Håller på att starta ett Malawikar på 120x50x50cm. Det ska vara en lämplig miljö för fiskarna, lätt att underhålla för mig, och får gärna vara snyggt också. Planen är att ha ca 20-25 ciklider, varav 5-6 hanar, fördelat på fyra arter. Kranvattnet är mjukt, så något i karet borde innehålla en hel del kalk.
Nuvarande inredningsplan: Planerar två stenpartier. Har funderat på att lägga dit två st blästrade hålstenar och lägga ett lager rådasand som substrat. Problem: Det blir väl omöjligt att få tag på en hona man vill fånga och isolera efter parning om man har hålsten, eller? Och hur lämpligt är sand (0,4-0,8mm tror jag) för Malawisar?
Hur många grottor behövs? Hur stora bör de vara? Kan de lika gärna vara tunnlar som fiskarna kan passera igenom?
Andra inredningsförslag och konstruktiv kritik mottages tacksamt!
Mvh,
/Fredrik
Nuvarande inredningsplan: Planerar två stenpartier. Har funderat på att lägga dit två st blästrade hålstenar och lägga ett lager rådasand som substrat. Problem: Det blir väl omöjligt att få tag på en hona man vill fånga och isolera efter parning om man har hålsten, eller? Och hur lämpligt är sand (0,4-0,8mm tror jag) för Malawisar?
Hur många grottor behövs? Hur stora bör de vara? Kan de lika gärna vara tunnlar som fiskarna kan passera igenom?
Andra inredningsförslag och konstruktiv kritik mottages tacksamt!
Mvh,
/Fredrik
Kommentar