växande bula

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trillian
    Användare
    • July 2002
    • 33

    växande bula

    Hej alla

    Jag har ett D.compresiceps par som är relativt stora, som tidigare lekt osv.Honan har haft ett lite större vad ska ajg säga "skägg" än hanen. Mao. både på ovansidan munnen och under munnen har det skjutit ut ett svart utskott. Det har sett helt normalt ut fram tills för ca en månad sedan när det på underkäken började växa. ffa var det den hö. sidan som blev större, nu hardet en storlek av en ärta, den är svart och har ett litet område med rött i, ser ut som skrapsår, efter att honan jagat yngel.
    Jag har tidigare haft lite problem med att salthalten har vart för låg och de har kliat sig mot stenar osv. Detta är nu åtgärdat.

    Tacksam för alla svar
    Linda

  • Rickard
    Användare
    • April 2002
    • 727

    #2
    Har du lavasten i ditt kar? Jag har D. Strigatus och när jag hade lavasten i mitt kar hade ständigt problem med småsår mm. Jag har endast grnit i mitt kar numera och efter det finns det inga sår på D. Strigatus. Det verkar som att dom gärna jagar i skrevor o.dyl. efter yngel och skadar sig på vassa stenar. Det du beskriver verkar vara en liten infektion. Jag har behandlat mina i ektazonesalt (ursäkta stavningen) och det verkar att hjälpa dom. Jag tar upp dom och lägger dom i en spann med saltlösnin i några minuter sedan är det bara att släppa tillbaka dom. Doseringen står på förpackningen. Skulle det bli en kraftig infektion kan du ev. använda Flagyl. Det bör fungera även på denna typ av infektion även om den är avsedd för invärtes bakterier(bukvattensot)

    M.v.h.
    Rickard
    M.v.h.
    Rickard

    Kommentar

    • Rickard
      Användare
      • April 2002
      • 727

      #3
      Jag glömde att förtydliga att undvika att använda Flagyl förrän det är absolut nödvändigt. Jag är ingen expert på detta men det är ett ganska effektivt medel mot infektioner.

      M.v.h.
      Rickard
      M.v.h.
      Rickard

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • April 2002
        • 4594

        #4
        Är det inte fullt normalt att d. compressiceps får en "gremlins-haka" med tiden? Tittar man på fullvuxna exemplar ser man ju ofta att hakan skjuter ut.

        mvh

        Tony Lejvell
        Tony Englund

        Kommentar

        • Trillian
          Användare
          • July 2002
          • 33

          #5
          hej
          jag har för att förtydliga ingen lavasten i akvariet.

          Till Tony
          Tyckte det i början såg ut som en normal coprecissepshaka, men nu är den mer ojämn, ex då att en sidan r större än den andra. Hanen som är lika stor har ju inte någon antydan till haka alls...

          Kommentar

          Arbetssätt...