Grus undran

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas E
    Användare
    • February 2003
    • 2533

Deathdealer: De dör ju inte av grövre grus men om de får sand har de lite lättare för att rensa ut gälarna. Sålänge gruset inte har spetsiga kanter fungerar det bra. Jag har haft Aulonocara med både enegelsk sjösten, rådagrus (typ 1mm eller nå't) och riktig sand. Det har fungerat bäst med den sand, inga mysko sjukdomar eller liknande. Med rådagrus var de inte så glada för att sila sanden, tror att det var lite halv-vasst och engelska sjöstenen tuggade de lite på, men en eller två stenar åt gången.

Bmwpower: 2252 med blå filtermatta (el-rörsprincipen) är ju ok filtrering, men varför inte bara göra en riktig filterhörna i akvariet i så fall och sätta 2252:an bakom mattan?

/Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• bmwpower
      Användare
      • December 2002
      • 1934

I och med att jag har ett överinningsfack i karet vill jag intge ta upp mer plats i karet med ett stort filter.
      Men jag har några 2252 som jag kan stoppa ner i sandkaren om det är det optimala.
      Hur bra fungera det med blåmatta i 2252 för skumpatronen som sitter där standard är ju helt kass.
      Är det 0.33 sanden du tänker på ???
      Jag tycker att 0.33 packas för mycket och det övre lagret bara blåser omkring
      Du som provat sand och sjösten märker du skillnad på färgen hos fisken ???

Kommentar

• Stelin
        Användare
        • December 2002
        • 1338

Jag har engelsk sjösten 2-3mm i mitt yngelkar pga av att jag kör med bottenfilter i det karet. En kort tid gick där en ensam tropheus. Någon skillnad på färgen hos fisken märkte jag inte. Den såg m i n s t lika snygg ut som när den gick i kar med fin(c:a 1mm) råda/simrishamn-sand.

Det jag inte gillar med grus är att den snabbt blir ful pga av alger. Fin sand verkar däremot hålla sig snygg längre, troligen pga att fiskarna ofta går och plockar i den.
        //Stefan Lindstedt

Kommentar

• bmwpower
          Användare
          • December 2002
          • 1934

Jag har aldrig haft problem med alger när jag kört med korallsand.
          Men man kanske klara sig ifrån alger för att van rör runt i gruset med jämna mellanrum.
          VAd jag minns har jag aldrig sett alger på bottengrus.
          Men det är ju skönt att hhöra att fisken är lika fin oavsett vad för sand man har i karet.
          Vad tycker dom om bottenfiltret???

Kommentar

• Anton_

bara en reflektion!
            Mina aulonocaror och copadicromis funkar super mot den mörkare botten som jag har i karet. Dom tuggar "grus" hela tiden och färgar ut vackert. Nästa kar (drömmen är 2m x70x60) blir det ljusare botten i...men till sak. Problemen jag fick var inte bottenmaterialet, utan temp. som var för låg dvs 23-24 grader som jag höjde och satte till salt...mycket salt, då jag fick "hudförändringar på mina firrar"!!! Detta är löst.....!

Nåväl - ljus eller mörk botten...SMAKSAK!!!

DD

Kommentar

• Stelin
              Användare
              • December 2002
              • 1338

Bmw:

citat:Men man kanske klara sig ifrån alger för att van rör runt i gruset med jämna mellanrum.
              Jo absolut. Eller om du har fiskar som gör det för dig... Den här stora tropheus som jag hade i höll 2-3mm gruset i toppskick.

(Själv gillar jag nog ändå fin sand mest. Helheten känns [u]för mig mer naturtrogen och så tycker jag om att ge fiskar som naturligt verkar ha läggning för att "tugga" sand bättre möjligheter till det.)
              //Stefan Lindstedt

Kommentar

• bmwpower
                Användare
                • December 2002
                • 1934

jag håller med om att man vill ha det naturtroget,men samtidigt vill jag ha det lättsköt.
                Ljus grus är ju okej för då behöver man inte så mycket lysrör för att det ska bli ljust.
                Sand är ju snyggt med ett jädrans bok att hålla snyggt och det får ju inte vara för mycket pyssel om man ska ha 50 akvarie

Kommentar

• Stelin
                  Användare
                  • December 2002
                  • 1338

Nej men då är det väl filtermatta och ett riktigt tunnt lager med fin sand som gäller.
                  Det måste ju vara det mest lättskötta/billigaste/enklaste alternativet. Med rätt snurr på pumparna så kommer den mesta skiten att hamna i filtermattan(jag hade satsat på en enkel filterhörna).
                  Det låter för mig helt perfekt i en odlingslokal.
                  //Stefan Lindstedt

Kommentar

Arbetssätt...