Vilket är det bästa fodret till haplisar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blackened
    Användare
    • January 2005
    • 1042

    Vilket är det bästa fodret till haplisar?

    Hejsan!

    Ska fixa haplisar nu hade jag tänkt och jag funderar lite på vad man ska satsa på för foder. Räkmix är ju självklart bra men det smutsar ner tycker jag. "inte med rätt recept!" säger vissa då men nej, jag matar gärna med något annat om det finns bra alternativ.

    Så som sagt, skriv vad ni matar era haplisar och rovmalawi med! Om ni skriver räkmix får ni även gärna säga vilken kött/grönt fördelning ni har!

    Tack på förhand!

    /Andreas
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #2
    Jag har nyligen skaffat haplisar från att ha haft Mbunas och Tropheus en stund.

    Jag kommer att göra räkmix imorgon och då kommer jag att göra såhär:

    1kg Ärtor
    ca 2kg Räkor (1+1), oskalade/skalade
    400g Alaska Pollock
    400g Sejfilé
    150g Musslor
    Astaxanthin
    Gelatin 50g+/kg räkmix

    Kommentar

    • blackened
      Användare
      • January 2005
      • 1042

      #3
      Okej... Hur mkt astaxanthin har du i mixen med det receptet? Vet att doseringen gäller naturose...

      Kommentar

      • hultpelle
        Användare
        • January 2005
        • 36

        #4
        mask är alltid ett trevligt foder å ge
        rockNROLL

        Kommentar

        • Fabbo
          Användare
          • September 2003
          • 210

          #5
          Mina haplisar tycker bäst om räkor. Mixen skiter dom i ifall de får välja då jag matar med båda sorterna.

          Kommentar

          • Nyllet90
            Användare
            • October 2004
            • 1133

            #6
            Näer jag köper malawi om någon månad så hade jag tänkt att ha röd zebra golden och Cyrtocara moorii(haplis). Jag hade tänkt att mata med räkmix (50-50), frysfoder(typ mysis eller någe), spirulina flingor.

            MVH Andreas
            Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

              #7
              Jag kommer nog att köra med en halv matsked per kilo räkmix. Tror att det hamnar på ca 5-6gram per kilo räkmix.

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

                #8
                Jag har ingen vidare koll på malawiciklider men om "haplisar" är rovfiskar, borde inte deras foder i så fall innehålla samma procentuella mängd växtfibrer som exempelvis en mbunas med maginnehåll?

                Det är den stora andelen ärtor jag ställer mig frågande till. Jag har testat mata mina jaguarciklider med 50/50-räkmix men det resulterade bara i att de sket ut en massa grönt och tog på sig en hel dag innan de smälte födan de normalt (vid matning med fisk) bara tar någon timma på sig att smälta. I och för sig känner jag inte till om jaguarciklidens byten är växtätare så det kanske är en skev jämförelse, men ändå, om "haplisarna" är utpräglade rovfiskar så tycker jag 40-50% ärtor låter väldigt mycket. Finns det inte en risk att de får förstoppning med tanke på deras korta tarmar?
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • blackened
                  Användare
                  • January 2005
                  • 1042

                  #9
                  What about pellets? Bra/dåligt. De har ju fördelen att de inte skitar ner. Finns det några riktigt bra pellets för haplisar som kan fungera som huvudfoder?

                  Kommentar

                  • Tony
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4594

                    #10
                    Jag håller med Fredrik här. Ärtor kan omöjligtvis vara speciellt nyttigt för carnivora fiskar.

                    Jag har haft en hel del problem med krånglande magar hos rovcikliderna/haplisarna när jag matat med räkmix. Efter det att jag började ge dem Tetra Cichlid sticks som basföda har magarna fungerat mycket bättre. Optimalt vore ju att ge dem uteslutande levande fisk som föda, men det blir svårt att få yngel så det räcker.
                    Tony Englund

                    Kommentar

                    • blackened
                      Användare
                      • January 2005
                      • 1042

                      #11
                      Tack Tony det var det jag ville höra =) Och dina fiskar är ju inte direkt fula...

                      Kommentar

                      • blackened
                        Användare
                        • January 2005
                        • 1042

                        #12
                        Några mer som huvudsakligen kör med pellets?

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • September 2002
                          • 5394

                          #13
                          mbunas plankton/betar alger/vissa labbar letar smådjur
                          happlisar plankton/smådjur i sanden/ vissa betar en del gönt
                          rovmalawi småfisk/lite större kräftdjur

                          Det finns en del undantag till det jag skrev men de är ganska få.

                          rovmalawi brukar ibland räknas in som happlis men det är enklare att ha dom för sig själva just pga av fodret.
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • blackened
                            Användare
                            • January 2005
                            • 1042

                            #14
                            Hur ligger det till med näringsinnehållet på pellets förresten? Jag har afr cichlid basic (tror jag) liggande men affären säljer det i egna påsar så jag har ingen lista på näringsinnehållet.

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

                              #15
                              Eventuellt kan du hitta något här:



                              För övrigt så ändrade jag lite på räkmixen som jag skrev tidigare efter hur jag gjort idag när jag tillverkade den.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...