Aquael vs Akwalux

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Aquael vs Akwalux

    Hej,
    ska köpa nytt kar och väljer mellan Aquael och Akwalux 450. Båda verkar se identiska ut på de små bilder jag hittat och kostar ungefär samma. Någon som har vet vilket som är "bäst" eller har erfarenhet av någon av dem?




  • Alexander Wiberg
    Användare
    • February 2005
    • 445

    #2
    För mig hade det varit ett enkelt val eftersom jag inte tycker om alltför höga bänkar. Aquael's bänk är 70 cm medan Akwalux's är 63 cm, alltså hade jag valt Akwalux. Tyvärr har jag ingen erfarenhet vad gäller de olika karens egenskaper.
    A.Wiberg (alex83)

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

    Kommentar

    • MickeW
      Användare
      • December 2004
      • 113

      #3
      Jag har för mig att Aquael har ett finurligt sätt att få karet "i lod" vilket är bra, medan Akwalux (som jag har själv) endast har små "tassar". Däremot skulle jag (vilket jag gjort) välja lysramp i aluminium även om det blir lite dyrare. Karet får ett helt annat utseende och aluminiumen finns endast hos Akwalux. (Är dock inte helt säker på vilka storlekar de finns till....)
      Då var man medlem....!

      "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

      Kommentar

      • Centurion
        Användare
        • October 2003
        • 210

        #4
        Finns akwalux fortfarande här? Har fått för mig att de inte har någon generalagent i sverige länge...
        http://www.adelgren.se/akvarium/

        Kommentar

        • aquanord
          Användare
          • January 2005
          • 373

          #5
          Det större karet som du såg hemma hos mig är ett Aquael 450. Men det visste du nog kanske redan Det har som sagt finurliga "fötter" för att få det i lod. Sen att aquaels bänk är lite högre är ju ett plus, det gör ju att karet syns bättre
          simma lungt...
          ------------------------
          www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
          Umeå akvarieförening
          ------------------------

          Kommentar

          • bmwpower
            Användare
            • December 2002
            • 1934

            #6
            Det är simontorp som har akwalux och Aquael

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              jepp moori . Fixar inte riktigt ram-akvarium typ ocean eller dala när alla andra jag har är helglas så tror jag kör på aquael. Ok tack för tipsen!

              Kommentar

              • Torsten
                NCS Medlem
                • September 2002
                • 647

                #8
                Kör man bara på tillräckligt stort ramakvarium stör inte ramen ngt alls..

                Kommentar

                • Jonas E
                  Användare
                  • February 2003
                  • 2533

                  #9
                  Man ska ju ha så hög bänk som möjligt. I de flesta akvarieböcker kan man läsa att bänken ska vara lägre ju större ett akvarium är för att det inte skall dominera rummet.

                  Lyssna bara på meningen, "för att det inte skall dominera rummet", vad är det för nån goja?? Det är ju en självklarhet att akvariet skall dominera rummet!!

                  vem vill gå och knäcka ryggen av sig för att kunna se fiskarna i ett 720? Det är ju meiningen att man ska kunna se in i karet och inte bara dammet som lagt sig ovanpå rampen

                  Efterom jag är en lat människa och gillar att snickra orkade jag inte med att köpa en massa lecablock för att "höja" 720:et. Jag byggde en extra ram av 45*95 reglar så karet höjdes 95mm utöver aluminiumställningens höjd. Ställningen ställdes sen på klossar som blivit över efter sågning så hela karet höjdes alltså 45+95mm. dvs. 14cm!! Dessa 14cm har gjort extremt myckt på hur man ser akvariet, fisken och intrycket av rummet.

                  så en uppmaning, höj era akvarium, låt dem dominera hemmet!!
                  /Jonas
                  540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                  Kommentar

                  • Alexander Wiberg
                    Användare
                    • February 2005
                    • 445

                    #10
                    Smaksak det här med höga bänkar. Personligen tycker jag ofta det ser extremt klumpigt ut om bänkens höjd överskrider akvariets höjd. Dock verkar de flesta vara inne på en annan linje, då många av bänkarna som görs är 60 cm och högre. 70 cm + 60 cm är ju knappast en bra höjd om man sitter i sin soffa i sin 2:a och skall titta rakt fram på sitt akvarie! Men om man vill stå kanske...
                    A.Wiberg (alex83)

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

                    Kommentar

                    • Helenai
                      Användare
                      • October 2004
                      • 269

                      #11
                      Mina kar står under fönstret i vardagsrummet. Med andra ord är bänken inte högre än 30-35 cm...

                      Definitivt en kompromiss, men sitter man i soffan så ser man gott in i karen och med tanke på att jag mest har fisk som trivs i den undre regionen så kan jag leva med det. Håller med alex83 om att bänkar som är överstiger akvariets egen höjd känns för mycket. Maskeras det som en bokhylla eller något annat som händer så blir det mer Ok. Har samma åsikt om TV-apparater. De får gärna "försvinna in någonstans" för att synas mindre. Men visst är det gott med ett kar man kan gå förbi och titta in i!
                      Varde ljus... och det vart mörker.

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

                      Kommentar

                      • Torsten
                        NCS Medlem
                        • September 2002
                        • 647

                        #12
                        Min bänk e endast 40cm hög, men eftersom karet e 70cm så blir totalhöjden perfekt för mitt öga!

                        Kommentar

                        • davidmon

                          #13
                          Den stora skillnaden mellan el/lux är att lux är "finare" bla. man ser trädets ådror på bänken samt att siliconen är inte insprutad som el har utan ligger mellan rutorna i en finare sträng. (Vet inte hur jag ska förklara) dock ser man tydlig skillnad om man ser/sett båda karen.
                          Sen iövrigt är inte skillnaden så stor förutom mått mässigt och bänkformer. Har själv haft båda, men en egen uppfattning är att luxen känns mer välbyggd.

                          Kommentar

                          • Nilssonnet
                            Användare
                            • March 2005
                            • 102

                            #14
                            Min bänk är 60 cm, och karet också, så totalhöjden är 120 cm. Det fungerar jättebra när jag sitter i soffan och ser på TV, då är det bara att slå ett öga på firrarna för att se vad som händer.

                            Mitt gamla kar och bänk var bara 50 cm vardera, och det märks. De 20 cm:arna som skiljer gör jättemycket insynen.

                            Kommentar

                            • Esben
                              Användare
                              • October 2003
                              • 78

                              #15
                              Der findes faktisk også en 3. model af de polske akvarier, nemlig Wromak.

                              Dem er det også muligt for alle svenske forretninger at købe

                              mvh
                              Esben
                              www.wildcichlids.com One step closer to cichlid wildlife

                              Kommentar

                              Arbetssätt...