Strömavbrott

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Festae
    NCS Medlem
    • December 2003
    • 45

Strömavbrott

Vårat område ska ha ett planerat strömavbrott natten mot fredag på 5 timmar.

Är det någon risk för fiskarna iom att ytterfiltrerna står sill så länge?
    Finns det något jag kan/ska göra?
    //Magnus
    720 l Central/Sydamerika ,375 l Victoria, 160 l sällskap
  • Gäst

Har ett liknande problem själv, då jag måste göra ett stort ingrepp och måste tömma hela karet och stänga av filtren under några timmar.
    Nitrifikationsbakterierna är ju väldigt syrekänsliga så jag har hört att de klarar ca 1-2 timmar utan syretillförsel, annars dör de och bildar en motsatt effekt, ett gift som dödar fiskarna. Någon som vet mer om detta?

Kommentar

• Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

Det man kan göra är att se till att det är totalmörkt så alla fiskar sover, plus att stänga av doppvärmarna en dag innan eller så så man får ner tempen lite. Då blir det mer syre i vattnet och då de sover när det är mörkt gör de heller inte åt så mycket. 5 timmar skall vara lugnt om ni inte har väldigt överbefolkade kar.

Det finns batteridrivna luftpumpar att köpa också.

Jag hade bara gjort rent filtrerna lite innan jag drog igång dem igen. Jag tror inte det är någon fara...
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• anli
        Användare
        • March 2003
        • 3740

Det har varit olika bud om detta, vissa hade haft avbrott i 12+ tmmar utan minsta problem. Har inte hört talas om någon med egen erfarenhet av förgiftning ännu (om ni har så hojta till). Finns lite gamla trådar om detta, både här och på Zoopet.
        Anders L

Kommentar

• Gäst

Zaphi; Kan man stoppa i en batteridriven luftpump i behållaren till ytterfiltret (om pumphuvudet är borttaget förstås) . Om man tar bort den översta filterkorgen så kanske den får plats och kan monteras på rätt sätt, eller?

Jag behöver nämligen göra ett större ingrepp och tömma mitt kar helt så fisken ska flyttas över i ett evakueringskar så länge. Mitt problem är att jag vill behålla nitrifikationsbakterierna utan att behöva montera den filtrern med anslutningar etc och sätta upp tillfällit i evakueringskaret, blir väldigt bökigt med de speciella anslutningar jag gjort.

Kommentar

• GoSatta
            Användare
            • February 2003
            • 1686

har vid ett tillfälle låtit ytterfiltret stå i badkaret och sen bara låta vatten från kranen rinna igenom det. Bör ge tillräckligt med syre. Stog nog där i 3 - 4 timmar och fick inga problem utav det.
            /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
            http://www.gosatta.org

Kommentar

• Gäst

Gosatta; kan kanske funka men då måste jag ha tillgång till två ställen i och med att jag har två ytterfilter. Hur gjorde du med tempraturen på vattnet, använde du enbart kallvatten, klarar bakterierna det?

Kommentar

• GoSatta
                Användare
                • February 2003
                • 1686

reglerade det med blandaren bara så att vattnet höll lite värme men inte mycket. Har man el uppvärmt vatten kanske det kan bli ett problem.
                /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                http://www.gosatta.org

Kommentar

• anli
                  Användare
                  • March 2003
                  • 3740

ta ut korgarna å ställ dom i badkaret med svalt vatten.
                  Anders L

Kommentar

• Gäst

Det var det jag tänkte på har nämligen vattenburen elvärme så jag kan då få problem med att varmvattnet innehåller, kommer ej ihåg ämnet som kan bildas.

Kommentar

• Gäst

Anli; där sa du något, då monterar jag bara en cirkulationspump i badkaret så kommer vattnet att syresättas. Tack för tipsen, blir nog att göra det anli föreslog, kommer nog funka bäst i mitt fall.

Kommentar

• Gäst

Kan väl bli ett litet problem och det ska väl vara att all skiten (inkl. bakterierna) hamnar i badkaret. Får väl fylla filtren med det vattnet.

Kommentar

• Jonas E
                          Användare
                          • February 2003
                          • 2533

Bakterierna sitter fortfarande fast i de filtermaterial som filtret är fyllt med. Det som åker ut är överbliven skit som du kan hälla ut i avloppet. Det är däför man använder material som filtermatta och ehfisubstrat och liknande, de har så stor yta med mycket porer just för att bakteriena skall "fastna" på dem.

lycka till
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• Leopoldi
                            Användare
                            • February 2004
                            • 1082

Oxydator är svaret på alla frågor.

Kommentar

• jarinen
                              Användare
                              • April 2003
                              • 1888

Jag hade ett planerat avbrott på ungefär 4-5 h och skaffade ( hade möjlighet att låna ihop) en 12 v till 240 v konverter och ett batteri och körde en 2217 och en 2250 hela tiden under avbrottet.

Ett vanligt friskt bilbatteri borde du kunna köra runt en kvart i timmen åtminstone under den tiden så du får vattnet bytt i filtren.

Men som sagt om du har tillgång till det, överkurs kanske o börja köpa grejerna.

Mvh Jari

Kommentar

Arbetssätt...