Bananer och cikliddöd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    Bananer och cikliddöd

    Som ni säkert vet så orsakar konventionell bananodling med gifter omfattande fiskdöd. I Sveriges Natur nr 3, 2005 finns en artikel "Ställ krav på bättre bananer" som illustreras med en bild på döda fiskar bredvid en bananodling i Costa Rica. Många av dessa är ciklider. Jag tror att det var tre arter men det kan vara olika storlekar. Flera malar fanns det också bl a en typisk "plecostomus".

    Att köpa KRAV eller rättvisemärkta bananer och aldrig "vanliga" är nog en av de enklaste grejerna man kan göra om man vill bevara cilider, tillsammans med att köpa sjoodlad fisk samt ekoturista och titta på ciklider.

    Det finns lite info om Naturskyddföreningens kommande banankampanj på http://www.snf.se/verksamhet/konsument/hmv-mvv.htm
    Med vänliga hälsningar

    Ola
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • April 2002
    • 5028

    #2
    Vad tänkte du bananer för export eller allmänt.
    Tror att det är en av dom viktigaste livsmedel efter möjligen ris,
    och en stor hungersnöd vill du väl inte skapa
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

      #3
      Jag menade dessa som odlas med extremt mycket gift, vilket skadar miljön, säeskilt fiskarna, men kanske ännu värre de som jobbar på plantagerna. Jag tror att alla dessa bananer går till export. Jag ändrade lite i ursprungsinlägget för att göra det lite tydligare eftersom att det tydligen inte var helt solklart, men alla bananer som vi köper har ju importerats [)].

      Bananerna som du menar (matbananer) odlas oftast i blandodling mellan åkrar eller där man råkar ha plats. De odlas utan gifter så vitt jag vet. Gifterna är för att döda bananlusen som jag förstått det och är en rent kosmetisk grej då den orsakar svarta prickar på skalen men påverkar inte innehållet, något som de som ska koka bananerna (matbananer) rimligen inte bryr sig ett skvatt om.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #4
        Här är ett par mer "matnyttiga" länkar (uj, den var dålig [B)]) från www.snf.se (den första är själva artikeln, men tyvärr utan bild).


        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        Arbetssätt...