Döende Trimac efter vattenbyte. AKUT

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nyllet90
    Användare
    • October 2004
    • 1133

deelay, JAG satsar på de coola firrarna! (Malawi)
    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

Kommentar

• Johan W
      Användare
      • May 2004
      • 266

Jaha...

Imorse var den skadade hanen död.

Kommentar

• anli
        Användare
        • March 2003
        • 3740

Ok, men du har en hane och tvåhonor kvar? Antar att det var den största som överlevde? Du kan ju inte ha två hanar i längden hur som helst.
        Hur mår dom annars?
        Anders L

Kommentar

• Mr.Fish
          Användare
          • May 2004
          • 1403

"Jag tror man kan utesluta klor och koldioxid. Klor luftas ut fort ur vatten, och koldioxid bör det ju inte vara om du har bra drag i karet. Lutar mer åt ammoniak-/nitritförgiftning. Vid pH 8 föreligger det mesta av ammoniaken i form av NH4+, men det finns NH3 också. Om du tillsätter bikarbonat och driver upp pH så kommer du driva över NH4+ till NH3.
          Här är ett schema för toxiciteten för ammoniak/ammonium (tyvärr på tyska)

Och här ett par sidor som behandlar ämnet

Så om man ska tro det där så är det väl vattenbyten som skulle göra susen. Kanske bäst att lufta ur ordentligt först så att kloren inte förstör bakteriekulturen i karet bara.
          Hoppas du klarar dem.
          mvh
          /Anders"
          Mycket bra formulerat!

Kommentar

• Johan W
            Användare
            • May 2004
            • 266

Kvar finns största hanen och tre honor.

Tråkigt är dock att de är superskygga nu. Innan så var de alltid framme och tiggde mat och for runt och ville ha uppmärksamhet så fort man visade sig.

Nu när man går in i rummet får de panik och far som skott genom akvariet och bränner in i rutorna.

Jag ska täcka över akvariet med en filt så de får lugn och ro ett tag så de kan återhämta sig i fred.

Kommentar

Arbetssätt...