Stort ingrepp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Stort ingrepp!

    Ska byta bakgrundsfärg på utsidan av bakrutan och för att komma åt att göra detta måste jag tömma karet helt. Jag har skaffat ett evakueringskar på 250L och tänkte låta fiskarna gå där medans jag fixar detta. Har ett problem med mina ytterfilter (2 st Eheim 2080, vill behålla alla goda bakterier och eftersom de behöver syre för att överleva så kan det ju bli problem när jag stänger av filtrern. De klarar väl en timme eller så men om det blir längre så är risken att de dör och det blir det motsatta när jag väl sätter igång dom. Fick ett tips att koppla bort filtern och sätta igång dom i evakueringskaret, blir dock lite bökigt i mitt fall. Räcker det med att jag tar bort pumphuvudet på filtrern så att luft/syre kan komma ner i behållarna , kan man röra runt lite överst då och då så att syret trycks ner eller?
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

    #2
    gör så ta två stora hinkar sätt hinkarna på en stol. koppla i filtrena mot hinkarna så blir det bra

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Ja jo, men det är som sagt lite bökigt att montera bort dom från karet. Har gjort vissa special kopplingar för att dölja in/utsug etc.
      Någon som vet om det räcker att öppna filtrern?

      Kommentar

      • Johan
        Användare
        • August 2002
        • 3029

        #4
        det är nog cirkulationen som är viktigast.

        Kommentar

        • _erik_
          Användare
          • February 2005
          • 242

          #5
          kan man inte bara stoppa i en liten luftpump som får ligga och spruta luftbubblor gen om filtret? Då borde ju vattnet syresättas....

          Kommentar

          Arbetssätt...