Döende Trimac efter vattenbyte. AKUT

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan W
    Användare
    • May 2004
    • 266

    Döende Trimac efter vattenbyte. AKUT

    Bytte precis ca 100 l i mitt 600liter med trimaculatum. Tillsatte som vanligt lite salt och bikarbonat.

    Nu ligger alla vid ytan bakom pumpen och flämtar!

    Jag behöver råd, snabbt.

    Mycket tacksam om någon kan hjälpa mig.
  • Johan W
    Användare
    • May 2004
    • 266

    #2
    Tappade upp en 10-litershink med vatten från mitt Tanganyika-akvarium och la i tramiacarna. Vad kan ha hänt?

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • March 2003
      • 3740

      #3
      Ingen aning, kan det var klorering eller nåt sånt? Bytte du i båda karen samtidigt?
      Salta brukar vara standardsvaret....
      Anders L

      Kommentar

      • Johan W
        Användare
        • May 2004
        • 266

        #4
        ja. Och hästnosarna, leptosomorna och snäck-cikliderna, verkar inte må dåligt... jag fattar ingenting?

        Procentuellt bytte jag kanske 20% hos trimacarna och ca 15 i tanganyika-karet.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #5
          Eftersom att det gäller alla fiskar så låter det som nitrit eller syrgasbrist. Se till att vattnet luftas rejält, och kolla nitriten.

          Just nu kommer jag inte ihåg vad en snabb hojning av pH kan leda till. Var det amoniak?

          NH4+ -> NH3 (NH4+ ej speciellt giftigt, NH3 mycket giftigt)

          Byta vatten utan att tillsätta bikarbonat är en idé men eftersom att jag aldrig använder bikarbonat så har jag inte så mycket erfarenhet av detta.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Johan W
            Användare
            • May 2004
            • 266

            #6
            syrebrist tror jag inte det är. vattnet luftades rejält i samband med vattenbytet.

            Om det är ammoiak som är boven, borde jag väl tillsätta en del nytt vatten. Om det är klor i vattnet borde jag absolut inte tillsätta nytt vatten. arg...

            Hur är det med saltbalansen? Borde jag salta ännu mer?

            Hur som helst... måste ta en promenad ner till källarlokalen och hämta pH-stickor och nitrit-test.

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

              #7
              Fiskar som har problem med saltbalansen brukar mörkna och lägga sig på botten och "tippa". Låter inte som det alltså. Klor vet jag inte hur det påverkar fiskarna. Det kan ju finnas annan "skit" i kranen också som orsakar det hela. Har du fler akvarier så kan du ju ta en tradjedel från vart och ett av dessa antar jag, men då återkommer samma fråga: Kan du lite på kranvattnet?

              Kranvatten kan ibland innehålla extrema mängder koldioxid och dina fiskar uppvisa symptom på koldioxidförgiftning dvs toklufta vattnet mha av filtret eller luftpump. Fast att du höjde pH motverkar forstås detta.

              Ën länk som kanske inte säger så mycket http://www.abo.fi/instut/fisk/Swe/Miljo/index.htm
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Johan W
                Användare
                • May 2004
                • 266

                #8
                Tack för att ni tar er tid att hjälpa mig!

                Här kommer lite info:
                pH i Tramacs-karet: ca 8
                Nitrit (NO2) i Trimacs-karet <0,3 mg/l
                pH i Tanganyiika-karet: ca 8

                Så följande kan ha hänt om jag får summera era förslag:
                * klor - men då borde ju alla fiskar i tanganyika-karet också uppvisa symptom om inte trimacs är känsligare.
                * koldioxid i vattnet - samma som ovan (tanganyikafiskarna, och i synnerhet hästnosarna, borde påverkas)
                * nitrit som blev ammoniak i samband med pH-höjning. Men pH var ju ganska högt innan tror jag (har inte testat i och för sig).

                Jag matar ganska mycket till trimacarna - så det kanske är det troligaste att det är ammoiakförgiftning. Vad tror ni?

                Ska jag satsta på ett stooort vattenbyta och lufta maximalt, eller vad tycker ni?

                Kommentar

                • Johan W
                  Användare
                  • May 2004
                  • 266

                  #9
                  Bytte ca 75-80 % av vattnet. Luftade rejält och koppade in fiskarna.

                  Nu har det gått en timme och fiskarna står upp vid ytan igen och flåsar. Jag är helt säker på att det inte är syrebrist. (Det är små luftbubblor på alla glasytor i hela akvariet)

                  Börjar bli lite nervös. Ska jag ha is i magen och vänta ett tag till. Eller rent ut av se vad som händer i natt. Kan det vara så att dom bara visar upp lite efter-symptom?

                  Eller ska jag tappa upp en ny hink med vatten från tanganyika-karet och fånga upp tricamarna igen?

                  Arg.,......

                  Kommentar

                  • Nyllet90
                    Användare
                    • October 2004
                    • 1133

                    #10
                    Jag hhar en troligtvis ganska dum fråga. Men är inte tricamarna amerikanska ciklider? Och vill inte amerikanske ciklider ha surt vatten?
                    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • September 2002
                      • 5394

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av Nyllet90

                      Jag hhar en troligtvis ganska dum fråga. Men är inte tricamarna amerikanska ciklider? Och vill inte amerikanske ciklider ha surt vatten?
                      nyllenyllenylle =)
                      nu får du nog plugga på lite =) iaf om du ska bli en känd akvarist som du hade som mål^^
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • anli
                        Användare
                        • March 2003
                        • 3740

                        #12
                        Hur går det? Släng i trimacarna i tangayika-karet och se om de piggnar till. De lär väl inte göra nån skada i de skick de är nu.

                        Nyllet: Centralamerikanska ciklider gillar hårt vatten (med lite högre ph) för det mesta, som tangayika tx.
                        Anders L

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

                          #13
                          Sydamerika är inte heller homogent. Det finns områden med högre pH (>7) och lite hårdare vatten.

                          Nu har det ju gått en natt, men all typ av förgiftning tar ett litet tag att vädra ut.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • ante104
                            Användare
                            • November 2002
                            • 21

                            #14
                            Jag tror man kan utesluta klor och koldioxid. Klor luftas ut fort ur vatten, och koldioxid bör det ju inte vara om du har bra drag i karet. Lutar mer åt ammoniak-/nitritförgiftning. Vid pH 8 föreligger det mesta av ammoniaken i form av NH4+, men det finns NH3 också. Om du tillsätter bikarbonat och driver upp pH så kommer du driva över NH4+ till NH3.
                            Här är ett schema för toxiciteten för ammoniak/ammonium (tyvärr på tyska)

                            Och här ett par sidor som behandlar ämnet



                            Så om man ska tro det där så är det väl vattenbyten som skulle göra susen. Kanske bäst att lufta ur ordentligt först så att kloren inte förstör bakteriekulturen i karet bara.
                            Hoppas du klarar dem.
                            mvh
                            /Anders

                            Kommentar

                            • Johan W
                              Användare
                              • May 2004
                              • 266

                              #15
                              Tack för all hjälp.

                              Situationen är nu, en dag efter, som följer:

                              Jag lät dem vara i 10-litershinken med tanganyikavatten över natten.
                              Sedan bytte jag ca 80% av allt vatten i 600-karet. Luftade rejält. Koppade in dem på lunchen idag.

                              De verkar ha klarat sig. Men de har bitit varandra rejält under natten. En av hanarna är illa däran, men vid liv; fen- och hudskador. Den andra hanen verkar ha klarat sig bra. De tre honorna är i ok skick. Överlag verkar det som om gälarna inte tagit så mycket stryk som jag befarade. Inga andningsproblem vad det verkar nu.

                              Fiskarna är mycket skyggare än normalt. Och den skadade hanen vill vara för sig själv.

                              Detta är vad jag tror hände (precis som många andra sagt ovan):

                              pH i karet hade sjunkit en smula, samtidigt som ammonium hade ansamlats i vattnet eller filtret (kraftig matning). När jag bytte vatten som hade högre pH (bikarbonat) så omvandlades ammoniumen till amoniak löst ivattnet => gälarna pajar ihop och fiskarnma har svårt att andas. Andleningen till att Tanganyikavattnet var ok efter vattenbytet var att jag matat mindre i detta kar och ingen ammonium fanns där.

                              Vad kan man lära sig av detta då?

                              1. Om man vill tillsätta bikarbonat till ett akvarium där man matat hårt - byt MYCKET vatten. Inte 10-15% utan kanske 75-80%!
                              2. Mät pH före vattenbytet.
                              3. Mät även nitriten (borde korrelera med ammoniumhalten).

                              eller:

                              Tillsätt ingen bikarbonat vid midre vattenbyten.

                              Jag ringe vattenreningsverket imorse för att försäkra mig om att det inte hade hänt något med vattnet. Killen jag snackade med berättade att pH justeras till 8,3 med NaOH och kH brukar ligga jämt på ca 8-9. (mitt kH-dropptest visar 4! lita inte alltid på dropptesten)

                              (Om man är intresserad av akvariekemi kan det vara givande att ringa vattenreningsverket - han jag pratademed förstod precis vad jag snackade om. Mycket hjälpsam.)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...