Ytterfilter, överhettning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pejan
    Användare
    • May 2005
    • 204

    #16
    Anledningen till att jag valde ett Fluvalfilter hängde givetvis ihop med priset. Dock konsulterade jag först Akvariehobby i Uppsala, där jag fick rådet att satsa på Fluval. De tycket ej att Eheim var så mycket bättre att det motsvarade priset. Sedan detta om ljud. Är novis gällande ytterfilter. Dock är min spontana tanke att det ej finns helt ljudlösa filter (möjligtvis när de är avstängda) Trots allt sitter det en motor i filtret som oavsett filter bör ge något ljud i från sig, eller?

    Kommentar

    • Gäst

      #17
      Mitt 2226 eheim är i princip helt knäpptyst. Får lägga örat jämte det för att höra ljudet. Dessutom är det extremt bra passform i alla kopplingar och slangar. Prisvärt tycker jag allt.

      Kommentar

      • Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • September 2002
        • 1913

        #18
        Där har du rätt endel Eheim ytterfilter är absolut inte tysta..

        Kommentar

        • deathdealer
          Användare
          • August 2004
          • 1639

          #19
          Pejan; jag kör både Fluval 404 och Eheim 2028 prof och det är ingen jätteskillnad.....
          Fluvals filter ÄR bra, men Eheim....är lite tystare (faktiskt)!
          Jag tror INTE det är något problem att du satt filtrer i en låda, eftersom det kyls av vatten!

          DD
          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

          Kommentar

          • Pejan
            Användare
            • May 2005
            • 204

            #20
            Jag kör helt enkelt med filtret i lådan, verkar vara en bred uppslutning kring att det är OK. Förutom att lådan är snyggare är filtret, har det ju nu också blivit nästan lika tyst som ett Eheim

            ytterligare en sak jag har funderat på, är om jag skall spara ett av innerfiltren för att få mer cirkulation i vattnet. Har Olivaceus, Ocellatus och Multisar i ett 375-liters kar och de varkar ha uppskattat den cirkulationen som blivit av de 3 innerfiltrerna som just nu går parallelt med ytterfiltret.

            Kommentar

            • fredrikr
              Användare
              • October 2002
              • 985

              #21
              Jag tog inte illa vid mig. Tycker alltid det är festligt med Antoinette-attityden, var jag än ser den.

              Jag påpekade dessutom att det även finns billiga lösningar. Att bygga en ljudisolerad låda till ett ytterfilter behöver knappast kosta mer än 200kr, och prisskillnaden mot Eheim är väl lite större än så om jag inte minns fel.
              Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
              http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • September 2002
                • 5394

                #22
                angående Antoinette-attityden så (kommer inte ihåg vart) läste jag en annan sak där det va nån som sa typ... "undra varför det alltid är dom fattiga som har rätt, om dom nu alltid har så rätt varför förblir dom då fattiga?" ehrm...^^
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • Gäst

                  #23
                  Förstår inte vad det för Antoinette attityd över det jag sa. Fluval 4 kostar runt 1300:- och så behöver man filtermaterial som ofta kostar 600-700. Eheims motsvarighet 2028 kostar 2300:- med filtermaterial, Dvs samma pris som efter man köpt material din välisolerade låda.
                  Men vill man göra det svårt för sig så varsegod.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...