Jobbig sjukdom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cichlidaholic
    Användare
    • June 2005
    • 1103

    Jobbig sjukdom

    Hade en golden hona som hade dissigt uttpluppande öga och bara stog och vaggade, efter två täta vattenbyten med salt så mår den prima och ser hur fräch som helst ut. sedan fick en hongi samma problem byte nu vatten igen o den ser genast bättre ut men nu ser även en moori hona hängig vad är detta det verkar ju gå över men ska det gå igenom varenda fisk? moori honan ser tor ut som den skulle ha svamp o lite utstående ögon med men inte mycket mot vad de andra haft. vad ska ja göra bara vänta vidare?
    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

    Min Hemsida
    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

    På min Zoon
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188
  • Mr.Fish
    Användare
    • May 2004
    • 1403

    #2
    fiskdoktorn firar Midsommar...-sorry

    Kommentar

    • Cichlidaholic
      Användare
      • June 2005
      • 1103

      #3
      Ja det verkar vara svårt att få svar på sjukdomsfrågor har sett flera tomma trådar där folk frågat vad de kan råkat ut för =(
      Mer diskussioner här om klassisk musik ? Än om fiskar.

      Nåja det verkar som det är nån typ av svamp Moori honan fått på huvet o fenor vad ska man använda för att bota det? Och kan det smitta till de andra? funderar å att göra mig av med fisken. Den är väldigt hängig och rör sig inte med de andra längre utan står för sig själv.
      4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

      Min Hemsida
      Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

      På min Zoon
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • September 2002
        • 5394

        #4
        Tyvär så är det så svårt med fisksjukdomar, finns nästan ingen som med säkerhet vet utan det är i princip alltid mer eller mindre kvalificerade gissningar så man får ist sattsa allt på att unvika dom. Bästa sättet är nog att söka på www.google.com på symptomen eller gå in på http://www.cichlid-forum.com/article...ealth_list.php och läsa lite.

        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #5
          Som sagt, sjukdomar är inte lätt att ha ett riktigt svar på om man inte kan se själv hur det ser ut.

          Här kan du kanske finna ett svar:



          Forumet är ingen frågespalt där man kan förvänta sig svar utan ett diskussionsforum där likasinnade hobbyister möts och delar erfarenheter. Av de som varit online sedan du frågade om sjukdomen så har kanske ingen en aning vad det är...
          Sedan är det sommartider och då minskar besöken automatiskt, särskilt under midsommarhelgen.
          Det är tråkigt att du upplever det som om ingen vill hjälpa, men jag tror att det kan bero på att det är svårt att göra en rättvis och korrekt bedömning på de uppgifter du skrivit.

          Lite annan läsning som kanske kan hjälpa:

          Kommentar

          • ZakatH
            Användare
            • April 2004
            • 313

            #6
            Peckers, gå till en zoobutik och fråga om dom har Sera Rådgivare - Friska fiskar, hur uppnår man det? Det är en broschyr där det står en del om sjukdomar och vad man bör behandla med, naturligtvis rekommenderar dom sina egna mediciner, men där finns en del matnyttigt. Sedan kan du ju alltid komplettera med info från internet.

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

              #7
              Håller med Stefan, det är svårt att svara på. Jag har pysslat med firrar rätt länge och det är ett fåtal sjukdomar jag tycker är klockrena. Så som du beskriver det har jag ingen aning om vad det är. Klokt gjort att tillsätta salt, i väldans många fall kan det hjälpa med det. Månne lite bikarbonat också, för att få upp pH och hårdhet (vet inte vad du har för vattenvärden i karet).

              Well - det var mina fem öre. Lycka till!!

              /Patrik
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              Arbetssätt...