta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rostcikliden
    Användare
    • November 2003
    • 49

    fen röta

    hej jag har skafat mig ett par blå ciklider, som jag har i ett 160l akvarium. problemet är att jag tror att honan lider av fen röta. För hon lite trasmig i alla fenor, och hon är bara i ett hörn av akvariet . Hanen simmar därimot omkring i hela akvariet.

    HUr ska man göra för att fen rötan ska gå bort, ska man ha hanen tilsamans med honan?
    mina akvarium 160l 110l 63l 43l 15l 2l akvarium
  • jarinen
    Användare
    • April 2003
    • 1888

    #2
    Det händer att hanen är lite frän på honan speciellt om man har lite invånare i övrigt, kan det inte handla om att han spöat opp honan?

    Fenröta kommer oftast av dålig vattenkvalite och blå ciklid brukar tåla en del av det, den är ganska smittsam ochså så att håll lite utkik o eventuellt tillfälligt sära på dom. Om även hanen blir likadan i fenorna kanske det är fenröta och då får du köra en kur med bakteriell medicin typ bactopur för att bli av med det och höja vattenkvaliten.
    Vad har du för invånare i övrigt? kanske behöver sprida hanens uppmärksamhet med lite andra hatobjekt.


    Mvh Jari

    Kommentar

    • Kalle-Maja
      Användare
      • December 2004
      • 1324

      #3
      Min erfarenhet är att fenröta inte särkilt ofta är fenröta utan en hel del pisk. Är dom nya för varann kanske det är vad som krävs. Salt är nog aldrig fel men i ditt fall, rostcikliden, har jag svårt att tro på något annat än en happy ending hursomhelst. Avvakta.

      Kommentar

      • rostcikliden
        Användare
        • November 2003
        • 49

        #4
        Jag har delat av dom för ett tag nu.
        Tror inte hanen spöat upp henne för hon va så när jag köpte dem.
        Men jag tror nog att malawisarna som dom delade akvarium med i affären har hackat på henne.
        Kan det va så ?
        Ska jag byta lite av vattnat hos honan varge dag?
        mina akvarium 160l 110l 63l 43l 15l 2l akvarium

        Kommentar

        Arbetssätt...