Bikarbonat eller bakpulver

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stelin
    Användare
    • December 2002
    • 1339

Bikarbonat eller bakpulver

Jag var iväg och köpte en säck med 25kg vad jag trodde var bikarbonat idag av en bagare. Men när jag kommer hem och öppnar säcken så slår det mig direkt att det här har inte riktigt samma konsisten och lukt som det jag brukar använda. Det påminner mer om bakpulver både när det gäller konsistensen och den lätt sötaktiga lukten.

Detta är vad jag har köpt:http://www.brunnermond.com/products/bicarb/bicarb.htm

Vad tror ni? Är detta bikarbonat eller bakpulver...
    //Stefan Lindstedt
  • Kid
    Användare
    • March 2004
    • 256

Varför frågar du inte bagaren?
    Det är stor skillnad mellan de två!

mvh
    /Kid

Kommentar

• Mike_Noren
      Användare
      • February 2003
      • 2695

Det som är i länken är bikarbonat.

Bakpulver är bikarbonat med tillsatt stärkelse (konsistens) och natriumtatrat (sur substans som får bikarbonaten att frisläppa koldioxid som bubblor, samma princip som används i brustabletter för att få 'bruset').

Kommentar

• Stelin
        Användare
        • December 2002
        • 1339

Det är exakt det som länken hänvisar till som jag har köpt. Refined Sodium Bicarbonate från Brunner Mond. Kemisk beteckning NaHCO3 och det ska det visst vara till 98,5% resterande 1,5 % är visst Na2CO3, vad det nu är...

Enligt bagaren så är ju detta bikarbonat, tycker bara det var konstigt att det skiljer sig så mycket från det som jag har använt den senaste tiden, som har varit de här små påsarna från Santa maria "Bikarbonat Natron". Kanske det är dumt att chansa...

Hursomhelst, tack för ditt svar Mike.
        //Stefan Lindstedt

Kommentar

• lysröret
          Användare
          • October 2004
          • 61

CO3 är koltrioxid.
          O2 är syre och O3 är ozon.
          Na2CO3 är Dinatriumkoltrioxid tror jag?
          men det heter nåt annat.

Kommentar

• Mikael W
            NCS Medlem

• August 2002
            • 8621

Na2CO3 är natriumkarbonat (eller soda). Det höjer pH. En så liten mängd som 1,5 % med resten bikarbonat torde knappast påverka pH alltför mycket. Bikarbonatet buffrar pH.(Se även Jukka Järvis och mina saltartiklar i CBl 2/2003 och 1/2005.)

Ha en fin midsommar

mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Stelin
              Användare
              • December 2002
              • 1339

Jag kommer nog attt testa pulvret i en spann med vatten först för att se hur ph värdet reagerar innan jag använder det på "riktigt".
              Tack(igen) b å d e Mike och Mikael.
              //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Nilssonnet
                Användare
                • March 2005
                • 102

Alltså, nu ska jag vara tråkig... CO3 finns inte, utan det är CO3(2-) som gäller, dvs koltrioxidjon, eller karbonatjon om man ska använda trivialnamnet...

Kommentar

• Mikael W
                  NCS Medlem

• August 2002
                  • 8621

Bakpulver är bikarbonat med tillsatt stärkelse (konsistens) och natriumtatrat (sur substans som får bikarbonaten att frisläppa koldioxid som bubblor, samma princip som används i brustabletter för att få 'bruset').

[/quote]

Hej
                  Vet Du hur mycket av dessa tillsatser bakpulvret innehåller? Stärkelse vill man kanske inte ha ner i akvariet, det ruttnar väl? Och tartratet sänker pH när man vill höja det. Eller är det frågan om marginella kvantiteter?
                  mvh
                  Mikael W
                  (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

Arbetssätt...