Aquael plastbotten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flipper
    Användare
    • March 2005
    • 143

    Aquael plastbotten

    Hej,

    Har idag köpt Aquael 112lit som ska stå på köksbänken, altså inte på original bänken.
    Det finns plast botten som är färdigt silikonat under akvariet, som skall tydligen passa till original bänken.
    Frågan är: Skall man ta bort det om man inte använder original bänken eller skall det stå kvar oavsett underlaget.....behövs det då ingen frigolit eller liknande?

    Ni som har Aquael...hjälp, tack !
  • blackened
    Användare
    • January 2005
    • 1042

    #2
    Det är väl en så kallad "aquapad" som har just samma funktion som en frigolitskiva fast i en betydligt snyggare förpackning. Finns ingen bra anledning att ta bort den så spara den du!

    Mvh

    Kommentar

    • Flipper
      Användare
      • March 2005
      • 143

      #3
      Hmm...det är gjuten plastram med två skenor som står paralellt ca 15 cm från kortsidorna, ser ut så här:

      ____________________________
      + + + +
      + + + +
      + + + +
      + + + +
      ```````````````````````

      Altså bottenglaset mitt i akvarium hänger i luften, utan nåt stöd underifrån.....kan jag lungt börja inreda eller?

      Kommentar

      • Flipper
        Användare
        • March 2005
        • 143

        #4
        Opps, bilden blev inte som jag ville...men du vet vad jag menar...

        Kommentar

        • blackened
          Användare
          • January 2005
          • 1042

          #5
          Ahaa jag missuppfattade saken... Det låter ju inte så bra om botten inte har stöd. Ta bort dom så slipper du spräcka bottenglaset.

          /Andreas

          Kommentar

          • Flipper
            Användare
            • March 2005
            • 143

            #6
            Denna plast-ramen med dom 2 skenor är fastsilikonade vid bottenglaset längs alla 4 kanter, så det är bara att lägga en bit frigolit eller nån annan skiva där i mitten så glaset inte viker sig, eller ta bort ramen helt....men det är snyggare med den eftersom bottenglaset inte syns varken framifrån eller på sidorna .....jag tror jag lägger en skiva under bottenglaset emellan dom 2 skenor.

            Några andra som har samma erfarenhet...?

            Kommentar

            • shcolsson
              Användare
              • January 2005
              • 256

              #7
              I ett ramakvarium svävar ju också glaset fritt. Jag tror det är konstruerat så för att galset INTE ska skeva av ojämnheter. Har du dessutom frigolit under ramen så bör detta bli så jämnt det går att få.

              Jag hade inte tagit bort ramen!
              Experience is something you get right after you need it.

              Kommentar

              Arbetssätt...